دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بیماری پوستی پسوریازیس و روش های درمان آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۴ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از بیماری های پوستی مقاوم, پسوریازیس می باشد. این بیماری در نتیجه افزایش تولید برخی سلول های پوستی ایجاد می شود. خوشبختانه درمان پسوریازیس با استفاده از داروهای مختلفی به سادگی قابل انجام است.

پسوریازیس یکی از پیچیده ترین و مقاوم ترین بیماری های پوستی تحریک کننده و غیر قابل پیش بینی است. این بیماری توسط تکثیر بیش از حد سلول های پوستی, مشخص می شود. به طوری که سلول های اصلی پوست وقتی به سطح پوست می رسند از بین رفته و حجم بالای سلول ها باعث ورم و قرمزی پوست و ایجاد پلاک های سفیدی بر روی آن می شود. در این مطلب با نشانه ها و علل و روش های درمانی پسوریازیس آشنا می شویم.

نشانه ها و علایم, علل و درمان پسوریازیس

بیماری پوستی پسوریازیس

این بیماری پوستی اغلب در قسمت های زانو، آرنج، و پوست سر رخ می دهد. همچنین می تواند کف پا و کف دست را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. نشانه ها و علایم پسوریازیس متفاوت است و بستگی به نوع این بیماری دارد. در ادامه به برخی از نشانه ها و علائم این بیماری می پردازیم.

شایع ترین نشانه ها و علایم پسوریازیس

اگرچه پسوریازیس نشانه های مختلفی دارد, با این حال شایع ترین علایم آن به شرح زیر است. این علایم ممکن است با خارش همراه باشد. همچنین برخی از آن ها دردناک هستند و گاهی مواقع دچار خونریزی و شکاف می شوند. در مواردی که پسوریازیس شدید باشد, پلاک های تحریک کننده پوستی, رشد خواهند کرد و با یکدیگر ادغام می شوند و ناحیه بزرگی از سطح پوست را می پوشانند.

  • ایجاد پلاک های قرمز پوستی
  • اغلب با شل شدن پوست ناحیه تحت تاثیر همراه است.
  • بروز فلس های نقره ایی رنگ
  • اختلالات ناخن های دست و پا مانند تغییر رنگ و سوراخ سوراخ شدن ناخن. همچنین ناخن ها ممکن است شروع به شکستن و افتادن کنند.
  • ایجاد پلاک و یا پوست های غیر طبیعی بر روی پوست سر

علاوه بر موارد بیان شده, پسوریازیس همچنین می تواند با ورم مفاصل پسوریاتیک همراه باشد، که منجر به درد و تورم در مفاصل می شود. آمارها حاکی از آن است که بین ۱۰٪ تا ۳۰٪ از افراد مبتلا به پسوریازیس دچار ورم مفاصل پسوریاتیک هستند.

اشکال و فرم های پسوریازیس

پسوریازیس پوسچولر

این نوع از پسوریازیس با قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست کف دست و یا بروز جوش های چرکی در پا مشخص می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

پسوریازیس خالدار

این نوع از پسوریازیس اغلب در دوران کودکی و یا جوانی ایجاد می شود و با بروز نقاط کوچک و قرمز پوستی عمدتا در اندام های بدن, مشخص می شوند. عوامل محرک این بیماری عفونت های تنفسی، گلو درد استرپتوکوکی، ورم لوزه، استرس، آسیب به پوست، و استفاده از داروهای ضد مالاریا و بتا بلاکر می باشد.

درمان پسوریازیس

پسوریازیس معکوس

این نوع از پسوریازیس با بروز قرمزی، زخم های روشن و براق در چین خوردگی پوست مانند زیر بغل، کشاله ران، زیر سینه, مشخص می شود.

پسوریازیس Erythrodermic

این نوع از پسوریازیس با سرخی و آتشین شدن متناوب پوست و ریخته شدن ورقه ورقه فلس های پوستی مشخص می شود. این بیماری در نتیجه ی درمان سیستمیک پسوریازیس، آفتاب سوختگی شدید، عفونت و مصرف داروهای خاص ممکن است ایجاد شود. این بیماری نیاز به درمان فوری پزشکی دارد, در غیر این صورت می تواند منجر به دیگر بیماری ها شود.

مهمترین علل و عوامل پسوریازیس

پسوریازیس سر

عوامل گوناگونی اعم از استرس های روحی و عاطفی, آسیب های ناشی از عفونت استرپتوکوکی می توانند از علل ابتلا به پسوریازیس باشند. به عنوان نمونه ۸۰ درصد از افرادی که تجربیات تلخی مانند از دست دادن و یا مرگ نزدیکانشان داشته اند, در خطر ابتلا به پسوریازیس می باشند. امروزه برخی تحقیقات نشان داده است برخی اختلالات در سیستم ایمنی بدن ممکن است یکی از مهمترین علل ابتلا به پسوریازیس باشد. در واقع عمده پزشکان بر این باور هستند که عوامل استرس زای خارجی می تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و موجب این بیماری شوند.

همچنین برخی جراحات پوستی و داروها می توانند پسوریازیس را تشدید کنند. از جمله این داروها می توان به داروهای فشار خون (مانند مسدود کننده های بتا)، داروهای ضد مالاریا مانند هیدروکسی کلروکین و ایبوپروفن (ادویل، موترین، و غیره).

به علاوه پسوریازیس می تواند ارثی باشد و از نسلی به نسل دیگر منتقل شود. اگرچه این بیماری ممکن است استرس زا و شرم آور باشد اما بیماری نسبتا بی خطری محسوب می شود و با درمان مناسب می تواند در عرض چند ماه, علایم آن را بهبود بخشید.

موثرترین روش های درمانی پسوریازیس

درمان پسوریازیس

درمان به موقع بیماری پسوریازیس، بسیار مهم است. این بیماری با هدف کاهش و بهبود علایم آن درمان می شود. درمان های مختلفی برای این بیماری وجود دارند که همه ی آن ها برای همه ی افراد مبتلا, موفقیت آمیز نیستند. بنابراین آشنایی با روش های مختلف درمانی و انجام صحیح آن ها بسیار اهمیت دارد. در ادامه با روش های درمان پسوریازیس، آشنا می شویم.

داروهای بیولوژیکی

یکی از رایج ترین روش های درمانی و بهبود پسوریازیس, استفاده از این داروها می باشد. در واقع این داروها برای بهبود پسوریازیس متوسط تا شدید و درمان ورم مفاصل پسوریاتیک که به دیگر داروها پاسخ مناسب نداده است, تجویز می شوند. این داروها به صورت وریدی و یا غیر وریدی ممکن است تزریق شوند.

داروهای سیستمیک

از دیگر داروهای تجویز شده جهت بهبود پسوریازیس, داروهای سیستمیک می باشند. عملکرد این داروها بر روی کل بدن تاثیر گذار است و به شکل خوراکی و یا تزریق تجویز می شوند. این داروها نیز جهت درمان بیماری متوسط تا شدید و درمان ورم مفاصل پسوریاتیک کاربرد دارند.

نور درمانی

نور درمانی یکی دیگر از روش های درمان بیماری می باشد. در این روش به صورت منظم و تحت نظارت پزشکی, پوست ناحیه مبتلا شده به این بیماری, در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می گیرد. این روش در مراکز تخصصی نوردرمانی و توسط پزشک متخصص آن صورت می گیرد.

بیماری پسوریازیس

داروهای جدید خوراکی

اخیرا داروهای جدید خوراکی با مهار مولکول های خاص مرتبط با التهاب, علائم بیماری پسوریازیس را بهبود می بخشند. برخلاف داروهای بیولوژیکی که از منابع زنده به دست می آید و باید به صورت تزریقی مصرف شوند, این داروها به شکل قرص در درمان بیماری بسیار موثر می باشند.

درمان موضعی پسوریازیس

داروهای موضعی از اولین داروهای تجویز شده در اوایل تشخیص پسوریازیس می باشند. این داروها به صورت موضعی بر روی پوست اعمال می شوند.

با توجه به مطالب بیان شده در مورد نشانه ها و عوامل ابتلا به پسوریازیس, خوشبختانه این بیماری قابل درمان است. بهبود پسوریازیس با روش های بیان شده به سادگی صورت می گیرد.

استفاده از مرطوب کننده ها

مرطوب کننده ها به عنوان دارو هایی نرم ننده هستند که مستقیما بر روی پوست استعمال می شوند و جلوی از دست دادن آب بدن را می گیرند، حال برای این منظور می توان با لایه نازکی از این کرم ها را روی ناحیه مربوطه بپوشانید تا محافظت شود.

در صورتی که فردی به پسوزیاس خفیف مبتلا باشد، ممکن است پزشک در ابتدا برای وی تجویز یک مرطوب کننده را نماید، مرطوب کننده ها همچنین پوست را در برابر پوسته پوسته شدن و خارش  محافظت می کنند.

درمان پسوریازیس با کرم استروئیدی

توصیه شده است؛ ۳۰ دقیقه بعد از استعمال مرطوب کننده از درمان موضعی استفاده کنید. مرطوب کننده های زیادی در بازار وجود دارد که استفاده از برخی از آنها نیازی به نسخه پزشک ندارد اما تعدادی دیگر از این محصولات نیازمند تجویز پزشک هستند و باید با تشخیص آنها تهیه شوند.

پماد (کرم های) استروئیدی

پماد های استروئیدی که اغلب برای بهبود پسوزیاس خفیف یا متوسط و معمولا برای نواحی مختلف بدن استفاده می شوند، التهاب بدن را کاهش می دهند، ضمن اینکه مصرف این دارو می تواند موجب کاهش خارش بدن و نیز کاهش روند تولید سلول های پوستی شود.

کورتیکو استروئید های موضعی دارای انواع خفیف و بسیار قوی هستند، بنابراین استفاده از آنها حتما باید با تجویز پزشک باشد و انواع قوی این دارو که مصرف آن حتما نیاز به تجویز پزشک دارد، باید تنها بر روی نواحی کوچک و لکه های ضخیم اسستعمال شود و نکته دیگر که درباره مصرف کورتییکواستروئید های موضعی قابل ذکر است؛ اینکه مصرف زیاد آنها موجب نازک شدن پوست خواهد شد.

بیماری و علل پسوریازیس

روش های درمانی دیگری نیز برای این بیماری ذکر شده است که در اینجا به برخی از آنها اشاره کرده ایم، حال امیدواریم این مطلب برای شما همراهان گرامی مفید واقع شده باشد، در صورت تمایل برای آگاهی بیشتر درباره بیماری های مختلف می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *