دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

بورک غذای محبوب ترکیه را در خانه بپزید

  • ندا خوشرو
  • ۷ آذر ۱۳۹۴
  • دیدگاه‌ها برای بورک غذای محبوب ترکیه را در خانه بپزید بسته هستند

بورک یک غذای ترکیه ای بسیار خوشمزه و مقوی است که شما می توانید به راحتی آن را در منزل برای مهمانی های خود تهیه کنید.در این مطلب طرز تهیه بورک و خمیر یوفکا را مشاهده خواهید کرد.

یکی از خوشمزه ترین غذاهای کشور ترکیه بورک است که غذای پرطرفدار و متناسب با ذائقه ایرانی هاست. و تا حد زیادی روش تهیه آن همانند پیراشکی است. بورک را می توانید برای صبحانه و میان وعده و نهار و شام بپزید و در  دستور ساخت بورک می توانید از یوفکا استفاده کنید.

 در طرز تهیه بورک بسته به زمانی که می خواهید آن را تهیه کنید مواد مورد علاقه خود را می توانید سرخ کرده و آماده کنید و در درون خمیر بورک قرار دهید. برای صبحانه می توانید در خمیر یوفکا بورک از پنیر و سبزی و زیتون استفاده کنید و برای نهار و یا شام می توانید در درون خمیر بورک از قارچ و گوشت چرخ کرده و گوشت مرغ و … استفاده کنید. در این مطلب طرز تهیه بورک را با گوشت چرخ کرده و برنج به شما عزیزان آموزش می دهیم که مناسب برای شام و نهار شما است.

طرز تهیه بورک بسیار خوشمزه

مواد لازم برای پر کردن داخل خمیر

پیاز خرد شده  : دو عدد برنج پخته شده : نصف پیمانه روغن : یک پیمانه گوشت چرخ کرده : ۳۰۰ گرم جعفری خرد شده : به میزان لازم نمک : به میزان لازم فلفل و زرد چوبه : به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه خمیر

آرد : یک کیلو شیر : یک لیوان مایه خمیر : یک قاشق غذاخوری آب ولرم : ۱/۴ لیوان شکر : یک قاشق غذاخوری نمک : به میزان لازم تخم مرغ : یک عدد روغن مایع : یک لیوان آب  : ۱/۴ لیوان (یک چهارم لیوان)

طرز تهیه خمیر یوفکا در منزل

در مرحله اول طرز تهیه خمیر یوفکا، مایه خمیر را با یک چهارم آب که قبلا ولرم کرده اید در ظرف مناسبی بریزید سپس در ظرف را ببندید و به مدت ۱۵ دقیقه ظرف را در جای مناسبی قرار دهید تا مایه خمیر خودش را بگیرد. بعد از مدت زمان ذکر شده در ظرف را باز کنید و شیر و تخم مرغ و شکر را به مایه خمیر اضافه کنید و آن ها را به خوبی باهم مخلوط کنید در مرحله بعدی طرز تهیه خمیر آرد را که قبلا الک کرده اید به همراه روغن به مواد خمیر یوفکا اضافه کنید. سپس مایه خمیر را به مدت ۲۵ دقیقه به خوبی ورز دهید آنقدر خمیر را باید ورز دهید تا به انگشتان شما نچسبد و اگر خمیر بعد از مدت زمان ذکر شده هنوز هم حالت چسبنده دارد مقداری آرد و روغن دوباره به خمیر به مقدار کم کم اضافه کنید. بر روی ظرف سفلون بکشید و ۲ ساعت خمیر را در دمای اتاق قرار دهید تا خمیر به خوبی عمل آید و بعد از مدت زمان ذکر شده حجم خمیر یوفکا دو تا سه برابر خواهد شد. سپس بر روی سطحی صاف مانند سینی آرد بپاشید و سطح خمیر را به کمک ورده نانوایی صاف کنید توجه داشته باشید که قطر خمیر باید باید کم شود و زیر و روی خمیر را باید به خوبی با آرد بپوشانید تا خمیر حالت چسبنده نداشته باشد. سپس خمیر یوفکا را برش داده و گلوله هایی را درست کنید و به مدت نیم ساعت گلوله ها را در جایی مناسب قرار داده و به آن ها استراحت دهید.

طرز تهیه خمیر یوفکا

  •  آرون گروپس

طرز تهیه بورک

در طرز تهیه بورک ابتدا فر روی روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا به خوبی داغ شود. بعد از این که خمیر یوفکا را تهیه کردید در قابلمه ای مناسب مقداری روغن بریزید و پیاز خرد شده را به روغن اضافه کنید تا به رنگ طلایی در آید سپس گوشت چرخ کرده را به پیاز ها اضافه کنید و گوشت را به خوبی سرخ کنید.

گوشت چرخ کرده

بعد از اینکه گوشت به خوبی تفت خورد برنج و جعفری خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و با گوشت به خوبی مخلوط کنید و نمک و فلفل را و زردجوبه را به این مواد اضافه کنید.

طرز تهیه بورک لذیذ گلوله های خمیر را که قبلا آماده کرده اید یکی یکی باید باز کنید و سطح آن ها را به خوبی صاف کنید تا به اندازه یک بشقاب در آیند پنج تا از گلوله های باز شده را بر روی هم قرار دهید و روی هر کدام از گلوله ها را مقداری روغن و یا کره باز شده به خوبی بمالید و سپس خمیر را چند بار پشت سر هم باز کنید و دقت داشته باشید که باید خمیر نازک شود. قالب مناسبی را بردارید ته قالب و اطراف قالب فر را به خوبی چرب کنید سپس خمیری را که آماده کرده بودید در ته قالب پهن کنید توجه داشته باشید خمیر باید گونه ای در قالب فر پهن شود که از دیواره های قالب فر آویزان شود .

خمیر یوفکا

مخلوط گوشت و برنج و جعفری را روی خمیر بریزید و پنج تا از گلوله های خمیر را به روشی که ذکر شد باز کنید و روی آن ها روغن به خوبی روغن بمالید و روی مواد بورک قرار دهید. اضافه های خمیر ته قالب را که از گوشه های قالب آویزان شده بود روی خمیر دوم برگردانید. خمیر را به کمک چاقوی مناسبی به برش دهید می توانید خمیر را به شکل لوزی یا مربع برش دهید.

برش ها بورک

برای تزیین روی برش های بورک می توانید دو عدد زرده تخم مرغ را از سفیده جدا کنید و آن ها را در ظرف مناسبی ریخته و با چنگال به خوبی هم بزنید.

جدا کردن زرده از سفیده تخم مرغهم زدن زرده با چنگال

و روی برش ها را به خوبی با زرده تخم مرغ آغشته کنید و می توانید بر روی زرده تخم مرغ بستگی به مواد درون بورک کنجد و گردو خرد شده و پودر قند و یا سیاه دانه و … را قرار دهید.  سپس قالب فر را در فر به مدت نیم ساعت قرار دهید تا روی برش های خمیر به رنگ طلایی در آیند.

بورک خوشمزه

در طرز تهیه بورک می توانید خمیر یوفکا را به صورت آماده نیز خریداری کنید و انواع مواد را بستگی به سلیقه خود می توانید در برش های بورک قرار دهید. بورک را می توانید در درون تابه نیز سرخ کنید و بعد از آماده شدن بورک را به کمک روش های تزیین غذا تزیین مناسبی کنید و آن را در کنار خانواده میل کنید امیدواریم از خوردن این غذای محبوب و پرطرفدار ترکیه ای لذت کافی را ببرید. نوش جان

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
دیدگاه‌ها برای بورک غذای محبوب ترکیه را در خانه بپزید بسته هستند دیدگاه برای این نوشته