دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

با بهترین طرز تهیه آش شله قلمکار آشنا شوید

  • ندا خوشرو
  • ۱۴ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

آش شله قلمکار از انواع آش های لذیذ و مغذی است و شما می توانید آن را برای مجالس افطاری خود و مناسبت های مختلف و سفره های نذری طبخ کنید. در این بخش طرز تهیه آش شله قلمکار را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

آش شله قلمکار یکی از پرطرفدارترین نوع آش های ایرانی است که شما می توانید آن را در منزل طبخ کنید در این مجموعه از آشپزی نحوه تهیه آش شله قلمکار را به شما عزیزان آموزش می دهیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

در دستور ساخت آش شله قلمکار از حبوبات مختلف و سبزی آش و گوشت استفاده می شود بنابراین می توان این نوع آش را در دسته غذای ایرانی مقوی و خوشمزه قرار داد. سبزی آش استفاده شده در آش شله قلمکار شامل: جعفری, اسفناج, تره, و گشنیز می باشد که هر کدام از این نوع سبزی ها باید به اندازه یکسان در آش شله قلمکار استفاده شود.

آش شله قلمکار خوشمزه

مواد لازم

سبزی آش : یک کیلو گرم
نخود: یک پیمانه
عدس: یک پیمانه
لوبیا قرمز : یک پیمانه
لوبیا چیتی : یک پیمانه
برنج: یک پیمانه
گوشت : ۱ کیلو گرم
پودرتخم گشنیز : ۱.۵ قاشق غذاخوری
روغن: به میزان لازم
پیاز داغ و نعنا داغ : به میزان لازم
نمک : به میزان لازم
زردچوبه و فلفل سیاه : به میزان لازم
آرد برنج : دو قاشق
پیاز: ۳ عدد

طرز تهیه آش شله قلمکار

برای طبخ آش شله قلمکار حبوبات را از ۲۴ قبل در مقداری آب خیس می کنیم و در این مدت چند بار آب آن ها را عوض می کنیم. سبزی آش را بعد از این که تمیز و پاک کردیم خرد می کنیم. در قابلمه ای مناسب برنج و حبوبات را با مقداری آب مخلوط می کنیم و بر روی شعله گاز با حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب به دمای جوش برسد سپس حرارت گاز را کم می کنیم. در قابلمه ای مناسب پیاز های خرد شده را با مقداری روغن بریزید تا پیاز ها به خوبی سرخ شوند و به رنگ طلایی درآیند سپس گوشت را اضافه می کنیم تا همراه پیاز ها کمی تفت بخورد.

روش طبخ آش شله قلمکار

مقداری آب در قابلمه می ریزیم تا گوشت روی حرارت ملایم پخته شود. بعد از این گوشت به خوبی پخته شد آن را از درون قابلمه خارج می کنیم و استخوان های گوشت را جدا می کنیم و می کوبیم تا به خوبی ریش ریش شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

آش شله قلمکار لذیذ

در ظرفی مناسب دو قاشق آرد برنج را در مقداری آب سرد به خوبی حل می کنیم و آرد برنج را به همراه سبزی آش و گوشت کوبیده شده به آش شله قلمکار اضافه می کنیم و اجازه می دهیم که به مدت ۲ ساعت دیگر آش به خوبی پخته شود تا جا بیفتد و هر ۱۰ دقیقه یکبار آش را هم می زنیم.

آش شله قلمکار خوشمزه و مقوی

در ۱ ساعت آخر پخت آش مقداری پودر تخم گشنیز را به همراه زردچوبه در روغن تفت می دهیم سپس نمک و فلفل سیاه را به آن ها اضافه می کنیم و مخلوط تخم گشنیز و ادویه ها را به آش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا آش شله قلم کار به خوبی جا بیفتد و لعاب بدهد. می توان در طرز تهیه آش شله قلمکار به جای آب حبوبات و گوشت را با آب قلم بپزیم که آش خوشمزه و مقوی تر خواهد شد.

آش شله قلمکار آماده شده
طرز تهیه آش شله قلمکار

طرز تهیه نعنا داغ برای تزیین آش

دو عدد پیاز را به صورت خلالی باریک خرد می کنیم و در تابه ای مناسب یک فنجان روغن می ریزیم و تابه را بر روی حرارت گاز قرار می دهیم تا روغن به خوبی داغ شود سپس پیازهای خرد شده را به روغن اضافه می کنیم و مقداری زردچوبه به پیاز اضافه می کنیم تا سرخ شود بعد از اینکه پیاز ها به خوبی سرخ شدند آن ها در درون صافی فلزی بریزد تا روغن از آن ها خارج شود. روغن خارج شده از پیاز ها را درون تابه ای مناسب می ریزیم و تابه را بر روی گاز قرار می دهیم سپس دو قاشق غذاخوری نعنا داغ را به روغن اضافه می کنیم و بعد از چند دقیقه نعنا داغ را از روی حرارت بر می داریم و نعنا داغ و پیاز داغ را بر روی آش می ریزیم.

نعنا داغ برای تزیین آش شله قلمکارآش شله قلمکار

روش دیگر برای تهیه آش شله قلمکار

در ادامه دستور پخت قبلی می توانید با روش دیگری از طبخ آش شله قلمکار با سبزیجات معطر و مخصوص که یکی از آش های معروف وخوشمزه ایرانی است، آشنا شوید.

مواد لازم

  • گوشت بدون استخوان/ نیم کیلو
  • پیاز متوسط/ ۴ عدد
  • نخود و لوبیا چیتی/ هر کدام یک فنجان
  • سبزی، جعفری، اسفناج، گشنیز، تره و شوید
  • برنج/ یک فنجان
  • روغن/ نصف فنجان
  • نعناع داغ/ به مقدار لازم
  • نمک و فلفل/ به میزان دلخواه

روش تهیه آش قلمکار

دستور پخت آش شله قلمکار

قبل از انجام هر کاری حبوبات را یک شب قبل بخیسانید تا بهتر بپزند. در ابتدای تهیه این آش خوشمزه و قدیمی پیاز ها را خلالی ریز کنید و در مقداری روغن سرخ کنید. سپس گوشت ها را که به صورت تکه های کوچک تقسیم کرده اید به پیاز داغ اضافه کرده و تفت دهید.

در مرحله بعدی، ۳ لیوان آب داغ به محتویات داخل ظرف اضافه کنید و بگذارید تا خوب بپزد. بعد از پختن گوشت لازم است آن را از داخل ظرف بیرون آورده و با گوشت کوب به طور کامل له کرده و بکوبید و به داخل قابلمه برگردانید.

اکنون حبوبات، سبزی های خرد شده و فلفل را به قابلمه حاوی گوشت کوبیده شده اضافه کرده و پیوسته هم بزنید تا آش ته نگیرد و جا بیفتد. بعد از آماده شدن آش می توانید آن را در ظرف مناسب بریزید و بعد از تزیین میل کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه آش شله قلمکار

از برگ چغندر نیز می توانید به جای اسفناج استفاده کنید.

اگر ترخون و مرزه نبود می توان به جای آن از سبزی خشک استفاده کنید.

سبزی ها را ۲ تا ۳ ساعت در آب گرم خیس کرده و بعد از آبکش کردن، استفاده کنید.

از عصاره طعم دهنده گوشت می توانید به جای آب گوشت در تهیه این آش استفاده کنید.

پیاز داغ تاثیر زیادی در خوشمزه تر شدن آش شله قلمکار دارد.

برای غلیظ تر شدن و کش دار شدن آش می توانید به هنگام کوبیدن مواد آش، گوشت قلم گوسفند را از استخوان جدا کنید و با بقیه مواد بجوشانید.

اضافه کردن مقداری ماست در انتهای تهیه آش، موجب خوشمزه تر شدن آن می شود.

آش شله قلمکار معمولا دارای طعم تندی می باشد، بنابراین فلفل بیشتری باید استفاده کنید.

برای افرادی که کلسترول بالا دارند، بهتر است به جای آب قلم از آب معمولی که چربی کمتری دارد، استفاده کنند.

حبوبات را با گوشت کوب له کرده و گوشت را نیز ریش ریش کرده و در آش بریزید، همچنین می توانید نصف حبوبات را به همراه گوشت له کرده و نصف دیگر را ریش ریش کنید و در پایان با  یکدیگر مخلوط کنید.

هم زدن آش در حین پخت به صورت مرتب نیز موجب کش دار شدن آش می شود و اینکه خوب جا می افتد. بهتر است حرارت زیر آن را کم کنید تا به آرامی بپزد و آماده شود.

دستور پخت آش شله قلمکار

در طرز تهیه آش شله قلمکار بعد از این که آش به خوبی پخته شد و جا افتاد آش را در درون ظرف مناسبی می ریزیم و با کمک نعنا داغ و پیاز داغ و زعفران دم کرده و کشک تزیین آش را انجام می دهیم.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *