دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

با این روش ها کمر دردتان را درمان کنید.

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۰
  • دیدگاه‌ها برای با این روش ها کمر دردتان را درمان کنید. بسته هستند

کمردرد یکی از عارضه های شایع به شمار می رود که اغلب افراد آن را تجربه کرده اند. عوامل مختلفی سبب کمردرد می شوند. خوشبختانه درمان کمردرد به سادگی صورت می گیرد و در اغلب موارد نیاز به روش های جراحی و … نمی باشد.

کمر درد یکی از تجربه های مشترک عموم افراد در سراسر جهان است که تقریبا همه افراد آن را تجربه کرده اند. علت های بسیاری سبب کمر درد می شوند. با این حال خوشبختانه در اغلب موارد کمر درد, درمان می شود. در این مطلب با علل و عوامل و درمان کمردرد با روش های مختلف آشنا می شویم.

علل و درمان کمردرد

علت ایجاد کمردرد

علائم و نشانه های کمر درد, متفاوت است و ممکن است این علائم خفیف تا شدید باشند. این درد ممکن است آنقدر شدید باشد که فرد قادر به ایستادن و راه رفتن نباشد. این دردهای شدید ممکن است به طور ناگهانی پس از صدمه جسمی و یا بلند کردن اجسام سنگین, دوباره بازگردد. درد کمر که بیش از سه ماه طول بکشد, کمر درد مزمن شناخته می شود. در صورتی که کمر درد پس از ۷۲ ساعت بهبود نیافت, باید به پزشک مراجعه شود.

علت کمر درد می تواند ناشی از ایجاد مشکلات متعدد در بخش های مختلف کمر باشد. بخش های مختلف کمر شامل ستون فقرات, اعصاب, استخوان ها و دیسک و یا تاندون های موجود در ستون فقرات کمری می باشند. اختلال و یا مشکل در هر یک از این بخش ها ممکن است سبب کمر درد شود. برخی از عوامل شایع کمر درد عبارت است از:

  • تحریک و یا آزرده شدن رشته های عصبی بزرگ در کمر که تا پاها امتداد دارند.
  • تحریک و یا صدمه رشته های عصبی کوچک که از کمر محافظت می کنند.
  • کشش و آسیب زوج عضلات بزرگ پشت کمر
  • آسیب مفاصل, استخوان ها و رباط های موجود در کمر
  • از بین رفتن یک دیسک بین مهره های کمر
  • قتق دیسک کمر

علاوه بر موارد بیان شده بسیاری از مشکلات کمری ناشی از اسپاسم های عضلانی است که می توانند سبب درد شدید و ناتوانی فرد شوند.

عوامل شایع کمر درد در بزرگسالان

  • شایع ترین علت کمر درد در بزرگسالان بین ۳۰ تا ۶۰ سال, اختلالات فضای بین دیسک کمر آن ها است. از جمله این اختلالات می توان به فتق دیسک و یا بیماری دژنراتیو دیسک اشاره کرد. علاوه بر این فشار و کشش عضلات در این افراد بسیار دیده شده که سبب کمر درد می شوند.
  • شایع ترین علت کمر درد در بزرگسالان بالای ۶۰ سال, شکستگی و از بین رفتن مفاصل در بیماری هایی مانند آرتروز یا تنگی مجرای نخاعی است.

کمر درد

عوامل نادر ایجاد کننده کمردرد

  • سندرم Piriformis
  • عفونت
  • تومور نخاعی
  • فیبرومیالژیا
  • اسپوندیلیت انکیلوزان
  • درد دنبالچه

کمر درد در دوران بارداری

درد کمر در بارداری از جمله درد های رایج در این دوران می باشد، حال به منظور داشتن کمر درد در بارداری، سه نوع درد در بارداری وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد :

  •  آرون گروپس
  • درد های ناحیه تحتانی مفصل کمر که در هنگام نشست و برخاست بروز می کند.
  • درد هایی که در پشت لگن شدیدتر شده و در ناحیه باسن عمیق تر است.
  • درد های ناحیه تحتانی مفصل کمر که به هنگام دراز کشیدن در رختخواب ایجاد می شود.

دلایل کمر درد در بارداری

کشیدگی مفصل کمر به دلیل تحمل وزن اضافی در دوران حاملگی

ایجاد تغییرات در رحم و شکم که باعث می شود، سنگینی ناشی از بار اضافی به طرف جلو متمایل شود و نیز موجب کشیدگی در ناحیه تحتانی مفصل کمر خواهد شد.

کشیده شدن ماهیچه های ضعیف شکم که محافظت کننده ستون مهره ها می باشد و در نتیجه منجر به کمر درد می شود.

تعداد کمی از درد های مفصل کمر طبیعی هستند و درد های شدید باید مورد توجه قرار گیرند و باید برای درمان کمر درد شدید فوراً اقدام شود. زیرا علت این درد ها می تواند به دلیل عفونت، زایمان زودرس و دیگر مشکلات بارداری باشد، همچنین در صورت مواجهه خانوم باردار با علائم دیگر همچون تب و …، درمان کمر درد شدید ضروری می باشد.

روشهای درمان کمر درد

همچنین ممکن است برخی خانوم ها در دوران بارداری دچار سیاتیک شوند، حال علت درد سیاتیک در بارداری می تواند وجود یکی از عوامل زیر باشد :

اضافه وزن و احتباس زیاد مایعات به عصب سیاتیک که از لگن عبور می کند، فشار وارد خواهد کرد.

گسترش رحم بر روی عصب سیاتیک می تواند بر ناحیه پایین ستون فقرات فشار وارد نماید.

شکم و سینه ها به دلیل بزرگ تر شدن، مرکز ثقل بدن را به سمت جلو تغییر می دهند و در نتیجه موجب کشیده شدن قوس لوردوز کمر یا همان گودی بالای باسن شده و در نتیجه آن، عضلات باسن و ناحیه لگن سفت تر شده و به عصب سیاتیک فشار وارد خواهد شد.

ضمن اینکه به دلیل جابجایی و قرار گرفتن جنین در جایگاه مناسب برای تولد در سه ماهه دوم، قرار گرفتن سر نوزاد بر روی عصب سیاتیک می تواند منجر به احساس درد شدید در کمر، باسن و پاها شود.

روش های درمان کمر درد

درمان کمر درد بستگی به سابقه بیماری, شدت و نوع کمر درد دارد. در اغلب روش های درمانی, کمردرد در عرض شش هفته بدون نیاز به جراحی و یا اقدام خاصی, درمان می شود و در همه ی روش های درمانی, ورزش های موثر در درمان کمر درد, توصیه می شود. در صورتی که درد تشدید شود و یا ادامه داشته باشد ممکن است روش های تشخیصی و جراحی برای درمان کمر درد توسط پزشک تجویز شود. در طول درمان کمردرد, رعایت موارد زیر جهت تسکین درد می تواند موثر باشد.

  • استراحت

توقف فعالیت ها برای چند روز, سبب می شود تا بافت های آسیب دیده و حتی رشته های عصبی, شروع به ترمیم شوند که این مسئله به نوبه خود می تواند درد ناشی از کمر درد را تسکین دهد. با این حال استراحت بیش از چند روز, ممکن است عضلات را ضعیف کند و این مسئله موجب کند شدن درمان کمر درد می شود. در واقع افرادی که به طور منظم ورزش نمی کنند و عضلات انعطاف پذیر و قوی ندارند, در صورت ابتلا به کمر درد, احتمال عود و یا طولانی شدن درمان کمر درد نسبت به افرادی که به طور منظم ورزش می کنند, در آن ها بیشتر است.

درمان کمر درد

  • بسته های گرمایی و سرمایی

یکی از روش های موثر در درمان کمر درد, استفاده از گرما یا سرما درمانی است. این روش درمانی با کاهش التهابات موجب تسکین و بهبود کمر درد می شود. اغلب بیماران از سرما درمانی به منظور درمان کمردرد استفاده می کنند اما برخی از افراد نیز گرما درمانی را برای این منظور ترجیح می دهند. هر یک از این دو روش ممکن است به طور متناوب در طول درمان استفاده شود.

  • داروها

طیف وسیعی از داروها برای تسکین و بهبود کمر درد در دسترس است. بسیاری از این داروها موجب کاهش التهاب می شود. التهاب یکی از اصلی ترین علل کمر درد می باشد. برخی دیگر از این داروها, موجب مهار انتقال سیگنال های درد به مغز می شوند. هر یک از این داروها ممکن است عوارض جانبی خاصی داشته باشد. به همین دلیل توصیه می شود حتما تحت نظر پزشک مصرف شوند.

  • تمرینات ورزشی

انجام تمرینات مختلف ورزشی یکی از اساسی ترین اقدامات درمانی در همه ی روش های درمان کمر درد می باشد. این تمرینات تحت نظر درمانگر فیزیکی، فیزیوتراپ و یا متخصص توانبخشی صورت می گیرد و و شامل سه جزء است: تهویه هوازی، کشش و تقویت. این ورزش ها علاوه بر اینکه ماهیچه های کمر را تقویت کرده و موجب انعطاف پذیری و کشش بیشتر آن می شود, در درمان کمر درد نیز بسیار موثر است.

  • انجام تمرینات ورزشی هوازی

علاوه بر تمرینات خاص ورزشی مختص کمر, ورزش های هوازی مانند برخی از حرکات کم فشار ایروبیک مثل راه رفتن یک تمرین ایده آل به منظور کمک در درمان کمردرد می باشد. شنا و ورزش در آب یکی دیگر از این گزینه ها می باشد که تاثیر زیادی در تسکین کمر درد دارد.

  • ماساژ درمانی

ماساژ درمانی می تواند عملکرد ستون فقرات را توسط افزایش طیف وسیعی از حرکت و عملکرد فیزیکی, بهبود ببخشد و موجب کاهش درد و التهاب ناشی از کمر درد شود. ماساژ درمانی نیز معمولا توسط متخصص این رشته انجام می شود.

درمان کمردرد در خانوم ها

  • تزریق استروئیدها

در این روش, استروئید اپیدورال به طور مستقیم به ناحیه دردناک تزریق می شود. استروئیدها التهاب را کاهش می دهند از این رو موجب تسکین کمر درد می شوند. اگرچه استروئیدها موجب درمان کمردرد نمی شوند اما از آن جا که درد را التیام و تسکین می بخشند, می توانند برای بیمارانی که نمی توانند حرکت کنند, استفاده شوند.

علاوه بر موارد بیان شده, گاهی برای درمان کمر درد از جراحی استفاده می کنند که این روش درمانی به ندرت و در شرایطی که بیماری خاصی سبب کمر درد شده است, صورت می گیرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
دیدگاه‌ها برای با این روش ها کمر دردتان را درمان کنید. بسته هستند دیدگاه برای این نوشته