دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

زایمان طبیعی بدون درد و مزایا و معایب آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

امروزه روش های زایمان کم درد و بدون درد گسترش بیشتری پیدا کرده اند و زنان از آن ها استقبال زیادی می کنند. زایمان طبیعی بدون درد یکی از بهترین روش های زایمانی است که تمام مزایای زایمان طبیعی را داراست.

از گذشته های دور یکی از روش های سالم زایمان, زایمان طبیعی می باشد. از آن جایی که این روش با دردهای همراه است, برای زنان ترس آور است. امروزه با تکنیک هایی زایمان طبیعی بدون درد رواج بیشتری پیدا کرده است. در این مطلب با مزایا و معایب این روش زایمانی آشنا می شویم.

زایمان طبیعی بدون درد

روش های زایمان

زایمان یکی از جذاب ترین بخش زندگی هر خانمی است. این رویداد شیرین و خوش اگرچه همراه با درد زیادی می باشد اما شیرینی آن باعث می شود تا همه زنان درد آن را به جان بخرند. متاسفانه امروزه زنان به دلیل پایین بودن سطح آگاهی و کسب آگاهی های نادرست و استرس زا, دچار ترس از زایمان شده اند.

زایمان طبیعی یکی از سالم ترین روش های زایمان می باشد. این روش علاوه بر این که برای سلامتی مادر و جنین مفید است, باعث احساس قدرت در مادر می شود. به علاوه زایمان طبیعی سیر تکامل جنین را کامل می کند و خطر ابتلا به انواع عفونت و به طور کلی مرگ و میر را در زنان کاهش می دهد. با تمام این فواید, درد ناشی از زایمان طبیعی همواره یکی از مسائلی بوده که باعث شده زنان به زایمان عیر طبیعی (سزارین) روی آورند. به همین دلیل امروزه از روش زایمان طبیعی بدون درد به طور گسترده تری استقبال می شود.

زایمان طبیعی فاقد درد، یکی از زیر مجموعه های زایمان طبیعی می باشد که در آن با استفاده از ترکیب داروهای بی حس کننده, درد ناشی از انقباضات رحمی در طول زایمان را از بین می برند. این روش زایمانی یکی از بهترین روش های زایمان تشخیص داده شده است. یکی از مهمترین مسائل در استفاده از این روش, مراجعه به پزشک متخصص این کار می باشد. چرا که این روش به مهارت و تخصص پزشک بستگی زیادی دارد و در صورتی که با مهارت و صحیح صورت گیرد, عوارض جانبی برای مادر و جنین نخواهد داشت.

زایمان طبیعی بدون درد

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در زایمان بدون درد، داروهای بی حس کننده به اطراف نخاع تزریق می شود و موجب مهار پیام های درد در رشته عصبی می شود. در واقع این اعصاب دردها را از نخاع به سمت مغز هدایت می کنند و با تزریق داروها, این دردها از بین می رود و مادر زایمان بدون دردی را تجربه می کند. این روش در عین حال که مزایای زیادی دارد, معایبی نیز دارد که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

مهمترین مزایای زایمان بدون درد

  • از آن جایی که این روش زیر مجموعه زایمان طبیعی می باشد, تمام مزایای زایمان طبیعی را داراست.
  • یکی از مهمترین مزایای این روش, بدون درد بودن آن است و به همین دلیل خاطره خوشی از زایمان را برای زنان به ارمغان می آورد.
  • از آن جایی که زایمان طبیعی بدون درد، با بی حسی اپیدورال صورت می گیرد, عوارض جانبی و جدی سایر بی حس کنندگی ها را ندارد.
  • داروهای بی حس کننده مورد استفاده در این روش, فشار خون را کاهش می دهند و از این جهت برای زنان بارداری مبتلا به فشار خون بالا که زایمان طبیعی ممکن است برای آن ها خطرساز باشد, مفید است.

معایب استفاده از زایمان بدون احساس درد

زایمان طبیعی

  • در این روش اگر تزریق داروهای بی حس کننده در حین زایمان به درستی صورت نگیرد, فرد دچار آسیب های عصبی می شود.
  • از آن جایی که در این روش درد زایمان از بین می رود, مادر فشار کمتری برای زایمان نوزاد وارد می کند و به همین دلیل ممکن است مدت زمان زایمان بیشتر شود.
  • در صورت تزریق نادرست اپیدورال, ممکن است به کیسه اطراف ستون فقرات آسیب وارد شود و منجر به سردردهای شدید در فرد شود.
  • از آن جایی که در این روش از داروها استفاده می شود, در حین زایمان و پس از زایمان باید وضعیت عمومی جنین و مادر بررسی و کنترل شود.
  • در صورتی که دوز تجویز شده داروهای بی حسی در این روش بیش از حد باشد, ممکن است برای جنین عوارض داشته باشد.

تاثیر اپیدورال بر زایمان طبیعی

در هنگام زایمان و در حین آن، رحم مادر با قدرت زیاد منقبض شده تا زمینه را برای خروج نوزاد از رحم آماده کند، حال این انقباضات موجب احساس درد در مادران باردار می شوند؛ به طور کلی هنگامی زایمان اتفاق می افتد که رحم انقباض پیدا کرده و دهانه آن باز شود تا از این طریق راه بیرون آمدن نوزاد باز شود.

درد ناشی از انقباضات به وسیله عصب های ستون فقرات به مغز انتقال می یابد و در نتیجه مادر حامله درد را تجربه خواهد کرد، بنابراین در چنین مواقعی اپیدورال می تواند به کاهش درد مادر باردار در حین زایمان کمک نماید.

زایمان طبیعی بدون درد

وقتی که اپیدورال در نزدیک کانال نخاعی تزریق می شود، این دارو می تواد موجب رفع درد در نواحی شکم، لگن و دستگاه تناسلی شود. در واقع تزریق اپیدورال از انتقال درد به مغز جلوگیری می کند، در نتیجه مادر در طول به دنیا آوردن نوزادش، دردی احساس نمی کند و در نتیجه احساس آرامش بیشتری خواهد داشت.

لازم است بدانید که تزریق در طول زایمان طبیعی اپیدورال و در مدت زمان مشخصی، چندین مرتبه به وسیله لوله نازک پلاستیکی به نام کانتر که به کمر مادر باردار وصل است، انجام می شود.

چه زمان نمی توان از اپیدورال استفاده کرد ؟

به دلیل برخی شرایط پزشکی استفاده از روش اپیدورال نباید انجام گیرد، در زیر با این شرایط پزشکی آشنا می شوید :

  • زمانی که تعداد پلاکت های مادر باردار کم باشد و یا از رقیق کننده های خون استفاده می کند.
  • اگر به هر دلیلی فشار خون مادر باردار به شکل غیر عادی پایین باشد.
  • مادر باردار مبتلا به عفونت خونی باشد.
  • عفونت پوستی در ناحیه پایین کمر وجود داشته باشد.
  • متخصص بیهوشی نتواند فضای اپیدورال را به درستی تشخیص دهد که این مشکل اغلب در خانوم های چاق و یا دارای مشکل نخاعی وجود دارد.
  • مادر باردار نسبت به بی حسی موضعی آلرژیک قبلی داشته باشد.
  • مصرف انعقاد کننده هایی همچون هپارین، انوکسوپارین و غیره

زایمان طبیعی بی درد

با توجه به مطالب بیان شده در مورد مزایا و معایب زایمان طبیعی بدون درد، این روش یکی از بهترین روش های زایمان می باشد که به طور گسترده در سراسر جهان استفاده می شود. این روش تنها متخصص زنان و زایمان ماهر را طلب می کند و در صورتی که به درستی صورت گیرد هیچ گونه عارضه ایی برای زنان ایجاد نخواهد کرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *