دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آنچه در هفته ۳۸ بارداری رخ می دهد

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۴
  • ۰

یکی از مهمترین مسائل در هفته های آخر بارداری, توجه به علائم و مسائلی است که برای زنان پیش می آید چرا که هر یک از این علائم ممکن است نشانه ای از تولد نوزاد باشد. در هفته ۳۸ بارداری نوزاد برای زندگی در خارج از رحم آماده است.

نوزاد در هفته سی و هشتم بارداری, واقعا رشد کرده و بزرگ تر شده است. حالا او هم از لحاظ وزنی و هم از لحاظ سایزی بزرگتر از هفته های پیشین است. همچنان که کودک در حال آماده شدن برای تولد می باشد, در بدن مادر باردار نیز اتفاقات جالبی رخ می دهد. در این مطلب با هفته سی و هشتم بارداری و همه ی آن چه که باید در مورد این هفته بدانید, آشنا می شویم.

تغییرات جنین در هفته ۳۸ بارداری

رشد کودک در بارداری

جنین سی و هشت هفته, بسیار چاق شده و حالا وزنی حدود ۲۷۲۰ تا ۳۴۰۰ گرم دارد. همینطور که وزن او اضافه شده است, اندازه ی کودک نیز تغییر کرده است و اکنون او, ۵۱ سانتی متر طول دارد. نوزاد در هفته ۳۸ بارداری, قوی تر شده است و ماهیچه های دست او تواناتر از قبل هستند. در صورتی که کودک در این هفته از تقویم بارداری, متولد شود و شما توانایی دست او را تست کنید, مشاهده خواهید کرد که کودک توانایی فشار دادن دست شما را خواهد داشت.

هفته 38 بارداری

اندام های بدن نوزاد در این هفته از بارداری, به بلوغ خود رسیده اند و اکنون او قادر است در خارج از رحم نیز زندگی کند. یکی از مسائلی که ذهن  والدین را مشغول می کند, رنگ چشم های نوزاد است. در صورتی که رنگ چشم های نوزاد هنگام تواد قهوه ایی باشد, به احتمال زیاد این رنگ تغییر نخواهد کرد و قهوه ایی باقی می ماند. اما اگر رنگ چشمان کودک هنگام تولد خاکستری و یا آبی تیره باشد, این رنگ ممکن است باقی بماند یا در طول ۹ ماه زندگی نوزاد به رنگ های سبز, فندوقی و قهوه ایی تبدیل شود. دلیل این تغییر این است که ممکن است عنبیه چشم کودک (بخش مرتبط با رنگ چشم) در ماه های پس از تولد او, رنگدانه بیشتری به دست آورد. با این حال معمولا رنگ چشم های نوزاد پس از تولد روشن تر نمی شود ( چشم هایی با رنگ قهوه ایی, فندوقی و سبز رنگدانه بیشتری نسبت به چشم هایی با رنگ آبی یا خاکستری دارند).

تقویم بارداری

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تغییرات زنان در هفته سی و هشتم بارداری

هفته 38 بارداری

یکی از مهمترین اتفاقات رخ دارد برای زنان در هفته سی و هشت بارداری, ترشح اولین شیر ( آغوز ) از پستان ها می باشد. آغوز اولین ماده ایی است که به عنوان شیر از پستان های مادر قبل از تولد نوزاد, ترشح می شود و مواد مغذی درون آن بیشتر از شیر مادر است. نوزاد پس از تولد با خوردن آغوز, این مواد مغزی را دریافت می کند و این مواد مغذی از بدن او در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت می کنند.

یکی از توصیه های مهم به زنان در این هفته از بارداری, مصرف به اندازه ی آب می باشد. به این دلیل که سر جنین در هفته سی و هشتم بارداری در نزدیکی لگن ان ها قرار می گیرد و این مسئله موجب تکرر ادرار شده و مایعات بیشتری از بدن دفع می کند. بنابراین با مصرف مایعات کافی, موجب حفظ سلامتی خود می شوید.

هفته 38 بارداری

مسائل مختلفی برای زنان در هفته ۳۸ بارداری رخ می دهد از جمله, برخی زنان دچار بیش از حد پاها می شوند. برخی دیگر از زنان, خستگی و یا انرژی زیاد را در این هفته تجربه می کنند. بعضی زنان دچار افزایش ترشحات واژن می شوند و برخی دیگر اسهال و اختلالات خواب را تجربه می کنند. تمام این مسائل و مشکلات در حد طبیعی خود, جای نگرانی ندارد و طبیعی است و ممکن است چند نمونه از آن برای هر زن باردار در هفته سی و هشتم بارداری, رخ دهد.

در صورتی که علائم بیان شده تشدید شوند و غیر طبیعی به نظر آیند, توصیه می شود به پزشک یا مامای خود مراجعه نمایید. به زنان باردار در هفته سی و هشتم بارداری, توصیه می شود از هر زمانی برای استراحت خود استفاده کنند و خود را برای زایمان آماده نمایند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *