دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

با خواص ذرت , فواید و ارزش غذایی آن آشنا شوید

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۸ آبان ۱۳۹۴
  • ۰

ذرت یکی از غلات شناخته شده به شمار می آید که ارزش غذایی فراوانی دارد. این غلات 95 درصد از نیاز روزانه به تیامین را برای بدن فراهم می کند به همین دلیل یکی از مهمترین خواص ذرت, بهبود عملکرد مغز است.

ذرت یکی از غلات های شناخته شده در سراسر جهان می باشد که در برخی مناطق به عنوان منبع اصلی تغذیه کاربرد دارد. این غلان را به شیوه های مختلفی طبخ و مصرف می کنند. ذرت مزایای زیادی برای سلامتی بدن دارد که در این مطلب با خواص ذرت و ارزش غذایی این غلات آشنا می شویم.

مهمترین مزایا و خواص ذرت

خواص ذرت

ذرت در اشکال مختلفی تهیه می شود که از جمله آن می توان به آرد ذرت, پودر ذرت, گلوتن ذرت, روغن ذرت, ذرت بو داده و شربت ذرت و … اشاره کرد. این غلات علاوه بر طعم بسیار عالی, سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی و فیبرها است. ترکیبات موجود در این غلات, خواص درمانی بی شماری به آن می بخشد. محتوای فیبر بالای ذرت, مانع از یبوست و سرطان روده بزرگ می شود. از مهمترین ترکیبات موجود در ذرت, انتی اکسیدان ها می باشند که با عوامل سرطان زا مانند رادیکال های آزاد و اثرات مخرب آن مقابله می کنند. در ادامه برخی از مهمترین خواص ذرت شرح داده می شود.

خواص ذرت در مقابله با سرطان ها

آنتی اکسیدان بتاکریپتوکسانتین در ذرت مانع از ابتلا به سرطان ریه می شود. همچنین ذرت حاوی مقادیر زیادی از ویتامین C می باشد. این ویتامین موجود تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با عفونت ها مبارزه می کند. به علاوه ویتامین A موجود در این غلات, از بیماری های مزمنی مانند سرطان ها پیشگیری می کند.

فواید ذرت در سلامتی مغز

تیامین جزء مواد مغذی ضروری برای تقویت حافظه, عملکردهای شناختی و سلامت اعصاب می باشد که ذرت حاوی این ویتامین نیز است. علاوه بر این اسید پانتوتنیک موجود در ذرت برای تولید انرژی بدن مورد نیاز است و با کربوهیدرات،پروتئین و سوخت و ساز چربی در بدن ارتباط دارد. یکی از مواد معدنی مفید و ضروری بدن به ویژه در بارداری فولات می باشد که در ذرت یافت می شود. بنابراین ذرت یکی از منابع غذایی سالم برای زنان باردار محسوب می شود.

ذرت مانند دیگر غلات, پروتئین ها و چربی و مقدار کمی آب برای بدن فراهم می کند. برخی از خواص ذرت ناشی از کربوهیدرات های موجود در آن است. این غلات یکی از منابع غنی از ویتامین B1 یا تیامین می باشد که برای جذب گلوکز توسط مغز بسیار ضروری می باشد. آنتی اکسیدان های موجود در ذرت همچنین مانع از زوال مغز و ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر می شوند.

  •  آرون گروپس

اثرات ذرت بر پوست و مو

سلامتی قلب با مصرف ذرت

فسفر موجود در ذرت به حفظ رشد طبیعی، عملکرد صحیح کلیه و سلامت استخوان ها کمک می کند و منیزیم موجود در آن ضربان قلب را تنظیم می کند. نهایتا ذرت موجب کاهش کلسترول خون و LDL می شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی, دیابت و فشار خون بالا را کاهش می دهد. برخی از خواص ذرت ناشی از فیبر بالای آن می باشد.

فیبر بالای این غلات باعث شده است یکی از مهمترین خواص ذرت, کاهش وزن و کاهش کلسترول خون باشد. به همین دلیل به افرادی که از اضافه وزن رنج می برند, توصیه می شود از این غلات در رژیم غذایی خود استفاده کنند. آنتوسیانین رنگ دانه موجود در ذرت است که به این غلات, رنگ ارغوانی بخشیده است و مطالعات نشان داده است این رنگ دانه با با دیابت و چاقی مبارزه می کند.

خواص ذرت برای پوست- مو و زیبایی

 بیوتین یا ویتامین B7 یکی دیگر از ویتامین های مهم در ذرت می باشد که کمبود آن در بدن اثرات منفی در سلامتی پوست و مو دارد. به علاوه حضور ویتامین E در این غلات موجب شده است تا ذرت خاصیت ضد پیری داشته باشد. همچنین ماده لوتئین موجود در ذرت, با ضعف بینایی ناشی از افزایش سن مقابله می کند و زیگزانتین موجود در آن به حفظ سلامت چشم کمک می کند. به همین دلیل ذرت یکی از مواد زیبایی پوست و مو به شمار می آید.

ارزش غذایی ذرت کامل

طبخ صحیح ذرت

ارزش غذایی ذرت بسیار مناسب است. ذرت کامل پخته شده, حاوی حدود 4 گرم پروتئین, 3.5 گرم فیبر, 30 گرم کربوهیدرات, 1.5 گرم چربی, 3.6 گرم قند, 100 گرم آب و 126 کالری می باشد. به علاوه 100 گرم دانه ذرت پخته شده, 18 درصد کالری برای بدن فراهم می کند. این در حالی است که این مقدار ذرت, 19 درصد از نیاز روزانه به پروتئین و 38 درصد از نیاز روزانه به فیبر را برای بدن تامین می کند. دیگر ویتامین ها و مواد معدنی این مقدار ذرت به شرح زیر می باشد.

  • تامین 95 درصد از نیاز روزانه به تیامین
  • تامین 44 درصد از نیاز روزانه به ریبوفلاوین
  • تامین 49 درصد از نیاز روزانه به نیاسین
  • تامین 18 درصد از نیاز روزانه به ویتامین B6
  • تامین 58 درصد از نیاز روزانه به فولات
  • تامین 7 درصد از نیاز روزانه به اسید پانتوتنیک
  • تامین 14 درصد از نیاز روزانه به کلسیم
  • تامین 40 درصد از نیاز روزانه به آهن
  • تامین 27 درصد از نیاز روزانه به منیزیم
  • تامین 22 درصد از نیاز روزانه به فسفر
  • تامین 9 درصد از نیاز روزانه به پتاسیم
  • تامین 12 درصد از نیاز روزانه به زینک
  • تامین 24 درصد از نیاز روزانه به منگنز 
  • تامین 21 درصد از نیاز روزانه به سلنیوم

خواص ذرت بستگی به مقدار مصرف ذرت و طبخ آن دارد. ذرت شیرین و بو داده اگر در حد متعادل مصرف شود, می تواند اثرات مفیدی در حفظ سلامتی داشته باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *