دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه کله پاچه در منزل و نکاتی مهم برای طبخ بهتر

  • ندا خوشرو
  • ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
  • ۳

کله پاچه یکی از انواع غذاهای سنتی می باشد که روش پخت آن در اکثر کشورها تقریبا مشابه می باشد در این مطلب طرز تهیه کله پاچه را به شما کدبانوهای عزیز ایرانی آموزش می دهیم.

کله پاچه از انواع غذاهای چرب و بسیار پرانرژی می باشد که طرفداران زیادی دارد. در این بخش از غذای ایرانی  دستور و نحوه ساخت کله پاچه در منزل به همراه نکاتی برای طبخ بهتر را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

طرز تهیه کله پاچه در منزل

کله پاچه غذایی است که شما می توانید آن را از طبخ قسمت های سر و پا و دست گوسفند تهیه کنید در بعضی از کشورها این غذا را از طبخ سر و دست و پای گوساله نیز تهیه می کنند. اجزایی از گوسفند که در طبخ کله پاچه استفاده می شود شامل زبان و مغز و چشم و بناگوش و پاچه و گوشت صورت می باشد.

طرز تهیه کله پاچه

مواد لازم

کله پاچه تمیز شده : ۱ دست
سیر: ۳ حبه
نمک و زردچوبه : به مقدار لازم
پیاز بزرگ : ۱ عدد
فلفل سیاه : به مقدار لازم
زنجبیل: به میزان لازم
هل : ۷ عدد
کرفس : ۲ ساقه کوچک
چوب دارچین : ۱ قطعه
تخم گشنیز : ۱ قاشق چای خوری
برگ بو : ۳ عدد
نخود : ۱۰۰ گرم

تمیز کردن کله پاچه در منزل

روی سطح زمین سفره و یا نایلکسی را پهن کنید و از قسمت گوشه های سر گوسفند بگیرید و کله گوسفند را محکم از سمت بالا به پایین فرود بیاورید و از سمت بینی گوسفند ضزبه های محکمی را به کله گوسفند بزنید و بعد آب را با فشار زیاد از طریق مجرای نای که در پشت کله قرار دارد به داخل بینی گوسفند بفرستید تا کله گوسفند به خوبی تمیز شود سپس موها را از سطح کله پاچه به خوبی جدا کنید و کله را از بین دو فک تا انتهای سر به دو قسمت کنید.

جدا کردن دو فک کله گوسفند

و بر روی دندان ها و زبان برس زبری را بکشید تا به خوبی تمیز شوند. در تمیز کردن کله پاچه حتما باید کیسه مویی را که در زیر پوست ناخون ها است را بیرون بیاورید و سیرابی و شیردان را هم به خوبی پاک و تمیز کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

کله پاچه

روش طبخ کله پاچه

در طرز تهیه کله پاچه ابتدا کله پاچه را به همراه تمام مواد لازم ذکر شده در درون قابلمه ای بریزید توجه داشته باشد که پیاز را به چند قسمت برش دهید و سیرها را به خوبی له کنید و یا خرد کنید و بعد داخل قابلمه قرار دهید سپس مقداری آب به قابلمه اضافه کنید.

روش طبخ کله پاچه خوشمزه و لذیذ

و درب قابلمه را به خوبی گذاشته و قابلمه را بر روی حرارت متوسط گاز قرار دهید. بعد از اینکه کله پاچه آماده شد مقداری نمک به آن اضافه کنید توجه داشته باشید که حتما نمک را در آخرین مرحله از طرز تهیه کله پاچه به قابلمه اضافه کنید.

مخلوط کردن مواد کله پاچه
طرز تهیه کله پاچه و نحوه تمیز کردن کله پاچه در منزل

بعد از اینکه کله پاچه آماده شد می توانید آن را در ظرف مناسبی جهت سرو بکشید.

کله پاچه خوشمزه و مقوی

نکاتی درباره طرز تهیه کله پاچه

  1. حتما کله پاچه ای تازه را در هنگام خرید انتخاب کنید.
  2. کله پاچه را به خوبی تمیز کنید و سپس آن را به خوبی بشویید.
  3. می توانید در تهیه کله پاچه از گندم بلغور و نخود در صورت تمایل استفاده کنید.
  4. در طرز تهیه کله پاچه اگر از سبزی ها و لیمو خشک و چوب دارچین استفاده کردید بعد از پخت کامل غذا این مواد را از قابلمه خارج کنید.
  5. کله ای را که برای طبخ کله پاچه می خرید دقت داشته باشید که کله بز و یا میش نباشد علاوه بر کله گوسفند می توانید از کله گوساله نیز در طبخ کله پاچه استفاده کنید.
  6. هر نوع تغییر رنگ و بوی بد نشانه فاسد بودن کله می باشد و کله پاچه را از مکان های مطمئن تهیه کنید.
  7. نمک را حتما در انتها پخت به کله پاچه اضافه کنید.
  8. اگر قصد دارید که کله پاچه را به عنوان صبحانه میل کنید آن را از شب قبل طبخ کنید.
  9. قبل از اینکه کله پاچه را بر سر سفره ببرید استخوان ها را از آن جدا کنید و فقط گوشت های قابل خوردن و آب گوشت کله پاچه را در ظرف مناسبی قرار  دهید.

روش طبخ کله پاچه

بعد طبخ کامل کله پاچه می توانید مقداری زعفران آب کرده نیز به آن اضافه کنید و کله پاچه را در ظرف مناسبی بریزید و به همراه نان و پیاز و سبزی خوردن و لیمو ترش و ترشی مخلوط در کنار اعضای خانواده خود میل کنید. آب کله پاچه را بهتر است به عنوان یک پیش غذای مقوی و پر انرژی میل کنید.

آشنایی با برخی خواص کله پاچه غذای لذیذ ایرانی

کله پاچه که خاش نیز نامیده می شود از چمله غذا های سنتی  و محبوب ایرانی ها است که در خاورمیانه، نروژ و قفقاز جنوبی خوردن آن رایج می باشد، ضمن اینکه روش پخت آن در اغلب این مناطق مشابه می باشد. در کشور ایران و ترکیه آن را به اسم کله پاچه می شناسند، در کشور های عربی با نام باجه، در بلغارستان به نام پاچه و در کشور های جنوب قفقاز شامل آذربایجان، ارمنستان و گرجستان به نام خاش معروف می باشد. جالب است بدانید که این غذای خوشمزه و مقوی جزو غذا های محبوب کشور نروژ است که در شب کریسمس پرطرفدار بوده و به اسمالاهووه شهرت دارد، در این کشور رسم است که در ابتدا قسمت گوش ها و چشم های آن خورده شود.

روش طبخ کله پاچه

حال که با نکاتی در مورد این غذای اصیل و خوشمزه ایرانی آشنا شدید، لازم است برخی از خواص این غذای پرخاصیت و مقوی را معرفی نماییم؛ کله پاچه غذایی پر انرژی و سرشار از پروتئین می باشد که به منظور ترمیم بافت های بدن وجود این پروتئین ضروری می باشد. قسمت زبان کوسفند و بناگوش کله پاچه حاوی مقدار زیادی ویتامین های گروه B به خصوص ویتامین B12 می باشد که این ویتامین نیز موجب خونسازی و بهبود عملکرد سیستم عصبی می شود. مصرف کله پاچه برای مادران شیرده نیز بسیار مفید بوده و موجب افزایش حجم شیر آنها می شود. ماده مغذی کوانیزم Q10 موجود در کله پاچه  به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کرده و موجب دفع مواد مضر بدن و نیز استحکام سلولهای بدن خواهد شد، همچنین مصرف این ماده مفید و غنی در کله پاچه بیماری هایی مثل سکته قلبی، فشار خون بالا، پارکینسون و انواع سرطان را کنترل می کند.

بهتر است بدانید که به دلیل پر انرژی بودن و چربی زیادی که این غذا دارد، مصرف آن برای افرادی که مقدار اسید اوریک و کلسترول آنها بالا می باشد و چربی خون دارند، همچنین افراد مبتلا به نقرس توصیه نمی شود و باید در مصرف این غذا احتیاط کنند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۳ دیدگاه برای این نوشته
  • مهری گفت:

    خیلی عالی بود

  • ناشناس گفت:

    حتما حتما کله رو چن تکه کنین
    + جدا کردن فک پایین و بالا: فک پایین رو تو دستاتون بگیرین و قسمت دندونای جلوشو به طرفین مخالف فشار بدین دو تکه میشه با ی کم تلاش استخوانای دندون فک پایین رو به طور کامل می تونین دربیارین
    باید از قسمت جلو بینی با یک چاقو تیز برش بدین و کلا اون قسمت رو با ساطور یا هر چیز دیگه جدا کنین چون داخل بینی باید خوب تمیز بشه اگه شکسته نشه تمیز نمیشه و اون قسمت غضروفی داخل بینی رو بندازین دور
    قسمت بعدی .که باید شکسته بشه بالای چشمها تقریبا نزدیک به ابرو رو با ساطور بشکنین چون داخلش بالای چشمها دوتا حفره وجود داره اونو زیر شیر آب کمی پر فشار بگیرین تا تمیز بشه ( با عرض معذرت تو همه کله ها اون قسمت کرم وجود داره) این قسمتو به طور وسواسی تمیز کنین شاید مغز آسیب ببینه ولی به نظر من اشکال نداره بهتره که مغزش رو نخورین

  • فهیم گفت:

    از ناشناس ممنون.
    درسته . در اصل باید این طوری پاک بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *