دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

سیر رشد نوزاد ۹ ماهه و برقراری ارتباط با وی

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۴
  • ۰

هشیاری و حافظه ی نوزاد ۹ ماهه پیشرفت زیادی کرده است. او اکنون قادر است به سرعت به چیزهایی که می خواهد, دست پیدا کند. این نوزادان با اصوات و حرکات متنوع با دیگران ارتباط برقرار می کنند.

با ورود به نه ماهگی, نوزاد سه چهارم سال اول زندگی خود را می گذراند. نوزاد نه ماهه ماجراجو است و کارهای مبتکرانه زیادی انجام دهد. اکنون او به طور تخصصی عمل خزیدن را انجام می دهد. در این مطلب با این نوزادان نه ماهه و مراقبت های مورد نیاز آن ها آشنا می شویم.

همه چیز درباره نوزاد ۹ ماهه

نوزاد 9 ماهه

مهارت های حرکتی نوزاد نه ماهه

نوزاد نه ماهه عمل خزیدن را به صورت خیلی حرفه ایی انجام می دهد. به طوری که برای رسیدن به وسیله ی مورد علاقه اش با سرعت این عمل را انجام می دهد. برخی از این کودکان با خزیدن می توانند به راحتی از پله ها بالا و پایین بروند. به همین دلیل والدین باید به شدت مراقب ان ها باشند و آن ها تنها رها نکنند, چرا که خطر سقوط از این مناطق آن ها تهدید می کند.

همچنین نوزاد نه ماهه, در تغییر سریع حالت و موقعیت خود نیز تخصص دارد. او با خزیدن به سرعت به چیزی که می خواهد دست پیدا می کند, با گرفتن از وسایلی مانند مبل, به سرعت می ایستد و برای بازی کردن با وسیله ی به سرعت می نشیند. حتی او ممکن است با تکیه گاه قرار دادن مبل, در اطراف اتاق گشت زنی کند.

با اینکه او به تنهایی قادر نیست راه برود اما با کمک به راحتی قدم می زند. به والدین توصیه می شود برای این نوزادان کفش تهیه نکنند و اجازه دهند نوزاد پای برهنه بایستد و راه بروند چرا که این مسئله باعث تقویت عضلات و تاندون های پای او می شود. در صورتی که زمین سرد است از جوراب برای پوشش و محافظت پاهای او استفاده نمایید.

علاوه بر موارد بیان شده, تمرینات حرکتی برای نوزاد ۹ ماهه مفید است و مهارت های حرکتی او را بهبود بخشیده و موجب تسریع در راه رفتن کودک می شود. همچنین این نوزادان توانایی بیشتری در گرفتن وسایل پیدا کرده اند و بهتر می توانند آن را حرکت دهند.

  •  آرون گروپس

افزایش قدرت فکری نوزاد در ۹ ماهگی

نوزاد 9 ماهه

یک سال اول زندگی نوزادان, زمان بسیار مهمی برای رشد مغز آن ها می باشد. در این مدت تریلیون اتصال کوچک درون مغز نوزاد شکل می گیرد که پایه و اساس یک عمر یادگیری او می باشد. والدین می توانند به رشد مغز کودک خود با ایجاد محیطی محرک برای او, سرعت ببخشند. 

بسیاری از والدین در این مدت اقدام به خرید دی وی دی های گران قیمت آموزشی جهت افزایش هوش کودک می کنند. اما تحقیقات نشان داده است هیچ گونه آموزشی وجود ندارد که بتواند ارزش جایگزینی با تعاملات انسانی را داشته باشد. خواندن شعر و قصه و صحبت کردن با نوزاد به طور مرتب و روزانه, یکی از بهترین روش های تقویت رشد مغزی او به شمار می رود. اگرچه کودک نه ماهه خود قادر به خواندن و صحبت کردن نمی باشد اما به خاطر داشته باشید او در حال یادگیری و کشف جهان پیرامون خود است و این تعاملات انسانی به او کمک زیادی می کنند.

نحوه برقراری ارتباط نوزاد ۹ ماهه

نوزاد در نه ماهگی با صداهای مختلفی, با دیگران ارتباط برقرار می کند. این صداها ممکن است بدون توقف تکرار شود. اگرچه این گونه ارتباط برای دیگران غیر قابل درک می باشد اما کودک آن ها درک می کند. این صداها ممکن است به برخی کلمات واقعی نزدیک باشند. برخی از صداهایی که نوزاد نه ماهه قادر است بیان کند عبارت است از: ماما, بابا, دادا, و … .

در خصوص تکلم کودک در نه ماهگی باید بدانید که نوزاد نه ماهه درک زیادی نسبت به زبان پیدا کرده است. به عنوان مثال اگر از این نوزادان سوال شود: توپ کجاست؟ به دنبال توپ خود می گردد, یا اینکه سوال شود صدای گاو چیست؟ صدای گاو “مااااا” را در پاسخ بیان می کنند. این نوزادان علاقه زیادی به جلب توجه کردن دارند و با انجام حرکاتی سعی در جلب کردن توجه دیگران به خود دارند. برخی از این نوزادان در این سن, کمدین هستند و با انجام برخی حرکات, دیگران را به خنده وا می دارند.

نوزاد ۹ ماهه ترس از جدایی والدین دارد به همین دلیل این نوزادان ممکن است به محض جدا شدن والدین, شروع به گریه کردن کنند. اما خوشبختانه گریه ی آن ها موقتی و کوتاه است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *