دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

درمان اگزما با ۱۳ روش خانگی موثر

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۱ شهریور ۱۳۹۹
  • دیدگاه‌ها برای درمان اگزما با ۱۳ روش خانگی موثر بسته هستند

بیماری اگزما یکی از شایع ترین بیماری های پوستی به شمار می رود. خوشبختانه درمان اگزما به سادگی صورت می گیرد و با استفاده از روش های خانگی موثر می توان علایم این بیماری را تسکین و کاهش داد.

بیماری اگزما اشاره به التهاب و تورم پوست دارد. انواع مختلفی از اگزما وجود دارد. اگزمای تماسی, آتوپیک و اگزمای شوره ایی و … از انواع این بیماری می باشند. علایم اگزما التهاب, تورم, خارش, سوزش و قرمزی است. تشدید این بیماری می تواند منجر به تاول و پوسته پوسته شدن پوست شود. در این مطلب به بهبود اگزما با ۱۳ روش خانگی موثر می پردازیم.

اگزما یکی از مشکلات پوستی بسیار شایع در بین افراد می باشد که در آن پوست دچار التهاب، خارش، قرمزی و پسته ریزی می شود که معمولا در افرادی که آلرژی دارند این مشکل پوستی اتفاق می افتد و در برخی موارد ریشه ژنتیکی دارد، در ادامه مطلب شما را با راهکار های مفید و موثر جهت بهبود آن آشنا خواهیم کرد بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

موثرترین روش های درمان اگزما

درمان اگزما

عواملی مانند واکنش آلرژی, شرایط محیطی خاص, تحریک کننده ها, تجمع مواد سمی در بدن, کمبودهای تغذیه ای و ژنتیک می توانند سبب ابتلا به اگزما شوند. افرادی که دارای نازکی و خشکی پوست می باشند, بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. روش های بهبود اگزما متنوع می باشد و داروهایی زیادی جهت بهبود آن وجود دارد. با این حال یکی از موثرترین روش های بهبود اگزما, روش های خانگی است. استفاده از این روش ها می تواند علایم و نشانه های این بیماری را بهبود ببخشد. به علاوه این روش همیشه در دسترس است و هیچ گونه عوارضی برای بدن ندارد. در ادامه به برخی از مواد غذایی موثر در بهبود اگزما می پردازیم.

۱۳ روش خانگی موثر در بهبود اگزما

با کمک راهکارهای مفید و خانگی می توانید به راحتی اگزما را برطرف کنید در ادامه چند راهکار مفید و تاثیر گذار را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد تا برای همیشه از شر اگزما خلاص شوید.

۱- روغن نارگیل

درمان اگزما

  •  آرون گروپس

خواص ضد میکروبی و مرطوب کنندگی شگفت انگیز روغن نارگیل, تا حد زیادی می تواند در رفع اگزما موثر باشد. این روغن می تواند به طور قابل توجهی علایم قرمزی، پوسته پوسته شدن و خشکی پوست را در عرض چند روز کاهش دهد. برای استفاده از این روغن, مقداری از آن را به آرامی بر روی ناحیه آسیب دیده پوست اعمال کنید. برای رسیدن به بهترین نتایج توصیه می شود از این روغن قبل از خواب هر روز استفاده شود.

۲- بلغور جو دوسر

یکی دیگر از مواد غذایی موثر در رفع اگزما, بلغور جو دوسر می باشد. حمام با این ماده غذایی می تواند سوزش, خارش و زخم های اگزما را تسکین دهد و به علاوه موجب مرطوب نگه داشتن پوست شود. برای استفاده از این ماده غذایی, یک فنجان بلغور جودوسر پودر شده را درون آب ولرم وان, مخلوط کنید. روزانه به مدت یک ماه, ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون این آب قرار بگیرید.

۳- سرکه سیب

تاثیرات سرکه سیب بر اگزما

یکی از مهمترین مواد غذایی برطرف کننده اگزما, سرکه سیب می باشد. این ماده غذایی التهاب و خارش را کاهش می دهد. برای استفاده از این ماده مفید, به میزان مساوی آب و سرکه سیب را با یکدیگر مخلوط کنید. پنبه ای را به این محلول آغشته و آن را به مدت ۳۰ دقیقه بر روی ناحیه آسیب دیده پوست قرار دهید, سپس به وسیله دستمال مرطوبی این ناحیه را تمیز کنید. این روش را به مدت چند روز تکرار کنید تا نتایج مثبت آن را مشاهده نمایید. علاوه بر این روش می توانید به طریق دیگر از سرکه سیب استفاده نمایید (دو قاشق چای خوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کرده و دو تا سه بار در هر روز مصرف نمایید).

۴- آلوئه ورا

درمان اگزما

آلوئه ورا یکی از مواد موثر در بهبود بیماری های التهابی پوست از جمله اگزما می باشد. آلوئه ورا به بازگرداندن pH متعادل پوست کمک می کند و در نتیجه باعث از بین رفتن احساس خارش و سوزش پوست می شود. همچنین آن دارای خواص ضد میکروبی و مرطوب کنندگی پوست است. برای استفاده از این گیاه, ژل آلوئه ورا را چند بار در روز به مدت چند ماه برای درمان اگزما, استفاده نمایید.

