دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه زیتون پرورده خوش طعم و ایده آل

  • ندا خوشرو
  • ۱۷ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

زیتون پرورده شمال بسیار خوشمزه و پرطرفدار است که دارای خواص بسیار زیادی است در این مجموعه ما قصد داریم تا شما دوستان عزیز را با دو روش طرز تهیه زیتون پرورده آشنا کنیم.

در شهرهای شمالی ایران استفاده از سیر ترشی و زیتون پرورده در کنار غذا بسیار رایج است. زیتون پرورده از ساخته های بسیار خوب شهرهای شمالی است و در شمال زیتون پرورده را در کنار غذای اصلی میل می کنند.

طرز تهیه زیتون پرورده با دو روش متفاوت

زیتون پرورده را در شمال با ترکیبی از گردو و روغن زیتون و سبزی های معطر شمالی (که به چوچاق معروف است ) و رب انار و دانه های انار ترش تهیه می کنند. در این آموزش دو روش متفاوت ساخت زیتون پرورده را مشاهده خواهید کرد.

طرز تهیه زیتون پرورده شمالی

روش اول تهیه زیتون پرورده

مواد لازم

سیر : دوحبه
رب انار : یک پیمانه
آب انار: ۱/۳ پیمانه ( یک سوم پیمانه )
روغن زیتون : نصف پیمانه
پسته و بادام آسیاب شده : از هر کدام یک پیمانه
گردو آسیاب شده : یک پیمانه
سرکه : یک قاشق غذاخوری
نعناع و ترخون: نصف پیمانه
زیتون بدون هسته : نیم کیلوگرم

مواد لازم زیتون پرورده

دستور ساخت زیتون پرورده خوش خوراک

اگر زیتون خیلی شور بود آن را به مدت یک ساعت در درون آب سرد قرار دهید تا شوری آن گرفته شود. بیشتر از یک ساعت نباید زیتون در درون آب بماند زیرا کاملا بی مزه خواهد شد.
در ساخت زیتون پرورده ابتدا سیر را به خوبی رنده کنید و نعناع و ترخون را خرد کنید سپس گردو و پسته و بادام را با روغن زیتون و رب انار و آب انار به خوبی مخلوط کنید در مرحله بعد نعناع و ترخون را که از قبل خرد کرده اید به همراه سرکه و سیر رنده شده به این مخلوط اضافه کنید و این مواد را به خوبی هم بزنید تا باهم به خوبی مخلوط شوند.

آموزش تصویری تهیه زیتون پرورده

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

سپس زیتون پرورده را به صورت حلقه حلقه خرد کنید و با این مواد مخلوط کنید در این مرحله زیتون پرورده آماده است. به مدت ۲ ساعت زیتون پرورده را در درون یخچال قرار دهید تا به خوبی جا بیفتد.

زیتون پرورده خوش طعم و ایده آلروش های متفاوت طرز تهیه زیتون پرورده

روش دوم تهیه زیتون پرورده

مواد لازم

آب انار: یک لیوان
مغز گردو : ۲۰۰ گرم
سیر : دو حبه
دانه انار ترش : نصف لیوان
رب انار : ۱/۳ پیمانه ( یک سوم پیمانه )
زیتون سبز بدون هسته : نیم کیلو گرم
نمک : به میزان لازم
گلپر : به میزان لازم
نعنا و گشنیز : سه قاشق سوپخوری

مواد لازم در طرز تهیه زیتون پرورده خوش طعم

دستور تهیه زیتون پرورده خوش طعم

در مرحله اول ابتدا مغز گردو را به خوبی آسیاب کنید. سبزی ها را کاملا خرد کنید.

خرد کردن سبزی ها در طرز تهیه زیتون پرورده

اگر زیتون شور بود آن را به مدت یک ساعت در درون آب سرد قرار دهید تا شوری آن گرفته شود.

زیتون پرورده

در ظرف مناسبی زیتون ها را قرار دهید سپس مغز گردوی آسیاب شده را به همراه سبزی خرد شده به زیتون اضافه کنید. در مرحله بعد سیر را بکوبید و یا رنده کنید و به مخلوط زیتون و سبزی اضافه کنید سپس رب انار و دانه های انار و آب انار ترش را در درون مخلوط کن بریزید تا به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند و این مخلوط را به مواد زیتون پرورده اضافه کنید و در مرحله آخر مقداری نمک و گلپر به مواد مخلوط شده زیتون پرورده اضافه کنید و مواد زیتون را زیر و رو کنید تا به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند. مخلوط زیتون پرورده را به مدت ۲ ساعت در درون یخچال قرار دهید تا به خوبی جا بیفتد.زیتون پرورده را می توانید در یک ظرف شیشه ای به مدت یک هفته در یخچال نگهداری کنید بدون اینکه طعم آن تغییر کند.

زیتون پرورده به همراه دانه های انار

امیدواریم با این دو روش طرز تهیه زیتون پرورده بتوانید زیتون پرورده خوشمزه و خوش طعمی را با طعم ایده آل و متفاوت تهیه کنید.

نکات تکمیلی

۱. معمولا در زیتون پرورده های شمالی در کنار گشنیز، نعنا و دیگر سبزیجات از سبزی شمالی به نام چوچاق نیز مورد استفاده قرار گرفته می شود اما در صورتی که به این سبزی دسترسی ندارید ترکیب نعنا، مرزه، گلپر و آویشن نیز مشابه طعم این سبزی را دارد.

۲. در صورتی که تمایل دارید رنگ زیتون پرورده روشن باشد بهتر است از گردوی بیشتر استفاده کنید و اگر از مقداری زیادی رب انار در تهیه آن استفاده کنید رنگ زیتون تیره تر خواهد شد.

۳. بهتر است از زیتون های سبز و بی هسته استفاده کنید و همچنین زیتون های ریز مزه خوبی دارند و برای تهیه زیتون پرورده مناسب هستند.

۴. اگر زیتون را داخل ظرف شیشه ای نگهداری نمایید ماندگاری زیاد تری خواهد داشت.

۵. به منظور جلوگیری از تلخ شدن زیتون پرورده بهتر است از زیتون های تازه و مرغوب استفاده کنید.

۶. رب اناری که در تهیه زیتون پرورده استفاده می کنید باید خیلی شیرین یا ترش نباشد.

طرز تهیه زیتون پرورده و نکاتی درباره آن

بررسی خواص زیتون پرورده

زیتون پرورده از خواص شگفت انگیزی برخوردار است که در ادامه مطلب چند تا از فواید بی نظیر آن را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد، بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

کاهش وزن :

زیتون دارای نوعی چربی می باشد که در واقع برای انواع چربی ها جایگزین مناسبی است و مانند چربی های دیگر در بدن انباشته نمی شود از این رو با مصرف زیتون می توان کاهش وزن پیدا کنید و چربی های اطراف شکم تان را آب کنید.

خواص زیتون پرورده

تسکین درد :

زیتون به دلیل داشتن مواد مغذی ضد التهاب و آنتی اکسیدان ها به عنوان یک ایبوپروفن طبیعی محسوب می شود از این رو به منظور بهبود درد می توانید از زیتون استفاده کنید.

بهبود سلامت چشم

وجود ویتامین A در زیتون نقشم مهمی را در سلامت چشم ایفا می کند و سبب بهبود دید در شب می شود، همچنین این ویتامین از چشم در برابر انواع بیماری های چشمی از قبیل : آب مروارید، زوال دید، لکه بینی چشم و دیگر مشکلات چشمی جلوگیری می کند.

بررسی فواید زیتون پرورده

افزایش سطح گلوتاتیون :

گلوتاتیون یکی از آنتی اکسیدان های با ارزش در طبیعت می باشد که بین مصرف زیتون و افزایش سطح این نوع آنتی اکسیدان ارتباط مستقیم وجود دارد و همانطور که می دانید سطح پایین این آنتی اکسیدان در بدن سبب افزایش فشار خون، چربی خون و ضعیف شدن سیستم بدن می شود از طرفی سطح بالایی از گلوتاتیون سبب پیشگیری از سرطان می شود.

زیتون پرورده را می توانید در کنار انواع غذاهای مختلف مخصوصا سبزی پلو با ماهی میل کنید. برای مشاهده آموزش ترشی های خوشمزه و خوش طعم به بخش انواع ترشی مراجعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *