دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی اسهال با ۱۱ روش موثر در منزل

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۷ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

اسهال یکی از ناراحتی های روده ایی است که اغلب افراد آن را تجربه می کنند. خوشبختان این عارضه قابل درمان است. یکی از مهمترین مواد غذایی در درمان خانگی اسهال, ماست می باشد.

اسهال یکی بیماری های شایع و ناراحت کننده می باشد که غالبا خطرناک نیست. این بیماری اغلب پس از ۲ تا ۳ روز رفع می شود و در صورتی که بیشتر از این مدت باشد, داروهای زیادی برای درمان آن وجود دارند. در این مطلب با درمان خانگی اسهال و ۱۱ روش موثر در رفع آن آشنا می شویم.

۱۱ روش موثر درمان خانگی اسهال

همه چیز درباره اسهال

اغلب افراد در طول مدت زندگی خود, بارها دچار اسهال می شوند. این بیماری که نشانه بارز آن, آبکی شدن مدفوع می باشد به دلایل مختلفی رخ می دهد. با توجه به این علت ها, درمان اسهال صورت می گیرد. در هر حال, درمان های طبیعی بسیاری برای بهبود و رفع اسهال وجود دارند. قبل از بیان این درمان های طبیعی, نکته ایی که باید بدانید این است که در طول اسهال, رعایت نکاتی الزامی است و در تسریع درمان بیماری تاثیر گذار می باشد. در ادامه به ۱۱ روش موثر درمان اسهال در منزل می پردازیم.

آشنایی با نشانه های اسهال

اسهال دارای نشانه های مختلفی است که می تواند تنها با یک علائم یا ترکیبی از چند علایم بروز کند که عبارتند از :

  • درد شکم
  • حالت تهوع
  • نفخ
  • گرفتگی
  • تب
  • مشاهده خون در مدفوع
  • کم شدن آب بدن
  • زیاد بودن حجم مدفوع
  • نیاز مکرر برای تخلیه روده

اقدامات ضروری در درمان اسهال

  • توصیه می شود در طول اسهال, به طور مکرر جرعه های کوچک آب بنوشید و یا از نوشیدنی های آبکی استفاده کنید.
  • در طول اسهال, مصرف مایعات را افزایش دهید فقط به این نکته توجه داشته باشید, در صورتی که مبتلا به یکی از بیماری های قلبی, کلیوی و یا کبدی می باشید و محدودیت مصرف زیاد مایعات دارید, قبل از افزایش مصرف مایعات با پزشک خود مشورت کنید.
  • بسته به اینکه شدت اسهال چقدر می باشد, خوردن غذاهای ملایم را شروع  و در هر روز آن را افزایش دهید.
  • از خوردن غذاهای پر ادویه, میوه ها و کافئین تا ۴۸ ساعت پس از بهبود علائم اسهال, اجتناب کنید.
  • از خوردن آدامس های حاوی ماده ی سوربیتول در طول اسهال, اجتناب کنید.
  • از مصرف شیر, تا ۳ روز پس از بهبود علائم اسهال, اجتناب کنید و به جای آن از پنیر و ماست های حاوی پروبیوتیک استفاده نمایید.

۱- مصرف ماست جهت درمان اسهال

مواد غذایی موثر در درمان اسهال

ترکیبات موجود در ماست باعث شده است که مصرف این ماده غذایی یکی از بزرگ ترین روش های درمان خانگی اسهال به شمار رود. مصرف ماست سبب از بین رفتن باکتری های بد در روده و کمک به بازگرداندن باکتری های خوب در روده می شود. به افرادی که دچار اسهال شده اند, توصیه می شود روزانه ۲ کاسه ماست مصرف کنند. این روش, به طور قابل ملاحظه ایی اسهال را بهبود می دهد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۲- درمان اسهال با چای بابونه

درمان خانگی اسهال

بابونه یکی از گیاهان درمان کننده التهاب روده می باشد و دارای خواص ضد اسپاسم است. یکی از روش های درمان طبیعی اسهال, مصرف چای بابونه می باشد. برای تهیه چای بابونه, یک قاشق چای خوری گل بابونه را با یک قاشق چای خوری برگ نعناع مخلوط کنید و آن ها را به همراه یک فنجان آب جوش, به مدت ۱۵ دقیقه دم کنید. توصیه می شود هر روز ۳ فنجان از این چای مصرف شده تا اسهال رفع شود.

۳- درمان اسهال با استفاده از مواد غذایی نشاسته دار

درمان خانگی اسهال

طبخ غذاهای نشاسته دار و مصرف آن ها در طول درمان اسهال, مفید است. برخی از این مواد غذایی نشاسته دار عبارت است از: برنج و سیب زمینی که بهتر است به صورت کته و آب پز طبخ شوند و در تهیه آن ها از نمک کمتری استفاده شود. یکی از قدیمی ترین روش های درمان اسهال در منزل, استفاده از کته برنج به همراه ماست می باشد. در طول اسهال, از خوردن غذاهای سرخ شده باید پرهیز کرد چرا که موجب تشدید اسهال می شوند.

۴- درمان اسهال با زغال اخته

درمان خانگی اسهال

از قدیم در طب سنتی از زغال اخته, به عنوان یکی از روش های درمانی اسهال استفاده می کردند. در واقع زغال اخته سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی با خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی می باشد که در درمان اسهال بسیار موثر می باشند.

۵- چای پوست پرتقال در درمان اسهال

اثر پوست پرتقال در درمان اسهال

در گذشته برای درمان اسهال, از چای پوست پرتقال استفاده می کردند. در واقع این چای عملکرد هضم را بهبود می بخشد. برای تهیه این چای از پرتقال طبیعی و عاری از رنگ استفاده کنید. همچنین برای تهیه این چای, مقداری از قسمت های نارنجی پوست پرتقال را خرد کرده و در مقداری آب جوش قرار داده تا زمانی که آب سرد شود. سپس از این چای در طول درمان اسهال استفاده کنید.

۶- درمان اسهال با اسفرزه

اسفرزه و درمان اسهال با آن

یکی از دانه های گیاهی موثر در درمان اسهال, اسفرزه می باشد. مصرف دانه های این گیاه موجب کاهش حرکات روده شده و منجر به رفع اسهال و حجیم شدن مدفوع می شود. اما باید بدانید مصرف دانه های این گیاه برای افرادی که به بیماری های قلبی و کلیوی مبتلا هستند و به علاوه کودکان زیر ۷ سال, مضر است و این افراد باید از مصرف آن اجتناب کنند.

۷- دارچین

یکی از راهکارهای مفید و موثر جهت درمان اسهال دارچین است فقط کافی است به یک فنجان آب گرم یک قاشق چای خوری دارچین بیفزایید سپس به خوبی هم بزنید و به آرامی بنوشید تا احساس بهبودی در خود پیدا کنید.

۸- دانه شنبلیله

شنبلیله به درمان مشکلات مختلف از جمله سوء هاضمه و اسهال کمک می کند، می توانید نصف قاشق چای خوری دانه شنبلیله را با یک لیوان آب و یک لیوان ماست ترکیب نمایید و هم بزنید سپس به صورت منظم از آن استفاده کنید و یا می توانید در آب یک قاشق دانه شنبلیله ریخته و اجازه دهید یک شب بماند سپس صبح روز بعد از آن استفاده کنید همچنین می توانید دو قاشق چای خوری دانه شنبلیله را با دو قاشق چای خوری دانه زیره سبز به شکل پودر شده با هم مخلوط نمایید و در یک کاسه ماست ترکیب کنید، از این روش روزی سه بار استفاده کنید.

روش های طبیعی برای درمان اسهال

۹- سرکه سیب

سرکه سیب به دلیل داشتن خواص فراوان برای رفع اسهال گزینه بسیار مناسبی است زیرا با باکتری هایی که باعث بروز اسهال شده اند مبارزه می کند، یک قاشق چای خوری سرکه سیب مصرف کنید و یا می توانید به لیوان آب یک قاشق چای خوری سرکه سیب بیفزایید سپس آن را میل کنید.

نکته : به منظور دریافت بهترین نتیجه روزی دو بار از این روش کمک بگیرید.

۱۰- چای سیاه

چای سیاه به دلیل تانن سبب کاهش التهاب روده شده و همچنین اثر خنک کنندگی بر معده دارد بنابراین چای سیاه با شکر بنوشید و یا می توانید به این چای یک دوم قاشق آب لیمو بیفزایید سپس آن را میل کنید.

درمان اسهال با روش های طبیعی

۱۱- کشک و زردچوبه

زردچوبه به خاطر داشتن خواص ضد عفونی کننده، ضد میکروبی و آنتی بیوتیک برای درمان اسهال بسیار مفید و موثر است، می توانید دو قاشق غذا خوری کشک را با کمی آنغوزه، برگ کاری، نمک و یک چهارم قاشق چای خوری پودر زردچوبه به آب بیفزایید و آن را بجوشانید سپس مخلوط به دست آمده از آن را دو تا سه بار در روز میل کنید.

آشنایی با درمان خانگی اسهال

با توجه به مطالب بیان شده, اگرچه درمان خانگی اسهال به سادگی صورت می گیرد اما باید به این نکته توجه داشت که شدت اسهال و علت ایجاد آن نقش موثری در درمان آن دارد به منظور آشنایی بیشتر با این مشکل گوارشی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *