دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای رشد, تربیت و تغذیه نوزاد ۱۰ ماهه

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۰
  • دیدگاه‌ها برای راهنمای رشد, تربیت و تغذیه نوزاد ۱۰ ماهه بسته هستند

نوزاد با ورود به سن ۱۰ ماهگی توانایی های زیادی کسب می کند. حالا او قادر است از والدین خود تقلید کند. یکی از مهمترین ویژگی های نوزاد ۱۰ ماهه, درک و دنبال کردن دستورات یک جمله ایی است.

کودک با ورود به سن ده ماهگی, تغییرات بزرگی می کند. نوزاد ده ماهه به سرعت تبدیل به یک فرد مستقل می شود و نحوه برقراری ارتباط او با دیگران شگفت آور است. در این مطلب با نوزاد ۱۰ ماهه و چگونگی تربیت و رشد و تغذیه آن ها آشنا می شویم.

همه چیز درباره نوزاد ۱۰ ماهه

نوزاد 10 ماهه

والدین می توانند در ده ماهگی به شخصیت کودک خود پی ببرند. نوزاد ده ماهه ممکن است ساکت و آرام باشد یا پر سرو صدا و شلوغ. در این ماه از تولد نوزاد, والدین بدون شک متوجه شده اند که نوزاد آن ها به چه چیزهایی علاقه بیشتری دارد. در ادامه به مهارت های حرکتی, ساعات خواب, نحوه برقراری ارتباط و … نوزاد ده ماهه, می پردازیم.

مهارت حرکتی نوزادان در ۱۰ ماهگی

برقراری ارتباط نوزادان

نوزاد ده ماهه با کسب مهارت های حرکتی متنوع, از جست و جو و کشف و کاوش لذت بسیاری می برد. این نوزادان می توانند بخزند, به صورت چنباتمه بنشینند, با کمک راه بروند, با گرفتن از جایی حرکت کنند و در اطراف گشت بزنند. تمام این مهارت های حرکتی نوزاد نسبت به ماه های قبل, با سرعت و قدرت بیشتری صورت می گیرد. همچنین والدین در این ماه کم کم باید منتظر راه رفتن مستقل کودک خود باشند. خبر خوش این است که به زودی نوزاد به تنهایی می تواند راه برود.

علاوه بر مهارت های بیان شده, در ده ماهگی هماهنگی حرکتی نوزاد بسیار بهتر شده است. نوزاد ده ماهه در به چنگ گرفتن وسایل کوچک بسیار تبحر پیدا کرده است. به همین دلیل به والدین توصیه می شود به شدت مراقب نوزاد خود باشند چرا که در این ماه نیز خطر خفه گی آن ها را تهدید می کند. همچنین نوزادان ده ماهه می دانند که چگونه اشیاء کوچک را به درون اشیاء بزرگ جا دهند به همین دلیل یکی از کارهای مورد علاقه ی آن ها در این ماه, جا دادن لیوان ها درون یکدیگر است. به علاوه نوزاد ۱۰ ماهه قادر است اشیاء ایی را با یک دست بگیرد و با دست دیگر به کار دیگری مشغول شود.

  •  آرون گروپس

خواب نوزاد ۱۰ ماهه

خواب در نوزادان

نوزادان ده ماهه در طول روز ممکن است یک چرت یک ساعته بزنند. با این حال در صورتی که این نوزادان دو مرتبه در طول روز بخوابند, جای هیچ نگرانی وجود ندارد. والدین باید بدانند بهترین زمان برای خواب نوزاد , طول روز می باشد. خوابیدن نوزاد ده ماهه پس از ناهار به او کمک خواهد کرد که در طول عصر کاملا بیدار بماند و این مسئله موجب راحت خوابیدن نوزاد در شب می شود. در صورتی که این نوزادان در طول روز نخوابند, ممکن است در شب یک یا دو ساعت بیشتر بخوابند.

تغذیه نوزاد ده ماهه

به والدین توصیه می شود همچنان به گسترش ذائقه نوزاد با ارائه طیف گسترده ای از میوه ها، سبزیجات، غلات، ماست و گوشت به او, در این ماه ادامه دهند. در این ماه که نوزاد دندان بیشتری دارد, غذاهای کمی سفت و محکم را بهتر از ماه قبل می تواند بخورد. بنابراین والدین می توانند برخی از این مواد غذایی را نیز به کودک خود بدهند.

اگر به نوزاد ۹ ماهه خود هنوز اجازه ندادید که خودش غذا خوردن را تجربه کند, بهتر است در این ماه این کار را انجام دهید. به نوزاد قاشقی بدهید که به راحتی بتواند آن را در دست بگیرد. اولین بار که کودک به طور مستقل غذا می خورد, ممکن است خودش را کثیف کند. در هر صورت اجازه دهید مهارت غذا خوردن را کودک از همین سن یاد بگیرد. در واقع به صورت مستقل غذا خوردن نوزاد یک مهارت مهم برای یادگیری محسوب می شود.

از آن جایی که هنوز هم خطر خفگی نوزاد ۱۰ ماهه را تهدید می کند, به والدین توصیه می شود از دادن مواد غذایی نظیر ذرت بو داده، کشمش، آجیل و آب نبات سخت به نوزاد خودداری کنند. همچنین بهتر است از مواد غذایی تازه و طبیعی و سرشار از مواد مغذی برای کودک استفاده شود.

نحوه برقراری ارتباط نوزاد ده ماهه

نوزاد 10 ماهه

یکی از نکته های بسیار مهم در مورد این نوزدان در رابطه با چگونگی ارتباط برقرار کردن این است که نوزادان در این سن به یک تقلیدگر تبدیل می شوند و از کارهای والدین خود کپی برداری کرده و بسیاری از آن ها را انجام می دهند. مسواک زدن, برداشتن تلفن و صحبت کردن و … نمونه ایی از این کارها می باشد. این نوزادان به صدای کلماتی که دیگران استفاده می کنند, گوش خواهند داد و به دقت به واکنش افراد در هر شرایطی توجه می کنند. برای مثال اگر والدین به تماشای فیلم ناراحت کننده ایی مشغول شده و گریه کنند, مشاهده خواهند کرد که صورت کودک نیز غم آلود شده است.

نوزاد ده ماهه, قادر است جملات یک مرحله ایی را درک و دنبال کند. به عنوان مثال در صورتی که به آن ها بگویید دست بزن یا خداحافظی کن, او درک کرده و این کارها را انجام خواهد داد. همچنین این نوزادان می توانند مفاهیمی را به کلمات متناظر خود, نسبت دهند. برای مثال اگر از آن ها سوال کنید در وسایل اسباب بازی خود, ماشین را پیدا کنند, ان ها به سرعت این کار را انجام خواهند داد.

چگونگی رفتار با کودک ۱۰ ماهه و حمایت از وی

راه های زیادی به منظور کمک به رشد و نمو کودک ده ماهه و حمایت از او وجود دارد که در زیر به معرفی برخی از این نکات پرداخته ایم :

نوزاد ده ماهه

اشیا و وسایل بی خطر و ایمن را در طبقات پایین کشو یا کمد قرار داده تا کودک ضمن کشف این وسایل بتواند با آنها بازی کند، زیرا کشف چیز های جدید می تواند کودک را هیجان زده کرده و اعتماد به نفس وی را افزایش دهد.

از همان ابتدا که کودک شما ایستادن را می آموزد، راه پله ها از جذابیت زیادی برای وی برخوردار می باشند، حال لازم است برای امنیت کودک، جلوی راه پله ها را مسدود کنید، البته می توانید به کودک اجازه دهید تا با نظارت و مراقبت شما بر روی پله های پایین بازی کند.

رفتار هایی که با جواب های کوتاه همچون بله، نه و خداحافظ همراه هستند به آنها بیاموزید ؛ مثلا تکان دادن دست در هنگام “خداحافظی” کردن، یا “بله” گفتن با اشاره سر و “نه” گفتن با تکان دادن سر به طرفین را به وی آموزش دهید.

بهتر است از روروئک برای کودکتان استفاده نکنید، زیرا به عقیده کارشناسان، این وسیله علاوه بر خطرناک بودن، انگیزه کودک را برای پیاده روی کاهش می دهد.

از تهیه اسباب بازی های گران قیمت برای کودک ده ماهه تان خودداری کنید، زیرا کودک اغلب در این سن به وسایل ساده ای همچون شانه تخم مرغ، لوله خالی دستمال توالت که به راحتی قابلیت پاره شدن یا تا شدن را دارند، عاقمند می باشد.

نوزادان ۱۰ ماهه

حال در صورت خرید اسباب بازی برای نوزاد ۱۰ ماهه خود، بهتر است از  عروسک های پارچه ای، عروسک های بزرگ، تلفن اسباب بازی و به طور کلی اسباب بازی هایی که دارای صدا بوده، قابلیت هل دادن یا حرکت دادن، کشیدن و باز کردن را دارند، استفاده شود، زیرا این وسایل می توانند به رشد مهارت های حرکتی ظریف کودک و هماهنگ شدن دست و چشم وی کمک زیادی نمایند.

با توجه به مطالب بیان شده, نوزاد ده ماهه توانایی بسیار زیادی دارد و به سرعت در حال یادگیری مسائل پیرامون خود است. با این حال او همچنان به مراقبت و توجه نیاز دارد. برای آشنایی با مراحل مختلف رشد نوزاد می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
دیدگاه‌ها برای راهنمای رشد, تربیت و تغذیه نوزاد ۱۰ ماهه بسته هستند دیدگاه برای این نوشته