۵- ویتامین E

یکی از ساده تربن و بهترین داروهای خانگی, روغن ویتامین E می باشد. این روغن خارش و التهاب ناشی از بیماری اگزما را بهبود و تسکین می دهد. برای این منظور قبل از رفتن به خواب, مقداری از این روغن را بر روی ناحیه آسیب دیده پوست اعمال نمایید. همچنین مصرف منظم و روزانه برخی مواد غذایی حاوی ویتامین E مانند دانه های آفتابگردان، روغن جوانه گندم و کره بادام زمینی و ذرت می تواند در جلوگیری از ابتلا به اگزما کمک کند.

۶- عسل

از آن جایی که عسل دارای خواص ضدعفونی و ضد باکتری است, می تواند به کاهش التهاب پوست و رفع اگزما کمک کند. اگرچه این ماده غذایی خواص فراوانی دارد اما جهت درمان قارچ پوستی موثر نیست.

۷- بابونه

بابونه و درمان اگزما با آن

خواص درمانی گل بابونه می تواند یک اثر تسکین دهنده بر روی پوست داشته باشد. برای استفاده از این گیاه, ۲ تا ۳ قاشق چای خوری از آن را درون یک فنجان آب داغ خیس کنید. اجازه دهید تا محلول خنک شود. سپس پنبه ایی را به محلول آغشته و آن را به مدت ۲۰ دقیقه بر روی ناحیه آسیب دیده پوست قرار دهید. این روش را چند بار در روز تکرار کنید.

۸- زردچوبه

درمان اگزما

یکی از ادویه های موثر در بهبود اگزما, زردچوبه است. دلیل این مسئله خاصیت ضدعفونی کنندگی و ضد التهابی زردچوبه می باشد. برای استفاده از این ادویه, نصف قاشق چای خوری زردچوبه را به آب در حال گرم شدن اضافه کرده و صبر کنید تا محلول به جوش آید. سپس محلول را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید خنک شود. روزانه به مدت چند ماه از این محلول جهت شستشوی ناحیه آسیب دیده استفاده نمایید.

۹- بذر کتان

یکی از راهکارهای مفید جهت رفع اگزما استفاده از بذر کتان است که سرشار از اسید های چرب امگا ۳ است و ماده شیمیایی در بدن به نام اسید آراشیدونیک که باعث التهاب می شود را مسدود می کند، فقط کافی است چند قاشق سوپ خوری بذر کتان را برداشته و به بلغور جو دوسر، اسموتی و یا سالاد بیفزایید و یا می توانید از روغن بذر کتان به عنوان چاشنی در سبزیجات و سالاد استفاده نمایید.

درمان اگزما با راهکار های مفید

۱۰- روغن درخت چای

استفاده از روغن درخت چای به منظور بهبود اگزما گزینه بسیار مناسبی است، می توانید چند قطره از این روغن را با کمی روغن زیتون رقیق کرده سپس بر روی پوست آسیب دیده بمالید، به منظور رسیدن به نتیجه مطلوب روزی چند بار از این روش استفاده کنید.

۱۱- روغن زیتون

روغن زیتون به دلیل داشتن اسید های چرب امگا ۳ سبب کاهش التهاب شده و در نتیجه به بهبود اگزما کمک می کند، روغن زیتون را گرم کرده سپس بر روی منطقه آسیب دیده بمالید تا پوست تان نرم شود.

روش های رفع اگزما

۱۲- نشاسته ذرت

روغن زیتون یا روغن هسته انگور را با نشاسته ذرت به خوبی مخلوط کنید به گونه ای که ترکیب به دست آمده خیلی رقیق و یا غلیظ نباشد سپس بر روی نواحی مبتلا به اگزما بمالید و اجازه دهید بیست دقیقه بماند سپس با آب گرم بشویید و در نهایت با حوله خشک کنید و از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

۱۳- دوش گرفتن

از دیگر روش های موثر به منظور رفع اگزما و خشکی پوست حمام کردن صحیح و استفاده از مرطوب کننده ها است، داخل وان آب گرم بروید و یا دوش آب گرم بگیرید و بلافاصله بعد از آن از کرم های مرطوب کننده کمک بگیرید، همچنین می توانید به آب وان نمک، جوش شیرین، بلغور جو دوسر و یا سرکه بیفزایید تا نشانه های اگزمای پوست تان بهبود پیدا کند.

رفع اگزما با روش های ساده

با استفاده از مواد غذایی بیان شده, نشانه ها و علایم اگزما بهبود می یابد. بهبود اگزما با روش های خانگی علاوه بر اینکه ارزان است, هیچ گونه عوارضی نیز ندارد. بنابراین یکی از بهترین گزینه های درمان این بیماری می باشد به منظور آشنایی بیشتر با درمان خانگی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
دیدگاه‌ها برای درمان اگزما با ۱۳ روش خانگی موثر بسته هستند دیدگاه برای این نوشته