دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آنچه در مورد بیماری غلظت خون باید بدانید!

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۷ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

غلظت خون یکی از اختلالات خون می باشد که در نتیجه افزایش میزان هموگلوبین در خون رخ می دهد. علت های زیادی سبب ایجاد این بیماری می شود اما خوشبختانه در اغلب موارد درمان غلظت خون به سادگی صورت می گیرد.

غلظت خون یکی از بیماری هایی است که اخیرا شیوع بیشتری پیدا کرده است. این بیماری زمانی رخ می دهد که میزان هموگلوبین یا همان گلبول های قرمز خون, از حد خود تجاوز کنند. میزان گلبول های قرمز در خون زنان و مردان متفاوت است. در این مطلب با علل و علایم و نشانه ها و درمان غلظت خون آشنا می شویم.

مهمترین عوامل و نشانه ها و درمان غلظت خون

درمان غلظت خون

غلظت خون یکی از بیماری هایی است که در نتیجه ی افزایش سطح گلبول های قرمز خون رخ می دهد. افراد مبتلا به غلظت خون دارای میزان بیشتر از حد طبیعی هماتوکریت، هموگلوبین، و یا گلبول های قرمز در خون هستند. هماتوکریت نسبت حجم گلبول های قرمز خون به حجم کل خون می باشد. این در حالی است که هموگلوبین پروتئینی است که مسئول انتقال اکسیژن در خون است. به طور کلی غلظت خون, زمانی رخ می دهد که میزان هماتوکریت یا غلظت هموگلوبین افزایش یابد.

هماتوکریت (HCT): غلظت خون ناشی از هماتوکریت, زمانی رخ می دهد که میزان هماتوکریت در زنان بیشتر از ۴۸٪ و در مردان بیشتر از ۵۲٪ گزارش شود.

هموگلوبین (HGB): غلظت خون ناشی از هموگلوبین, زمانی رخ می دهد که غلظت هموگلوبین در زنان بیشتر از ۱۶.۵ گرم بر دسی لیتر و در مردان بیشتر از ۱۸.۵ گرم بر دسی لیتر باشد.

علل غلظت خون

غلظت خون به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می شود. در غلظت خون اولیه, گلبول های قرمز بدون هیچ علتی بیشتر از حد طبیعی تولید می شوند و در غلظت خون ثانویه, عدم دریافت اکسیژن کافی برای بدن, سبب ساخت بیش از حد گلبول های قرمز در خون می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

این دو دسته, از علت های غلظت خون به شمار می آید که علت اولیه, بدون دلیل رخ می دهد و عمدتا به دلیل جهش های ژنتیکی است و از طریق وارثت منتقل می شود. غلظت خون مادرزادی, غلظت خون فامیلی و غلظت خون vera از جمله علت های اولیه غلظت خون می باشند.

در علت ثانویه عوامل خارجی مانند بیماری های هیپوکسی (کم اکسیژنی مزمن) و تومورهای خاص و … سبب غلظت خون می شوند. سلول های قرمز در مغز استخوان از طریق دنباله ی پیچیده ای از مراحل منظم, تولید می شود. تنظیم کننده ی اصلی تولید گلبول های قرمز در خون, هورمون اریتروپویتین می باشد.

غلظت خون ورا, یکی از بیماری های نادر محسوب می شود. این بیماری معمولا با تعداد گلبول های سفید خون و تعداد پلاکت ها در ان مرتبط می باشد. بزرگ شدن طحال و کم شدن سطح اریتروپویتین از ویژگی های بالینی غلظت خون ورا می باشند.

علائم و نشانه های غلظت خون

علائم و نشانه های این بیماری در افراد مبتلا به آن ممکن است از صفر تا ۱۰۰ متغییر باشد. برخی از علائم عمومی و غیر خاص که می تواند نشان دهنده غلظت خون باشند, عبارت است از:

درمان غلظت خون

در بیماران مبتلا به غلظت خون ورا, نشانه هایی از قبیل اختلالات خونی مانند خونریزی و انعقاد خون, ممکن است مشاهده شود. همچنین این بیماران ممکن است دچار خارش پس از حمام گرفتن شوند. به علاوه درد مفاصل در این بیماران یکی از شایع ترین علائم بیماری آن ها می باشد. علائم و نشانه های غلظت خون ناشی از علل ثانویه, بیشتر نزدیک به بیماری های زمینه ایی می باشد که برخی از آن ها عبارت است از: بیماری های مزمن ریه, پلی سیتمی, تنگی نفس, سرفه های مزمن, اختلالات خواب, سرگیجه, ناتوانی در انجام فعالیت های ورزشی و خستگی.

در صورتی که غلظت خون ناشی از سرطان های کلیه, کبد و یا سایر تومورهای ترشح اریتروپویتین باشد, علائم و نشانه های آن عبارت است از: کاهش وزن, درد شکم و ایجاد احساس پری در شکم و زردی.

درمان غلظت خون

به طور کلی رفع غلظت خون وابسته به علت ایجاد آن دارد. در رفع غلظت خون ناشی از بیماری ورا و بیماری های مادر زادی, گزینه های درمانی مشخص تری موجود است. خون گیری ضروری ترین بخش درمان این بیماری ها به شمار می رود. هدف از خون گیری در این بیماران, کاهش هماتوکریت کمتر از ۴۵ در مردان و کمتر از ۴۲ در زنان, می باشد. در خون گیری داروهای مختلفی جهت ممانعت تولید غیر طبیعی سلول های قرمز خون در نظر گرفته می شود. بسیاری از این داروهای شیمی درمانی, عوارض جانبی خطرناکی دارند. 

داروی hydroxyurea یکی از داروهای تجویز شده برای برخی از بیماران مبتلا به غلظت خون ناشی از علل اولیه است که این بیماران بیشتر در معرض خطر تشکیل لختگی خون به علت غلظت خون بالا هستند. از دیگر داروهای رفع غلظت خون, آسپرین و سایر داروهای ضد پلاکت می باشند. این داروها نیز از لخته شدن و غلظت خون جلوگیری می کنند.

در درمان غلظت خون ناشی از علت های ثانویه, هدف بهبود بیماری می باشد که سبب غلظت خون در فرد شده است. به عنوان مثال در بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی و یا قلبی, تجویز مکمل اکسیژن جهت رفع غلظت خون می تواند موثر واقع شود.

کاهش غلظت خون با روش های خانگی

با کمک روش های طبیعی می توانید غلظت خون را برطرف کنید، در ادامه مطلب چند راهکار مفید و موثر را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

سیر :

سیر به دلیل داشتن خواص ضد انعقادی به منظور کاهش غلظت خون گزینه بسیار مناسبی است، این مکمل سبب رقیق شدن خون و جلوگیری از لخته شدن خون می شود.

کاهش غلظت خون با روش های خانگی

فلفل قرمز :

از دیگر مکمل هایی که به رقیق شدن خون کمک می کند فلفل قرمز است زیرا ، کپسایسین های موجود در این ادویه سبب تحریک جریان خون شده و همچنین این ترکیب باعث منظم شدن گردش خون و رقیق شدن آن می شود.

ریشه گیاه بابا ادم :

ریشه گیاه بابا آدم به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدان به عنوان یک راهکار عالی جهت رقیق شدن خون محسوب می شود و گزینه مناسبی برای پاک کردن خون بدن از سم هایی که مغز استخوان را تحریک می کند است.

کاهش غلظت خون با راهکارهای طبیعی

چای سبز :

استفاده از چای سبز گزینه مناسبی جهت رقیق شدن خون می باشد، ترکیبات موجود در آن سبب افزایش حالت انعطاف پذیری دیواره رگ ها شده و در نتیجه باعث می شود خون به خوبی در رگ جریان داشته باشد از این رو مصرف روزانه این چای در رقیق سازی خون تاثیر شگفت انگیزی دارد.

دمنوش کاسنی :

کاسنی را می توانید هم به صورت عرق و هم دمنوش استفاده کنید فقط کافی است هر روز از برگ کاسنی و یا ریشه آن به شکل دم کرده استفاده کنید این گیاه علاوه بر اینکه سبب کاهش غلظت خون می شود باعث تقویت معده و برطرف کردن سرفه های خشک نیز خواهد شد.

روش های درمان غلظت خون

نشانه های جدی غلظت خون :

با پیشرفت بیماری سلول های قرمز غلیظ تر می شوند که این علائم عبارتند از :

  • مفاصل متورم
  • خونریزی شدید
  • خونریزی لثه
  • درد استخوان ها
  • قرمز شدن رنگ پوست صورت
  • احساس سوزش در دست یا پاها

بررسی عوامل موثر در بروز غلظت خون

  • فشار خون بالا
  • دیابت
  • سابقه لخته شدن خون
  • بارداری
  • کلسترول بالا
  • سیگار کشیدن
  • خون غلیظ تر حد معمول

بررسی عوامل موثر در بروز غلظت خون

روش های پیشگیری از غلظت خون بالا

  • درمان بیماری های قلبی
  • ترک سیگار
  • پیشگیری از مصرف بیش از حد مونوکسید کربن
  • مدیریت بیماری آپنه
  • کنترل انسداد خواب

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشید و با کمک راهکارهای گفته شده بتوانید خون تان را رقیق کنید، به منظور آشنایی با دیگر روش های درمان بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *