دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

زبان بدن را بهتر بشناسیم تا در برقراری ارتباط موفق تر باشیم

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۰ آذر ۱۳۹۴
  • ۰

زبان بدن یکی از جدیدترین ارتباطات مطرح شده امروزی به شمار می رود که در جهت خود آگاهی و مدیریت رفتارها کمک بسیاری به افراد می کند. این زبان تا حدودی ذاتی است و با آموزش و یادگیری می توان آن را تقویت نمود.

بادی لنگویج یا زبان بدن؛ یکی از مهمترین جنبه های ارتباطات و روابط مدرن است. بنابراین این زبان برای مدیران و رهبران و تمام جنبه های کسب و کار که در آن ها ارتباطات می تواند دیده شود, بسیار مناسب است. همچنین زبان حرکات بدن، برای روابط خارج از کار برای مثال دوست یابی و همسر گزینی و ارتباطات موجود در خانواده بسیار مناسب می باشد. در این مطلب با بادی لنگویج و تعاریف و تفاسیر آن آشنا می شویم.

زبان بدن چیست؟

تعاریف زبان بدن

در رابطه با ظاهر بادی لنگویج، می توان این طور بیان کرد که این زبان غیرکلامی می باشد که به دو طریق استفاده می شود: با بادی لنگویج خود, احساسات و معانی آن را به دیگران نشان می دهید. به علاوه بادی لنگویج دیگران, احساسات و معانی آن را به شما نشان می دهد. فرستادن و گرفتن علائم بادی لنگویج، در سطح خودآگاه و ناخودآگاه بدن اتفاق می افتد.

دامنه ی زبان حرکتی بدن، بیشتر از دامنه ی حرکات و حالت های بدنتان می باشد. در واقع زبان حرکات بدن، تنها چگونگی حرکات و انجام حالات بدنتان نیست. بادی لنگویج به طور بالقوه شامل موارد زیر می باشد.

  • چگونگی قرار گرفتن بدن
  • چگونگی نزدیکی و صمیمیت با دیگران و برعکس
  • حالات صورت
  • تمرکز و حرکات چشم
  • چگونگی ارتباط بدن با چیزهای غیر بدنی مانند قلم، سیگار، عینک و لباس
  • اثرات تنفس و دیگر فعالیت های جسمی بر بدن مانند ضربان قلب

علاوه بر موارد بیان شده باید بدانید که بادی لنگویج شامل سرعت, اوج , لهجه, درجه صدا, تنوع صدا, مکث و … از صدای ما نمی شود. نکته مهم در رابطه با بادی لنگویج این است که با درک این زبان بهتر می توان به خود آگاهی و کنترل خود دست یافت. بادی لنگویج انتقال خود آگاه و ناخود آگاه و تفسیر احساسات و نگرش ها و خلق و خو از طریق دو فاکتور زیر می باشد. این تفسیرها می تواند با آنچه که به گفتار بیان می شود, کاملا متفاوت باشد.

  • استقرار بدن, حرکات, حالت فیزیکی, موقعیت و ارتباط با دیگر اشیاء و محیط اطراف
  • حالت چهره و حرکات چشم

در همه افراد بادی لنگویج به طور ذاتی وجود دارد یا خیر؟

بادی لنگویج، بخشی از تکامل انسان به شمار می رود, اما مانند بسیاری از جنبه های رفتاری انسان, ترکیب دقیقی از تاثیر ژنتیک و محیط زیست نمی باشد و نظرات مختلفی در رابطه با آن وجود دارد. بنابراین مطمئنا بادی لنگویج تا حدی ذاتی می باشد و تا حدودی می توان آن را آموزش و پرورش داد. در واقع بخشی از بادی لنگویج ذاتی است و بخشی نیاز به یادگیری دارد.

  •  آرون گروپس

ترجمه حرکات و علائم در بادی لنگویج

زبان بدن

هنگام ترجمه ی حرکات و علائم زبان حرکات بدن، باید به خاطر داشته باشید که یک نشانه و یا حالت در این زبان, ممکن است به طور قطع نشان دهنده یک معنی نباشد و گروه های از معانی, ممکن است نشان دهنده معنای واقعی یک حالت باشند. زبان رفتارهای بدن، به تنهایی نباید برای تصمیم گیری های جدی افراد استفاده شود. همچنین علائم و نشانه های این زبان و تفسیر آن ها در فرهنگ های مختلف, متفاوت می باشد.

علائم و نشانه های زبان و نشانه های بدن با توجه به قسمت های مختلف بدن دسته بندی می شوند. هر یک از قسمت های بدن، دارای سیگنال های بادی لنگویج مخصوص به خود می باشند. با آشنایی با این سیگنال ها راحت تر می توان به خود آگاهی رسید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *