دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

فواید بی نظیر و خواص روغن کنجد را بهتر بشناسیم

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

روغن کنجد یکی از روغن های شناخته شده می باشد که کاربردهای وسیعی دارد. این روغن کیفیت خود را در دمای بالا, از دست نمی دهد. به همین دلیل یکی از روغن های مناسب سرخ کردن به شمار می رود. خواص روغن کنجد بی شمار است.

روغن کنجد یکی از روغن های بسیار مغذی است که از دانه های کنجد به دست می آید. این روغن فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. بسیاری از خواص روغن کنجد ناشی از مواد مغذی موجود در آن است که برای سلامتی بدن ضروری می باشند. در این مطلب با فواید بی نظیر این روغن آشنا می شویم.

موثرترین مزایا و خواص روغن کنجد

خواص روغن کنجد

روغن کنجد یکی از قدیمی ترین روغن های مورد استفاده در طبخ غذاها می باشد. این روغن فواید درمانی و دارویی بسیاری دارد. برخی از فواید روغن کنجد عبارت است از:

  • ضد التهاب : روغن کنجد به دلیل داشتن اسیدهای چرب سالم, به کاهش التهابات بدن کمک می کند.
  • خاصیت آنتی اکسیدانی: یکی از مهمترین فواید روغن کنجد دیر فاسد شدن آن است که این خاصیت آن, ناشی از وجود آنتی اکسیدان های قوی است.
  • ضد باکتری: از دیگر فواید روغن کنجد می توان به خاصیت ضد باکتری بودن آن اشاره کرد. روغن کنجد بسیاری از آسیب های ناشی از وجود باکتری ها را از بین می برد.
  • ضد افسردگی: روغن کنجد خاصیت ضد افسردگی دارد و علائم و نشانه های بیماری افسردگی را کاهش می دهد.
  • محافظت از DNA: روغن کنجد از سلول های DNA بدن, در برابر آسیب های ناشی از عوامل خارجی مانند تشعشعات محافظت می کند.
  • ضد کلسترول: یکی از خواص روغن کنجد, بهبود چربی های خون در بدن می باشد و خاصیت ضد کلسترولی دارد.
  • سم زدایی: یکی از بهترین روغن های شناخته شده برای از بین بردن سموم از بدن, روغن کنجد می باشد. ماساژ بدن با این روغن موجب حذف سموم می شود.

روغن گیاهی کنجد

درمان بیماری ها با روغن کنجد

۱- یکی از بیماری های قابل درمان با روغن کنجد, دیابت می باشد. در واقع روغن کنجد به بهبود این بیماری کمک می کند.

۲- فشار خون بالا: روغن کنجد, فشار خون را کاهش می دهد. از این رو برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا, بسیار مفید است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۳- یبوست: یکی از روغن های ملین و درمان کننده یبوست برای بدن, روغن کنجد می باشد.

۴- پوکی استخوان: دانه های کنجد یکی از منابع روی به شمار می آیند. کمبود این ماده معدنی در بدن ارتباط نزدیکی با پوکی استخوان دارد. از این رو روغن کنجد یکی از روغن های پیشگیری کننده از پوکی استخوان محسوب می شود.

۵- آرتروز: یکی دیگر از فواید روغن کنجد تسکین درد و تورم ناشی از بیماری آرتروز می باشد. در واقع این روغن با خاصیت ضد التهابی که دارد, موجب تسکین و بهبود این بیماری می شود. به علاوه مواد معدنی موجود مانند مس, در درمان ارتروز موثر است.

خواص روغن کنجد برای پوست- مو و زیبایی

روغن کنجد

روغن کنجد یکی از بهترین و عالی ترین مرطوب کننده های پوست به شمار می رود و پوست خشک را بهبود می بخشد. همچنین این روغن خاصیت ضد پیری دارد و از پوست در برابر عوامل ایجاد کننده پیری زودرس محافظت می کند. به علاوه این روغن, پوست را بازسازی می کند و موجب رشد دوباره سلول های پوست می شود.

یکی از کاربردهای روغن کنجد, استفاده از آن بر روی پوست صورت می باشد. این روغن, پوست صورت را نرم و صاف می کند و موجب بهبود بافت پوست صورت می شود. روغن کنجد, لکه های پوستی را از بین می برد و به پوست انعطاف پذیری بیشتری می بخشد. در درمان خشکی دست بسیار موثر است.

روغن کنجد و پوست صورت

از این روغن جهت ماساژ پوست سر استفاده می شود چرا که رشد مو را تسریع می کند. یکی از فواید روغن کنجد, درمان موهای آسیب دیده می باشد. در واقع این روغن با تغذیه مناسب مو, باعث حفظ سلامتی موها شده و از ریزش مو جلوگیری کرده و موجب درخشش موها می شود. بنابراین این روغن یکی از روغن های جوانی و زیبایی به شمار می آید. به طور خلاصه, فواید روغن کنجد برای مو به شرح زیر است.

خواص روغن کنجد

  • درمان سفیدی مو
  • تسریع رشد مو
  • محافظت از مو در برابر اشعه نور خورشید
  • درمان شپش سر
  • نرم کننده مو
  • درمان کننده شوره سر
  • درمان کننده خشکی پوست سر
  • درخشان کننده مو
  • ترمیم کننده موهای آسیب دیده
  • درمان ریزش مو ناشی از استرس

مزایای روغن کنجد برای کودکان

کودکان و روغن کنجد

از آن جایی که روغن کنجد, سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی متنوعی است, جای دادن آن در رژیم غذایی کودک, می تواند مزایای زیادی برای آن ها داشته باشد. مصرف مقدار مناسب از این روغن برای کودکان, موجب حفظ سلامتی قلب آن ها شده و خطر ابتلا به برخی از بیماری ها را در آن ها کاهش می دهد. با این حال مصرف بیش از حد این روغن برای کودکان توصیه نمی شود.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

همانطور که می دانید بهبود عملکرد دستگاه گوارش نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می کنید زیرا، عملکرد نادرست آن سبب بروز مشکلاتی از جمله یبوست می شود که امروزه بسیاری از افراد از داشتن آن رنج می برید و با کمک روغن کنجد می توانید این مشکل را برطرف کنید، فقط کافی است به سالاد و بشقاب غذای روزانه تان دو قاشق کنجد بیفزایید تا شاهد درمان یبوست باشید.

بررسی خواص روغن کنجد

ضد سرطان

روغن کنجد دارای منیزیم و یک ترکیب ضد سرطان به نام فیتات می باشد که استفاده از این روغن خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش داده و همچنین از بروز آن نیز پیشگیری می کند.

محافظت از پوست در برابر اشعه مضر خورشید

روغن کنجد به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی محسوب می شود و از پوست در برابر اشعه مضر خورشید محافظت می کند بنابراین می توانید از این روغن بر روی پوست تان استفاده کنید.

رفع ترک های پاشنه پا

بروز ترک در پاشنه پاها از مشکلات ناراحت کننده می باشد که به منظور درمان ترک پاشنه پا می توانید کمی از روغن کنجد را شب ها بر روی ترک ها بمالید و اجازه دهید یک شب بماند تا ترک ها بهبود پیدا کنند.

فواید بی نظیر روغن کنجد

نکاتی در مورد مصرف روغن کنجد در بارداری

مصرف بیش از حد این روغن در دوران حاملگی خطر سقط جنین را افزایش می دهد، از این رو این دسته از خانم ها نباید در مصرف این روغن زیاده روی کنند و پیش از مصرف بهتر است با پزشک مشورت نمایند.

نحوه صحیح استفاده از روغن کنجد

به دلیل اینکه این روغن یک روغن اسانسی نمی باشد لذا لازم نیست پیش از استفاده رقیق کنید همچنین بهتر است پیش از مصرف برچسب روی آن را با دقت بخوانید تا از خالص بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

نکته : در صورتی که تصمیم به استفاده از این روغن بر روی پوست تان دارید بهتر است با متخصص پوست مشورت نمایید.

نحوه استفاده از روغن کنجد

با توجه به مطالب بیان شده, خواص روغن کنجد بی شمار است و این روغن جزء سالم ترین روغن ها محسوب می شود و توصیه می شود از این روغن هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی استفاده شود، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با خواص انواع روغن می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *