دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

در هفته ۳۷ بارداری چه در انتظار شماست؟

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

با رسیدن هفته ۳۷ بارداری, زنان باردار به زمان زایمان نزدیک تر می شوند. کودک درون رحم تا جایی که امکان داشته باشد در این هفته بالا و پایین می کند. مادر باردار سنگین تر شده و نیاز به استراحت بیشتری دارد.

هفته سی و هفتم بارداری فرا می رسد. حالا به موعد مقرر زایمان نزدیک می شوید. با این حال پزشکان تا هفته ۳۹ بارداری را دوره کامل حمل جنین می دانند. وجود جنین تا دو هفته دیگر در رحم مادر سبب رشد کامل مغز و ریه های او می شود. در این مطلب با هفته سی و هفتم بارداری به طور کامل آشنا می شوید بنابراین، اگر شما نیز از آن دسته خانم های بارداری هستید که در مورد هفته ۳۷ بارداری اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

تغییرات جنین در هفته سی و هفتم بارداری

هفته 37 بارداری

بسیاری از نوزادان هنگام تولد, سری پر از مو دارند. البته رنگ موی آن ها ممکن است مشابه رنگ موی والدین آن ها نباشد که جای تعجب ندارد و طبیعی است. در این ماه از بارداری, جنین قادر به مکیدن و تنفس کردن درون رحم مادر می باشد که از علائم آمادگی او برای تولد است. به علاوه کودک در هفته سی و هفتم بارداری, درون رحم می چرخد تا برای زایمان آماده شود.

از مهمترین تغییرات جنین در هفته سی و هفتم بارداری, افزایش وزن او می باشد. اکنون او وزنی حدود ۳۴۰۰ گرم دارد و اندازه اش به ۴۹ سانتی متر می رسد. حالا او به اندازه ی یک دسته برگ چغندر می باشد. ناخن های کودک در هفته سی و هفتم بارداری بلند تر از نوک انگشتانش شده است.

هفته 37 بارداری

عضلات بدن کودک در این هفته از بارداری قوی تر شده اند به طوری که سنگینی آن را مادر باردار احساس می کند. همچنین عضلات صورت کودک در حال رشد کامل می باشد به طوری که برخی کودکان در این هفته از تقویم بارداری ممکن است درون رحم لبخند بزنند.

  •  آرون گروپس

بارداری هفته به هفته

تغییرات مادر در هفته سی و هفت بارداری

نشانه های این هفته از بارداری امکان دارد با نشانه های زایمان اشتباه گرفته شود و به سردرگمی برخی از افراد منجر می شود به همین خاطر در ادامه شما را با وضعیت مادر در این دوره از حاملگی آشنا خواهیم کرد.

زنان و دوران حاملگی

احساس سنگینی

از آن جایی که در هفته ۳۷ بارداری، جنین بزرگ شده, زنان باردار احساس سنگینی بیشتری می کنند تا جایی که ممکن است بر خواستن و نشستن برای آن ها بسیار سخت باشد. اکنون که زمان زایمان نزدیک تر است و هر لحظه ممکن است وقت آن فرا برسد, به والدین توصیه می شود وسایل مورد نیاز برای زایمان را در این هفته آماده کنند.

انقباضات عضلانی براکستون- هیکس

یکی از مسائل شایع زنان در هفته سی و هفتم بارداری, انقباضات عضلانی براکستون- هیکس می باشد. هر چند این انقباضات را ممکن است در هفته های پیش نیز تجربه کرده باشند, اما در این هفته این انقباضات دردناک تر و طولانی تر خواهد بود و در واقع نشانه ایی از نزدیک شدن به زمان زایمان است و کاملا طبیعی است.

تقویم بارداری

افزایش ترشحات واژن

از دیگر تغییرات رخ داده برای زنان در این هفته از بارداری, افزایش ترشحات واژن می باشد. در صورتی که این ترشحات لزج و مخاطی همراه با خون باشند, توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه شود چرا که از علائم زمان زایمان می باشد. مسائل رخ داده در هفته ۳۷ بارداری باعث می شوند تا انرژی بیشتری از بدن زنان باردار گرفته شود به همین دلیل به زنان باردار توصیه می شود در این هفته از بارداری بیشتر استراحت کنند و انرژی برای زایمان ذخیره کنند.

احساس استرس و نگرانی

از ان جایی که ممکن است برخی از زنان دچار استرس زایمان شوند, به آن ها توصیه می شود با فرزند درون رحم خود صحبت کنند تا احساس آرامش بیشتری کنند. همچنین صحبت با همسر و یا زنانی که بارداری و زایمان را تجربه کرده اند, می تواند کمک بسیاری در رفع این استرس ها داشته باشد.

وضعیت مادر در هفته سی و هفتم بارداری

سوزش معده

در دوران بارداری جنین به دستگاه گوارش فشار وارد می کند که تا زمان زایمان ادامه دارد از این رو، در این هفته نیز مادر دچار مشکلاتی در عملکرد سیستم گوارشی خواهد شد و سوزش معده را تجربه خواهد کرد.

افزایش انقباضات

 در این هفته از بارداری انقباضات در قسمت زیر شکم و رحم مشاهده می شود که این انقباضات با زمان زایمان تفاوت دارد و با تغییر دادن وضعیت مانند : نشستن یا دراز کشیدن بهبود می یابد اما، اگر این انقباضات مرتبط با زمان زایمان باشد به صورت مداوم ادامه پیدا خواهند کرد.

ترک های پوستی

در این دوران بر روی شکم و قسمت های دیگر بدن ترک های پوستی جدیدی مشاهده می شود که به منظور رفع این مشکل می توانید از روغن های بدن و مرطوب کننده ها استفاده نمایید و همچنین مقادیر فراوانی آب بنوشید تا شاهد برطرف شدن ترک های پوستی روی شکم تان باشید.

آنچه در مورد هفته سی و هفتم بارداری باید بدانید

بی خوابی

بیدار شدن در طول شب از دیگر مشکلاتی است که خانم های در هفته ۳۷ بارداری تجربه می کنند که به منظور راحت خوابیدن در طول شب می توانید روز ها به انجام تمرینات کششی سبکی بپردازید و به میزان کافی آب بنوشید و همچنین مصرف نوشیدنی ها کافئین دار را محدود کنید.

حالت تهوع

با وارد شدن به هفته ۳۷ بارداری مادران دچار حالت تهوع خواهند شد که این خود نشان دهنده این است که به زمان زایمان نزدیک خواهید شد، در صورتی که حالت تهوع شدید و استفراغ را تجربه می کنید حتما با پزشک تان تماس بگیرید، زیرا امکان دارد این شرایط به دلیل افزایش فشار خون و اکلامپسی باشد.

فشار به شکم

به دلیل اینکه جنین در قسمت پایین تری از رحم قرار می گیرد این تغییر وضعیت به لگن و زیر شکم فشار زیادی وارد خواهد کرد و همچنین بر روی تحمل ظرفیت مثانه اثر گذاشته و باعث بروز تکرر ادرار در شما شود.

آشنایی با هفته ۳۷ بارداری

در چه مواقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

احتمالا در طول مدت بارداری زمان های فعال و آرام گرفتن جنین را حس کرده اید بهتر است در طی روز به مدت چند دقیقه ضربه های جنین را بشمارید سپس حرکاتش را ثبت کنید و در صورتی که کاهش تکان جنین را احساس کردید حتما با پزشک تان تماس حاصل نمایید هر چند تا زمان تقریبی زایمان فرصت کافی خواهید داشت اما، امکان دارد جنین زودتر از زمان مشخص شده به دنیا آید به همین خاطر بهتر است، نشانه های زایمان زودرس را بشناسید تا در صورت داشتن علایم آن به منظور بررسی بیشتر به بیمارستان مراجعه نمایید

  • لکه بینی یا خونریزی واژینال
  • انقباضات رحمی
  • بیشتر یا رقیق شدن حجم ترشحات واژن
  • فشار غیر طبیعی در لکن یا کمر درد
  • تغییر رنگ در ترشحات واژن مایل به صورتی یا قهوه ای روشن
  • درد های کرامپی مانند قاعدگی

در این هفته از بارداری نیز مانند دیگر هفته باید دقت کافی به نشانه های هشدار دهنده از جمله : سردرد شدید، تورم ناگهانی صورت و دست ها، تهوع، درد در قسمت زیر دنده ها و تاری دید توجه داشته باشید تا اگر هر یک از این نشانه های را در خود مشاهده کردید حتما به پزشک تان مراجعه نمایید زیرا، در صورت عدم توجه به این نشانه ها برای مادر و جنین خطراتی را به همراه دارد.

در چه مواقع باید به پزشک مراجعه کرد

در هفته ۳۷ بارداری, مانند دیگر هفته های بارداری علائمی مانند لکه بینی و خونریزی, خطرناک است و در صورت مشاهده این علائم حتما باید به پزشک مراجعه شود، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با بارداری هفته به هفته می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *