دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

روش پخت آش جو محبوب و پر طرفدار در منزل

  • ندا خوشرو
  • ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

آش جو از انواع آش های بسیار خوشمزه ایرانی می باشد که این آش خوشمزه و لذیذ را می توانید برای سفره افطار ماه مبارک رمضان خود طبخ کنید در این مقاله طرز تهیه آش جو را در اختیار شما دوستان عزیز قرار داده ایم.

از انواع غذاهای ایرانی خوشمزه آش جو است که اگر به خوبی طبخ شود جزء محبوبترین آش ها محسوب می شود. در این مطلب دستور ساخت آش جو خوشمزه و لذیذ را در منزل به شما عزیزان به صورت مرحله به مرحله آموزش می دهیم.

طرز تهیه آش جو

آش جو در هر منطقه ای از ایران با افزودنی های متفاوتی طبخ می شود این آش خوشمزه را می توان به همراه گوشت بدون استخوان نیز طبخ کرد که در این مجموعه طرز تهیه آش جو را به صورت رایج و متداول مشاهده خواهید کرد.

آش جو

مواد لازم برای طبخ آش جو

جو: ۲۶۰ گرم
لوبیا : ۲۰۰ گرم
نخود : ۲۰۰ گرم
عدس : ۲۰۰ گرم
سبزی آش : ۲ کیلوگرم
جو پرک شده : ۵۰ گرم
نمک و فلفل سیاه : به میزان لازم
زردچوبه : ۱ قاشق غذاخوری
پیاز بزرگ : ۳ عدد
ارد برنج : ۲ قاشق غذاخوری
نعنا : دو قاشق مرباخوری
روغن : به میزان لازم
کشک در صورت تمایل : یک لیوان
زعفران در صورت تمایل : به میزان لازم

روش تهیه آش جو خوشمزه

 ابتدا حبوبات را از شب قبل در آب قرار دهید تا به خوبی خیس شوند سپس در قابلمه ای مناسب حبوبات را به همراه جو و مقداری آب قرار دهید تا به خوبی پخته شوند می توانید در صورت تمایل به جای آب از آب قلم نیز در آش استفاده کنید. بعد از اینکه مواد آش جو نیم پز شدند در تابه ای مناسب مقداری روغن بریزید و پیازهای خرد شده را در درون تابه قرار دهید تا به خوبی سرخ شوند و به رنگ طلایی در آیند سپس نمک و فلفل و نصف قاشق زردچوبه را به پیاز ها اضافه کنید.

پیاز داغ برای آش جو

سپس پیاز های سرخ شده را به قابلمه اضافه کنید. در دو ساعت آخر پخت آش, جو پرک شده را به آش جو اضافه کنید تا جو پرک شده همراه با آش به خوبی پخته شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

روش تهیه آش جو

سپس آرد برنج را به همراه مقداری زعفران دم کرده در ظرفی مناسب بریزید و مقداری آب سرد به آن ها اضافه کنید و آرد برنج را به خوبی در آب حل کنید و بتدریج به آش اضافه کنید و آش را به خوبی هم بزنید. در مرحله آخر سبزی آش را که از قبل به خوبی خرد کرده اید به آش اضافه کنید و اجازه بدهید که آش جو به مدت یک ساعت با سبزی پخته شود و یا اصطلاحا به خوبی جا بیفتد.

طرز تهیه آش جو در منزل

در نیم ساعت آخر پخت آش مقداری روغن در تابه بریزید و نعنا را به همراه نصف قاشق زردچوبه به خوبی تفت دهید.

نعنا داغ برای طرز تهیه آش جو

نعنا داغ را به آش اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید. توجه داشته باشید که زمان طبخ آش جو بین ۵ تا ۶ ساعت است تا به خوبی لعاب بیندازد.

نکات طلایی در طرز تهیه آش جو برای ایجاد طعمی ایده آل

  1. در روش تهیه آش جو دقت داشته باشید که آش جو نباید مانند سوپ جو شل و آبکی باشد.
  2. اگز زمان پخت آش جو را بیشتر کنید آش جو بسیار خوشمزه تر خواهد شد.
  3. طبخ آش جو با آب قلم باعث می شود تا آش شما طعم خوشمزه و فوق العاده ای را پیدا کند.
  4. حبوبات آش جو را از شب قبل خیس کنید تا نفخ آن ها به طور کامل گرفته شود آب حبوبات خیس شده را ۳ الی ۴ بار عوض کنید.
  5. می توانید آش جو را به همراه مقداری گوشت بدون استخوان نیز طبخ کنید.
  6.  آش جو را می توانید به همراه سبزی خوردن و دوغ و یا ماست میل کنید.

روش طبخ آش جو خوشمزه

آموزش تهیه آش جو به روش دیگر

آش جو را می توانید به روش های مختلفی تهیه نمایید که در ادامه مطلب روش دیگری از طرز تهیه این نوع آش را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد که مواد لازم برای چهار نفر است که در صورت کم یا زیاد شدن افراد می توانید مقدار مواد را تغییر دهید.

مواد لازم

  • لوبیا چیتی یا قرمز : یک دوم پیمانه
  • جو پوست کنده : یک پیمانه
  • سبزی آش : پانصد گرم
  • نخود : یک دوم پیمانه
  • سیر : شش حبه
  • پیاز : سه عدد
  • نعناع خشک : دو قاشق غذا خوری
  • کشک : پانصد گرم
  • نمک و زردچوبه : به میزان لازم

نحوه تهیه آش جو به روش دیگر

دستور تهیه

در روش تهیه آش جو ابتدا یک روز قبل حبوبات را خیس نمایید و آب آن را عوض کنید، جو ها را پس از پاک کردن بشویید و داخل قابلمه تقریبا بزرگ همراه با مقداری آب بریزید و بر روی حرارت قرار دهید تا بپزد و حبوبات را نیز جداگانه بپزید.

پس از اینکه جو ها کمی پخته شدند به آن سبزی آش بیافزایید و بگذارید بپزد سپس به آن نخود و لوبیا پخته شده اضافه نمایید، حالا پیاز و سیر را نیز سرخ کنید سپس کمی فلفل و زردچوبه را داخل آن روغن سرخ نمایید.

حالا مقداری از پیاز داغ، سیرداغ، نعنا داغ، زردچوبه سرخ شده و کمی نمک به آش اضافه کنید و اجازه دهید تمام مواد به خوبی بپزند تا آش لعاب دار شود.

در مرحله آخر از طرز تهیه آش جو نیم ساعت پیش از اینکه آش را از روی حرارت بردارید کشک را با کمی آب جوش شل کرده و به خوبی هم بزنید سپس به آش اضافه کرده و اجازه دهید با هم بجوشند حالا حرارت را خاموش کرده و آش را داخل ظرف مناسب بکشید و با کشک و باقی مانده نعناع، پیاز و سیر داغ تزیین نمایید. نوش جان.

دستور پخت آش جو

امیدواریم از آشپزی این بخش نهایت لذت را برده باشید و این نوع آش را تهیه و در مهمانی و دور همی ها نوش جان کنید و در صورت تمایل برای مشاهده آموزش انواع آش می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *