دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان سیاتیک و روش های درمان درد سیاتیک کمر و پا

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۴
  • ۰

یکی از عوامل شایع درد کمر و درد پا, سیاتیک می باشد که اغلب افراد نام آن را بسیار شنیده اند. سیاتیک عصبی در ناحیه اطراف ستون فقرات است که در پاها نیز امتداد می یابد. خوشبختانه درمان سیاتیک به راحتی صورت می گیرد.

سیاتیک یکی از عصب های موجود در بدن است که درد ناشی از آن در اثر تحت فشار قرار گرفتن و یا تحریک شدن عصب سیاتیک ایجاد می شود. این درد به صورت حاد،مزمن و خفیف از پشت و پایین ساق پا شروع می شود. در این مطلب با روش های درمان سیاتیک و تسکین درد ناشی از آن آشنا می شویم.

درمان سیاتیک و تسکین درد ناشی از آن

عصب سیاتیک

یکی از دلایل شایع درد کمر و پا, تحریک عصب سیاتیک می باشد. درد سیاتیک در واقع یک بیماری نیست و باید عاملی که باعث ایجاد تحریک در عصب سیاتیک شده است را بیماری دانست. فرد مبتلا به درد ناشی از تحریک سیاتیک, نقش مهمی در جلوگیری ،درمان و احیا یا ریکاوری این درد دارد. درد پا اغلب با استراحت ،تمرین و مراقبت های دیگر بهبود پیدا می کند. نکته ی قابل توجه این است که قبل از درمان باید محل و تفاوت دردها را با علائم دیسک کمر بدانید تا مطمئن شوید علت درد شما ناشی از سیاتیک است. با توجه به عوامل تحریک کننده عصب, درمان سیاتیک با روش های مختلفی صورت می گیرد. درد ناشی از سیاتیک را می توان با درمان های خانگی گرفته تا جراحی, تسکین داد.

عصب سیاتیک در دو طرف ستون فقرات تحتانی امتداد دارد و از داخل لگن و باسن عبور می کند. سپس این عصب از امتداد پشت هر دو پا گذشته و قبل از این که به زانو برسد, به شاخه های عصبی تقسیم شده و تا انتهای پا امتداد می یابد. هر عاملی که موجب تحریک این عصب شود ممکن است, درد را در باسن و کمر و ران و پا ایجاد کند. درد ناشی از تحریک سیاتیک در افراد مختلف, متفاوت است و عواملی مختلفی مانند طولانی مدت نشستن و ایستادن و … باعث تحریک سیاتیک می شوند.

درمان سیاتیک با داروها

درمان سیاتیک

داروهای مختلفی برای تسکین درد ناشی از سیاتیک وجود دارد که باید تحت نظر پزشک استفاده شوند. برخی از این داروها عبارت است از:

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • مسکن هایی مانند: استامینوفن، آسپیرین یا داروهای غیر استروئیدی مانند: ایبوپروفن, کتوپروفن و ناپروکسن.
  • تجویز شل کننده های عضلانی برای کاهش اسپاسم های عضلانی
  • تجویز داروهای ضد افسردگی برای تسکین کمر دردهای مزمن
  • تجویز داروهای ضد درد برای دردهای شدیدتر

در برخی از موارد ممکن است داروهای استروئیدی به داخل فضای اطراف عصب نخاعی تزریق شود. بررسی ها نشان داده است که این تزریق زمانی که ناراحتی به دلیل فشار فتق یا پارگی دیسک باشد, اثر کمی در تسکین درد دارد.

درمان سیاتیک با جراحی

سیاتیک و عوامل تحریک کننده آن

در صورتی که درد ناشی از سیاتیک با وجود اقدامات درمانی, به مدت حداقل شش هفته وجود داشته باشد, توصیه می شود به متخصص مراجعه و گزارش شود. در این مواقع, جراجی می تواند یکی از گزینه های درمان سیاتیک باشد. در این روش درمانی, هدف رفع عامل تحریک کننده سیاتیک می باشد. به عنوان مثال اگر فتق دیسک باعث فشار بر روی عصب سیاتیک می شود, با جراحی آن, ممکن است درد سیاتیک کاهش یابد. به علاوه اگر درد ناشی از سیاتیک بدتر و یا تشدید شود, مراجعه فوری به متخصص الزامی است.

درمان سیاتیک با فیزیوتراپی

درد ناشی از سیاتیک ممکن است انجام امور روزانه را برای فرد دچار مشکل کند. با این حال استراحت گزینه مناسبی جهت تسکین درد نمی باشد و باید با اقدامات جسمی درد را مدیریت کرد. در صورتی که درد سیاتیک شدید نباشد, متخصص ممکن است فیزیوتراپی را جهت درمان سیاتیک توصیه کند. فیزیوتراپی در واقع انجام برخی تمرینات جسمی است که موجب کاهش درد سیاتیک می شود. انتخاب نوع تمرین ورزشی بستگی به عامل تحریک کننده سیاتیک دارد. به همین دلیل فیزیوتراپی باید تحت نظر متخصص این کار صورت گیرد.

درمان های مکمل جهت تسکین درد سیاتیک

برخی افراد که از درد سیاتیک رنج می برند, درمان های مکمل مانند بیوفیدبک و طب سوزنی را جهت تسکین درد انتخاب می کنند. اما هنوز مطالعات علمی نشان نداده است که این روش های درمانی به درمان سیاتیک کمک می کنند. بیوفیدبک یکی از تکنیک هایی است که به کنترل فرآیندهای بدن مانند ضربان قلب، فشار خون و کشش عضلات کمک می کند. رایج ترین استفاده از بیوفیدبک برای درمان استرس است.

سیاتیک و طب سوزنی

طب سوزنی از دیگر اقدامات درمان سیاتیک می باشد که در طب سنتی مرسوم است. در این روش درمانی سوزن هایی بر روی مناطق مختلف پوست گذاشته می شود. تصور می شود طب سوزنی درد ناشی از عدم تعادل و یا انسداد را تسکین می دهد.

درمان سیاتیک با ماساژ درمانی

درمان سیاتیک

مطالعات مختلفی نشان داده است انواع مختلفی از ماساژ درمانی وجود دارند که فواید زیادی مانند تسکین کمر درد, افزایش گردش خون, آرامش عضلات و انتشار اندورفین (ضد درد طبیعی بدن) دارند. از این روش درمانی می توان جهت تسکین درد سیاتیک استفاده نمود.

درمان سیاتیک با ورزش

درمان سیاتیک

ورزش های درمان کننده سیاتیک معمولا در سه حوزه تمرکز می کنند: ورزش های تقویتی, نرمش های کششی, ورزش های هوازی کم فشار. هر یک از این ورزش ها بسته به عامل تحریک کننده سیاتیک, تحت نظر پزشک توصیه می شود.

درمان سیاتیک

با توجه به مطالب بیان شده, خوشبختانه درمان سیاتیک با روش های مختلفی صورت می گیرد که توصیه می شود هر یک از این روش ها با نظر پزشک انجام گیرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *