دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نعناع گیاه معطر و پر از خاصیت

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۸ آذر ۱۳۹۴
  • ۰

نعناع یکی از سبزی های شناخته شده برای اغلب مردم می باشد. از قدیم از این سبزی در جهت درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کردند. یکی از مهمترین خواص نعناع, درمان علائم سرماخوردگی می باشد.

میوه ها و سبزیجات بالاترین میزان آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها و مواد معدنی را دارند. نعناع یکی از این سبزیجات شناخته شده می باشد. به علاوه این سبزی یکی سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان در میان دیگر سبزیجات می باشد. در این مطلب با مهمترین خواص نعناع و فواید درمانی آن اشنا می شویم.

موثرترین مزایا و خواص نعناع

خواص نعناع

نعناع یکی از سبزیجات پر کاربرد است که به عنوان سبزی خوردن, به همراه بسیاری از غذاها مصرف می شود. علاوه بر این از نعناع در صنعت دارویی و تهیه خمیر دندان و آدامس و آبنبات و محصولات زیبایی نیز استفاده می شود. دو قاشق غذا خوری از این سبزی, 2 کالری دارد و حاوی 0.12 گرم پروتئین, 0.48 گرم کربوهیدرات, 0.03 گرم چربی و 0.30 گرم فیبر است. علاوه بر این نعناع حاوی مقادیری از پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر، ویتامین C و ویتامین A می باشد. در ادامه به برخی از خواص نعناع ناشی از این ویتامین ها و مواد معدنی می پردازیم.

فواید نعناع در درمان بیماری ها

از آن جا که نعناع حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری بدن می باشد, کاربرد وسیعی در درمان بسیاری از بیماری ها دارد. برخی از بیماری های قابل درمان با نعناع به شرح زیر می باشد.

درمان سندرم روده تحریک پذیر (IBS) با نعناع

یکی از خواص های نعناع, درمان مشکلات روده می باشد. شواهد نشان داده است استفاده از روغن نعناع یکی از روش های موثر درمانی برای کسانی است که مبتلا به درد شکم یا ناراحتی های مرتبط با IBS هستند.

خواص نعناع

  •  آرون گروپس

نعناع و رفع آلرژی

نعناع حاوی یک آنتی اکسیدان شناخته شده ایی به نام رزمارینیک اسید می باشد, که این آنتی اکسیدان در تسکین علائم آلرژی, اثر بخشی فوق العاده ایی دارد. به علاوه این آنتی اکسیدان خاصیت ضد التهابی دارد. به همین دلیل یکی از مهمترین خواص نعناع, بهبود بیماری های التهابی است.

خواص نعناع برای دستگاه گوارش

نعناع یک گیاه آرامش بخش و تسکین دهنده می باشد که از قدیم در درمان ناراحتی های معده و سوء هاضمه کاربرد داشته است. تصور می شود نعناع جریان صفرا از معده را بهبود می بخشد که این مسئله موجب سرعت و سهولت در هضم غذاها می شود. به علاوه از این سبزی جهت رفع مشکلات روده و گاز معده و روده ها و درمان نفخ استفاده می شود. چای نعناع یکی از روش های درمان خانگی نفخ شکم است.

فواید چای نعناع

درمان سرما خوردگی با نعناع

نعناع حاوی ماده ایی به نام منتول می باشد که این ماده ضد احتقان طبیعی به شمار می آید و به رفع خلط و ترشحات کمک می کند. بنابراین یکی از موثرترین خواث نعناع, درمان علائم سرماخوردگی می باشد. همچنین چای نعناع یکی از درمان های خانگی موثر در گلو درد می باشد.

تسکین درد با نعناع

برخی مطالعات صورت گرفته بر روی موش ها, نشان داده است که نعناع خاصیت تسکین دهندگی درد دارد. این مطالعات ثابت کرده اند که یک فنجان چای نعناع به اندازه ی برخی داروهای مسکن, اثر بخش است.

فواید نعناع برای مادران شیرده

اگرچه تغذیه کودک با شیر مادر, یکی از زیباترین تجربه های زنان محسوب می شود اما این مسئله ممکن است موجب آسیب یا صدمه به نوک پستان های آنان شود. بررسی های زیادی نشان داده است که ماساژ نوک پستان ها با آب نعناع می تواند موجب تسکین درد و ترک نوک پستان ها شود.

آب نعناع

مهمترین خواص نعناع برای پوست مو و زیبایی

از آن جایی که نعناع خواص خنک کننده گی و تسکین دهندگی دارد, استفاده موضعی از روغن نعناع و یا لوسیون ها و پمادهای ساخته شده از نعناع بر روی پوست , گزش حشرات, جوش ها و دیگر مشکلات پوستی را تسکین و بهبود می بخشند. همچنین نعناع جزء مواد ضد میکروبی و خوشبو کننده طبیعی به شمار می آید و به همین دلیل در بهداشت دهان و دندان بسیار موثر است.

خواص نعناع

اگرچه نعناع به شکل های مختلفی در طبخ غذاها استفاده می شود اما استفاده موضعی از آن فواید زیادی در درمان بیماری های پوستی دارد. برخی از خواص نعناع برای پوست عبارت است از:

  • از آن جایی که نعناع خاصیت ضدالتهابی دارد, بنابراین با استفاده موضعی آب نعناع بر روی پوست می توان نیش زدگی و دیگر ناراحتی های پوستی را تسکین و درمان کرد. یکی از مهمترین خواص نعناع برای پوست, نرم کردن و تسکین دادن پوست های خشک و خارش دار است.
  • توصیه می شود در هفته 3 تا 4 مرتبه روغن نعناع به موهای خود بزنید. به این صورت که با روغن نعناع, به آرامی موها و پوست سر خود را ماساژ داده و به مدت 30 دقیقه صبر کنید و سپس موها را آبکشی نمایید. این کار یکی از روش های درمان شپش سر می باشد و انجام منظم آن به مدت چند هفته یا چند ماه, به طور کامل شپش ها را از بین می برد.
  • استفاده منظم از خمیر نعناع, موجب از بین رفتن جوش های سر سیاه می شود. همچنین اسید سالیسیلیک در نعناع به درمان جوش کمک می کند. به علاوه نعناع موجب درخشندگی پوست می شود. 

با توجه به خواص نعناع, این سبزی یکی از سالم ترین و مفید ترین سبزی ها به شمار می رود که به صورت های مختلفی می توان از خواص آن بهره برد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *