دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خربزه و این همه خاصیت؟!!

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۴
  • ۰

خربزه یکی از میوه های تابستانی بسیار خوشمزه است که طرفداران بسیاری دارد. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین های مختلفی است و خواص فراوانی دارد. از خواص خربزه می توان به بهبود عملکرد دستگاه گوارش اشاره کرد.

خربزه یکی از میوه های خوشمزه و خوش طعم تابستانی است. از آن جایی که محتوای بیشتر این میوه آب است, از دفع بیش از حد آب بدن جلوگیری کند. در این مطلب با خواص خربزه و مهمترین فواید درمانی آن به همراه ارزش غذایی این میوه آشنا می شویم.

مهمترین مزایا و خواص خربزه

فواید و مزایای خربزه

مصرف منظم و کافی میوه ها و سبزیجات, خطر ابتلا به بیماری هایی که با شیوه زندگی افراد مرتبط می باشند را کاهش می دهد. مطالعات زیادی نشان داده است افزایش مصرف مواد غذایی گیاهی مانند خربزه و طالبی خطر ابتلا به چاقی, دیابت و بیماری های قلبی و به طور کلی مرگ و میر را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. در حالی که با افزایش مصرف این مواد غذایی سلامتی بدن حفظ, انرژی بدن تامین و وزن بدن پایین می آید. از آن جایی که خربزه سرشار از آب است, مصرف آن در تابستان که آب بیشتری از بدن دفع می شود, بسیار مفید است. در ادامه به برخی از خواص خربزه می پردازیم.

فواید و خواص خربزه برای بارداری

فواید خربزه برای حاملگی

از آن جایی که خربزه سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی می باشد, مصرف آن در طی بارداری نیز مفید است و در حفظ سلامتی مادر و جنین نقش کمک می کند. برخی از خواص خربزه برای بارداری عبارت است از:

  • بهبود سوزش معده در طی بارداری
  • تامین آب مورد نیاز در طی بارداری
  • درمان یبوست و سوء هاضمه در دوران بارداری
  • تنظیم فشار خون در دوران بارداری
  • تسکین عفونت های جزئی مانند تب و سرماخوردگی در دوران بارداری

مزایای خربزه برای پوست- مو

اثرات ماسک خربزه

  •  آرون گروپس

مصرف میوه هایی مانند خربزه برای حفظ سلامتی مو بسیار مفید است. این خواص خربزه ناشی از ویتامین A موجود در آن است. ویتامین A برای تولید سبوم در بدن که موها را مرطوب و سالم نگه می دارد, مورد نیاز است. همچنین این ویتامین برای رشد همه ی بافت های بدن از جمله پوست و مو لازم است. دیگر خواص خربزه ناشی از ویتامین C در آن می باشد. ویتامین C برای ساخت و ساز و بازسازی,ترمیم و نگهداری کلاژن که ساختار پوست و مو را حفظ می کند, مورد نیاز است. یک فنجان خربزه خرد شده, 97 درصد از نیاز روزانه به این ویتامین را برای بدن فراهم می کند. علاوه بر مزایای بیان شده, خربزه به طور کلی آبرسان می باشد که برای حفظ سلامتی پوست و مو بسیار حیاتی است. از خربزه می توان به عنوان نرم کننده مو نیز استفاده نمود. از مهمترین خواص خربزه برای پوست می توان به خاصیت ضد پیری و درمان بیماری های پوستی مانند اگزما اشاره کرد. مصرف خربزه با ریزش مو مقابله می کند.

مهمترین فواید درمانی خربزه

خواص خربزه

درمان بیماری های چشم با خربزه

برخی آنتی اکسیدان های موجود در خربزه مانند زیگزانتین, برای سلامتی چشم ضروری می باشند و از چشم در برابر آسیب های ناشی از بیماری دژنراسیون ماکولا محافظت می کنند. علاوه بر این تحقیقات نشان داده است مصرف 3 وعده یا بیشتر میوه ها در روز, خطر ابتلا به بیماری دژنراسیون ماکولا وابسته به سن را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

مزایای خربزه برای درمان آسم

خطر ابتلا و پیشرفت بیماری آسم در افرادی که میزان مصرف برخی از مواد مغذی در آن ها بیشتر است, پایین می باشد. یکی از این مواد مغذی بتاکاروتن می باشد که در میوه های به رنگ زرد و نارنجی مانند خربزه, کدو تنبل، هویج و… و سبزیجات به رنگ سبز تیره مانند اسفناج و کلم پیچ یافت می شود. ویتامین C از دیگر مواد مغذی مهم موجود در خربزه است که اثر محافظتی در برابر بیماری آسم دارد و در دیگر میوه های گرمسیری نیز یافت می شود.

فواید خربزه در درمان فشار خون

خواص خربزه

وجود فیبر, پتاسیم, ویتامین C و کولین در خربزه, باعث محافظت و سلامتی قلب می شوند. در واقع مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم به کاهش فشار خون کمک می کند. در درمان فشار خون بالا, مصرف مقادیر بالایی از پتاسیم همراه با کاهش مصرف سدیم نقش موثری دارد. غذاهای سرشار از پتاسیم عبارت است از: خربزه, آناناس، گوجه فرنگی، پرتقال، اسفناج و موز. همچنین مصرف بالای پتاسیم با کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی و تشکیل سنگ کلیه, محافظت در برابر از دست دادن توده های عضلانی و حفظ تراکم استخوان ها در ارتباط است.

مقابله با سرطان ها با مصرف خربزه

از آن جایی که رژیم غذایی حاوی بتاکاروتن نقش حفاظتی در برابر سرطان ها از جمله سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ بازی می کند, بنابراین یکی از مهمترین خواص خربزه, مقابله با سرطان ها است. خربزه یکی از منابع غنی از بتاکاروتن می باشد.

خواص خربزه برای دستگاه گوارش

یکی از موثرترین خواص خربزه, بهبود عملکرد دستگاه گوارش می باشد. در واقع مصرف خربزه باعث هضم راحت مواد غذایی می شود. از آن جایی که حاوی فیبر و رطوبت بالایی است, از یبوست جلوگیری می کند.

کاهش التهابات بدن با مصرف خربزه

یکی از مهمترین مواد مغذی موجود در خربزه کولین می باشد. این ماده مغذی در خواب، حرکت عضلات، یادگیری و تقویت حافظه بسیار موثر است. همچنین این ماده در حفظ غشای سلولی کمک کرده و در انتقال تکانه های عصبی، کمک در جذب چربی و کاهش التهاب مزمن نقش مثبتی دارد.

 با توجه به خواص خربزه, این میوه فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. توصیه می شود در فضل تابستان از این میوه در رژیم غذایی استفاده شود. این میوه برای همه ی افراد در هر سنی مفید است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *