دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

برای درمان آفت دهان در منزل از این روش ها استفاده کنید

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۷ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از شایع ترین بیماری هایی که اغلب افراد آن را تجربه کرده اند, آفت دهان می باشد. با اینکه علت ایجاد این بیماری به طور کامل مشخص نشده است اما خوشبختانه درمان آفت دهان به سادگی با روش های خانگی صورت می گیرد.

آفت دهان یکی از بیماری های دهان است که به عنوان زخم های دهانی شناخته می شود و بسیاری از افراد این بیماری را تجربه کرده اند. علت ایجاد این بیماری مرموز, به طور کامل مشخص نشده است اما استرس و گاز گرفتگی گونه (در داخل لب) و ژنتیک و … از عوامل ایجاد کننده آفت دهان می باشند. در این مطلب با موثرترین روش های خانگی درمان آفت دهان آشنا می شویم بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

موثرترین روش های درمان آفت دهان

درمان آفت دهان

آفت دهانی یکی از زخم های شایع در دهان است که بسیار دردناک می باشند. در صورتی که آفت دهان به طور متناوب در دهان ایجاد شود, آفت عود کننده دهانی نامیده می شود. داروهای زیادی جهت رفع آفت دهان موجود است اما خوشبختانه روش های خانگی موثری نیز برای درمان این بیماری وجود دارند که هیچ گونه عوارض داروهای شیمیایی را ندارند. در ادامه به برخی از این روش های موثر می پردازیم.

روش های خانگی سم زدایی در درمان آفت دهان چیست؟

روش های طبیعی و خانگی زیادی جهت بهبود آفت دهان وجود دارد که با کمک آن ها می توانید برای همیشه از شر آفت خلاص شوید، برخی شواهد نشان داده است اعمال و کشیدن برخی از روغن ها بر روی آفت های دهانی موجب از بین رفتن آن ها می شود. در واقع این روغن ها موجب سم زدایی می شوند و از این رو در بهبود آفت دهانی موثر هستند. برخی از این روغن ها عبارت است از:

روغن نارگیل

روغن نارگیل علاوه بر اینکه یکی از خوشمزه ترین روغن های طبیعی به شمار می رود, خاصیت ضد التهاب و ضد میکروبی دارد. در واقع روغن نارگیل آنتی بیوتیکی به شمار می رود که در بهبود آفت دهان بسیار موثر است. بنابراین با استفاده از این روغن می توانید برای همیشه از شر آفت دهان خلاص شوید.

روغن میخک

یکی از روغن های گیاهی موثر در رفع آفت دهان, روغن میخک می باشد. این روغن حاوی اوژنول است که یک ماده مسکن بسیار قوی به شمار می رود و از قدیم در امور دندانپزشکی به کار گرفته می شد. این روغن علاوه بر اینکه تسکین دهنده دردهای دندان می باشد, برای بهبود زخم های دهان نیز موثر است. به منظور استفاده از این روغن به صورت زیر عمل کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نصف قاشق چای خوری روغن زیتون را با ۴ یا ۵ قطره از اسانس گیاه میخک مخلوط کنید. قبل از اعمال این مخلوط بر روی آفت, دهان را با آب نمک خوب بشویید تا ناحیه آفت زده, تمیز شود. سپس به مدت ۵ تا ۸ دقیقه توسط پنبه ایی مخلوط روغن ها را به طور مستقیم بر روی آفت قرار دهید تا درد آن ارام شود.

آب نمک

یکی از موثرترین روش های بهبود آفت دهان از گذشته, شستشوی دهان با آب نمک می باشد. به طوری که تحقیقات نشان داده است افرادی که در روز چند بار دهان خود را با آب نمک شستشو می دهند, بسیار سریع تر از سایر افراد مبتلا به آفت, بهبود پیدا می کنند. بنابراین به افرادی که دچار آفت دهان هستند توصیه می شود روزانه دهان خود را چند بار با آب نمک شستشو دهند.

داروهای گیاهی موثر در بهبود آفت دهان

درمان آفت دهان

در این قسمت به گیاهان موثر در تسکین درد ناشی از آفت دهان و بهبود آن می پردازیم.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از گیاهان درمانی و نسکین دهنده زخم های دهان به شمار می رود. از این گیاه می توان به طور مستقیم بر روی آفت دهان استفاده نمود. برای این منظور این گیاه را به آرامی بر روی آفت ماساژ دهید.

چای سیاه

چای سیاه حاوی ماده تانن می باشد که این ماده داروی قابض به شمار می رود. در رفع آفت دهان, می توان یک تکه پنبه را درون مقداری چای سیاه سرد شده, آغشته نمود و آن را به مدت چند دقیقه بر روی آفت دهان قرار داد تا درد آن فروکش نماید.

گل بابونه

شستشوی دهان با گل بابونه یکی دیگر از روش های تسکین درد ناشی از آفت دهان می باشد. در واقع بابونه خاصیت آرامش بخشی دارد و موجب تسکین و بهبود آفت دهان می شود.

روش های تسکین آفت دهان

سیر

سیر یکی از آنتی بیوتیک های بسیار قوی است. به منظور درمان سریع آفت دهان توصیه می شود, یک حبه سیر را برش دهید و قبل از صرف وعده های غذایی, آن را به آرامی بر روی آفت قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید تا به خوبی جذب شود.

فلفل قرمز

همانطور که می دانید فلفل قرمز دارای ماده ای به نام کپسایسین است که به بهبود درد های آفتی کمک می کند فقط کافی است آب گرم را با فلفل قرمز آسیاب شده ترکیب کنید البته دقت داشته باشید که مقدار فلفلی که اضافه می کنید خیلی تند نباشد حالا آب گرم و فلفل قرمز را با هم مخلوط کرده سپس خمیر به دست آمده از آن را با کمک گوش پاک کن بر روی آفت قرار دهید، به منظور دریافت بهترین نتیجه روزی دو تا سه بار از این روش استفاده کنید.

درمان آفت دهان با روش های خانگی

یخ

زمانی که از آفت دهان رنج می برید می توانید مکعب های کوچک یخ را بمکید زیرا یخ سبب بهبود و کاهش التهاب زخم می شود و همچنین سردی یخ سبب کاهش جریان خون رسانی به آفت دهان و کاهش درد و تورم خواهد شد.

سرکه سیب

سرکه سیب دارای اسید استیک می باشد که باعث از بین رفتن باکتری های خطرناک و افزایش رشد باکتری های مفید می شود از این رو برای بهبود آفت دهان گزینه بسیار مناسبی است، کمی سرکه سیب و آب گرم را با هم مخلوط کرده و روزانه به عنوان دهان شویه از آن استفاده کنید.

بهبود آفت دهان با راهکارهای طبیعی

جوش شیرین

جوش شیرین به بهبود آفت دهان کمک می کند زیرا باکتری هایی که باعث ایجاد آفت شده اند را از بین می برد، می توانید یک قاشق چای خوری جوش شیرین به نصف لیوان آب گرم بیفزایید سپس دهان تان را با محلول حاصل بشویید.

مریم گلی

این گیاه باعث از بین بردن ویروس ها و باکتری ها می شود، می توانید به یک فنجان آب جوش دو قاشق چای خوری مریم گلی خشک بیفزایید و بعد از سرد شدن از محلول حاصل روزی دو تا سه بار به عنوان دهان شویه استفاده کنید.

تاثیر تغذیه در رفع آفت دهان

گیاهان دارویی موثر در درمان آفت دهان

در طول ابتلا به آفت دهانی رژیم غذایی باید متناسب با درمان آفت باشد. استفاده از برخی ویتامین ها و مولتی ویتامین ها و مکمل های غذایی می تواند موجب تسریع درمان این بیماری شود. رژیم غذایی حاوی فولات و اسید فولیک, ویتامین B12 و شستشوی دهان با اسیدوفیلوس می تواند به درمان این بیماری کمک بسیاری کنند. همچنین دریافت مقادیر مناسبی ویتامین E و ویتامین C در تسریع بهبود آفت دهان موثر است.

با توجه به مطالب بیان شده, بهبود آفت دهان را می توان به سادگی در منزل انجام داد و از شر این بیماری مزمن برای همیشه خلاص شد. توجه داشته باشید مقدار مصرف و شیوه اعمال موارد بیان شده باید به طور صحیح صورت گیرد، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با روش های درمان خانگی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *