دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه مربای هویج با سه روش خانگی عالی و نکات ایجاد طعم متفاوت

  • ندا خوشرو
  • ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

از پخته شدن میوه در مقداری شکر و آب, مربا به دست می آید که مربای هویج یکی از خوشمزه ترین مربا هاست و می توانید آن را در وعده صبحانه خود میل کنید. در این مطلب شما را با طرز تهیه مربای هویج با سه طعم متفاوت و نکاتی برای ایجاد طعمی ایده آل آشنا خواهیم کرد.

مربا هویج یکی از انواع مربا های بسیار خوشمزه می باشد که شما می توانید آن را به راحتی در منزل تهیه کنید در این مطلب چگونگی پخت مربای هویج خانگی با سه روش متفاوت و مواد لازم برای تهیه این مربا را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

برای تهیه مربا می توانید از انواع میوه های فصل استفاده نمایید و مربای گلابی، مربای سیب، مربای آلبالو، مربای هویج و … را به راحتی در منزل تهیه نمایید. در ادامه با دستور تهیه مربا هویج در خدمت شما کدبانوهای عزیز و گرامی خواهیم بود. مربای هویج یکی از پرطرفدارترین مربا هاست و بسیار مقوی است که شما می توانید با رعایت کردن نکاتی در تهیه مربای هویج این مربا را با طعم متفاوتی طبخ کنید.

روش تهیه مربای هویج

روش اول ( مربای هویج با زعفران )

مواد لازم

  • هویج : ۵۰۰ گرم
  • شکر : ۵۰۰ گرم
  • زعفران آب شده : دو قاشق غذاخوری
  • گلاب : ۱/۲ پیمانه
  • هل : به میزان لازم
  • آبلیمو : یک قاشق سوپخوری
  • آب : دو لیوان

طرز تهیه

ابتدا هویج ها را بشویید و پوست آن ها را بگیرید سپس هویج ها را رنده کنید.

رنده کردن هویج

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

هویج های رنده شده را درون قابلمه لعابی بریزید و در لا به لای هویج های رنده شده شکر بریزید در صورت تمایل می توانید پودر هل را به همراه شکر در لا به لای هویج های رنده شده بریزید.

مخلوط شکر و هویج

سپس قابلمه را به مدت چند ساعت در مکانی مناسب قرار دهید تا شکر ها به صورت کامل آب شوند.

مربای هویج

در این مرحله از طرز تهیه مربای هویج قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید و بعد از گذشت ۲۰ دقیقه زعفران را به همراه گلاب دم کنید و به مربا بیفزایید.

دم کردن زعفران

در اواخر پخت مربا باید آبلیمو را به آن بیفزایید و بعد از اینکه مربا به قوام لازم رسید شعله گاز را خاموش نمایید سپس اجازه دهید تا مربا سرد شود و آن را درون بطری درب داری بریزید.

مربای هویج خوش طعم

روش دوم ( مربای هویج به شکل گل رز )

مواد لازم

  • هویج : یک کیلوگرم
  • آهک : یک پیمانه
  • شکر : ۸ پیمانه
  • گلاب : به مقدار لازم
  • پودر هل : به مقدار لازم
  • خلال دندان : به مقدار لازم

طرز تهیه

برای تهیه مربا هویج به شکل گل ابتدا هویج ها را بشویید و بعد از تراشیدن پوست آن ها ، هویج ها را از قسمت بالا به پایین به صورت نازک به شکل ورقه ای برش بزنید و به مدت ۴ تا ۵ ساعت آن ها را درون آب نمک قرار دهید.

بعد از اینکه هویج ها نرم شدند آن ها را به شکل گل لوله کنید سپس انتهای گل ها را خلال دندان بزنید تا گل ها باز نشوند. بعد از اینکه همه گل ها را درست کردید آن ها را درون آب قرار دهید و هر ۶۰ دقیقه آب هویج ها را عوض کنید تا شوری آن ها از بین برود.

روش تهیه مربای هویج

آب و آهک را با یکدیگر ترکیب نمایید و از صافی مخلوط این مواد را عبور دهید و هویج ها را به مدت ۱۰ ساعت درون محلول آب و نمک قرار دهید و بعد از مدت زمان ذکر شده هویج ها را درون آب سرد قرار دهید.

مقداری آب درون قابلمه بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا آب به دمای جوش برسد سپس هویج ها را به مدت چند دقیقه درون آب بجوشانید و آن ها را آبکش کنید.

 روش تهیه مربا هویج به شکل گل

شکر و یک لیتر آب و گلاب و پودر هل را با یکدیگر مخلوط نمایید و اجازه دهید تا آب به دمای جوش برسد و به قوام لازم برسد سپس شربت مربا را در مکانی مناسب قرار دهید تا سرد شود و هویج ها را درون مخلوط مواد بریزید سپس مربا را درون یخچال نگهداری نمایید و قبل از قرار دادن هویج ها درون شیشه خلال دندان انتهای آن ها را جدا کنید.

مربای هویج خوشمزه

روش سوم (مربای هویج با خلال بادام و پسته)

مواد لازم

شکر : یک کیلوگرم
گلاب : نصف لیوان
آب لیمو : ۲ قاشق غذا خوری
هویج : یک کیلو گرم
زعفران : ۱/۸ قاشق چای خوری ( یک هشتم )
خلال بادام و پسته : ۲ قاشق غذا خوری

مواد لازم برای مربای هویج

طرز تهیه

در مرحله اول ابتدا هویج ها را پوست بکنید. و آن ها را در قابلمه ای مناسب به خوبی رنده کنید.

هویج رنده شده

سپس شکر را به همراه ۴ لیوان آب به خوبی حل می کنیم و به هویج اضافه می کنیم و قابلمه را بر روی شعله گاز می گذاریم تا به دمای جوش برسد سپس زیر شعله گاز را کمتر می کنیم و کف روی مربا را با قاشق می گیریم و مربا را در حدود ۳۰ دقیقه روی حرارت متوسط گاز نگه می داریم تا به خوبی پخته شود .

مربای هویج با طعمی متفاوت

بعد از مدت زمان ذکر شده نصف لیوان گلاب را به همراه هل به مربا اضافه می کنیم و مربا را به خوبی هم می زنیم تا با هل و گلاب مخلوط شود بعد از چند دقیقه آب لیمو را به مربا اضافه می کنیم در صورت تمایل می توانیم خلال بادام و پسته را در این مرحله به مربا اضافه کنیم. و بعد از ۱۰ دقیقه زیر مربا را خاموش می کنیم و قابلمه را از روی گاز برداشته و در محل مناسبی به مدت ۲۴ ساعت قرار می دهیم و بعد از مدت زمان ذکر شده مربا را در درون شیشه های مناسبی ریخته و در درون یخچال نگهداری می کنیم.

نحوه پخت مربای هویج

نکات طلایی برای تهیه مربا هویج

۱. توجه داشته باشید که برای تهیه مربا هویج باید شربت آن به صورت کامل قوام بیاید.

۲. هویج هایی که برای پخت این مربا انتخاب می کنید بهتر است صاف و بلند باشند.

۳. از قاشق تمیز برای هم زدن مربا هویج استفاده کنید.

مربای هویج خوشمزه

۴. مقداری از شربت مربا را درون ظرفی کوچک بریزید و اگر شیره مربا بعد از خنک شدن سریع از درون ظرف بیرون نریخت یعنی شربت مربا به قوام کامل رسیده است.

۵. اگر شکر مربا کم باشد یا شربت مربا به قوام لازم نرسیده باشد مربا کپک خواهد زد.

۶. اگر مربا بیش از حد بجوشد یا شیرینی آن کم باشد شکرک می زند. اگر می خواهید مربای هویج شما شکرک نزند آن را بر روی حرارت کم قرار دهید تا پخته شود.

طرز تهیه مربای هویج خوشمزه

۷. می توانید در درون مربای هویج از خلال بادام و پسته نیز استفاده کنید ، در اواخر پخت مربا آن ها (به میزان هر کدام یک قاشق غذا خوری ) را به مربا اضافه کنید.

۸. در مربای هویج می توانید از پوست پرتقال تازه نیز استفاده کنید ( می توانید پوست پرتقال را به صورت خشک به مربا اضافه کنید) و اگر تمایل دارید که در طرز تهیه مربای هویج از پوست پرتقال استفاده کنید می توانید پوست پرتقال را به اندازه نصف پیمانه به مربا اضافه کنید باید حتما قبل از ریختن پوست پرتقال در مربا آن را بجوشانید و سپس پوست پرتقال را به مدت چند ساعت در درون آب سرد قرار دهید و به صورت مرتب در چند مرحله آب آن را عوض کنید.

۹. در تهیه مربای هویج بهتر است که مربا را حدود ۲۴ ساعت در همان قابلمه ای که پخته شده نگهداری کنید تا اگر مربا شکرک زد به مربا مقداری آب و گلاب اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه قابلمه را بر روی شعله گاز قرار دهید تا مربا بجوشد و بعد از مدت زمان ذکر شده مربا را از روی حرارت گاز بردارید و بعد از اینکه به خوبی سرد شد آن را در درون شیشه های مربا بریزید.

۱۰. مربای هویج را بهتر است در ظرف لعابی و یا قابلمه تفلون طبخ کنید.

۱۱. همیشه آب لیمو را ۱۰ دقیقه قبل از اینکه بخواهید قابلمه مربا را از روی حرارت بردارید به مربا اضافه کنید.

مربای هویج را می توانید در هنگام خوردن صبحانه در کنار نان و کره میل کنید. در این مطلب طرز تهیه مربای هویج را در منزل به شما عزیزان آموزش دادیم برای مشاهده آموزش مرباهای مختلف به بخش انواع مربا رجوع کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *