دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

مهمترین خواص کدو حلوایی که شما را شگفت زده می کند!

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

کدو حلوایی یکی از میوه های بسیار خوشمزه است که علاوه بر طعم لذیذ, فواید بی شماری دارد. تخم کدو حلوایی و آب کدو حلوایی نیز مزایای زیادی برای سلامتی دارند. یکی از مهمترین خواص کدو حلوایی, تقویت بینایی است.

کدو حلوایی یکی از میوه های شناخته شده در سراسر دنیا است. از این میوه در برخی از جشن های ایرانی ها استفاده می شود. این میوه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری بدن انسان است. در این مطلب با خواص کدو حلوایی آشنا می شویم.

همه چیز درباره ی خواص کدو حلوایی

خواص کدو حلوایی

کدو حلوایی یکی از سالم ترین میوه ها به شمار می آید که بیشتر در فصل زمستان دیده می شود. این میوه فواید زیادی برای سلامتی دارد که ناشی از وجود انواع ویتامین ها و مواد معدنی در آن می باشد. برخی از فواید کدو حلوایی به شرح زیر است.

درمان بیماری ها با کدو حلوایی

بسیاری از بیماری ها با فواید کدو حلوایی قابل درمان است. در این قسمت به برخی از بیماری های قابل درمان با کدو حلوایی می پردازیم.

ارزش غذایی کدو حلوایی

فشار خون

کدو حلوایی برای قلب فواید زیادی دارد. ویتامین C, فیبرها و پتاسیم موجود در این میوه, همه از سلامتی قلب پشتیبانی می کنند. مصرف سطح بالایی از پتاسیم در کنار سطح پایینی از سدیم, فشار خون بالا را درمان می کند. همچنین افزایش سطح پتاسیم در خون, خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می دهد و از بدن در برابر از دست دادن توده عضلانی محافظت می کند. به علاوه افزایش پتاسیم موجب حفظ تراکم استخوان و کاهش تشکیل سنگ کلیه می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

سرطان

وجود بتاکاروتن در کدو حلوایی, باعث شده است یکی از فواید کدو حلوایی پیشگیری از سرطان ها از جمله سرطان پروستات باشد. همچنین این ماده ارتباط معکوسی با رشد سرطان روده بزرگ دارد. از این رو کدو حلوایی با سلول های سرطانی مقابله می کند و به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی خود, خطر ابتلا به سرطان ها را کاهش می دهد.

بینایی

تحقیقات نشان داده است ویتامین های ضروری برای حفظ سلامتی چشم, ویتامین C, ویتامین E و بتاکاروتن می باشند که این مواد در کدو حلوایی یافت می شوند. از این رو یکی از مهمترین فواید کدو حلوایی, حمایت از سلامتی چشم و جلوگیری از آسیب های دژنراتیو به چشم می باشد.

فواید کدو حلوایی در لاغری

خواص کدو حلوایی

یکی از رژیم های لاغری مشهور و موثر, رژیم غذایی حاوی کدو حلوایی می باشد. این رژیم غذایی علاوه بر خوشمزه بودن, وزن را به سرعت کاهش می دهد و بدون درد است. کدو حلوایی از آن جایی که سرشار از انواع ویتامین ها و مواد ضروری بدن می باشد, رژیم حاوی آن موجب حفظ سلامتی بدن می شود و در عین حال که مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم می کند, کم کالری بوده و موجب کاهش وزن می شود. نکته بسیار مهم این است که کدو حلوایی حاوی ویتامین کارنیتین است که این ویتامین سرعت سوخت و ساز بدن را به طرز قابل توجهی افزایش می دهد که این مسئله به سوزاندن چربی ها و رشد توده های عضلانی کمک می کند. بنابراین یکی از موثرترین خواص کدو حلوایی, کاهش وزن می باشد.

فواید کدو حلوایی برای بارداری

کدو حلوایی یکی از میوه های مفید برای زنان باردار محسوب می شود. یکی از خواص کدو حلوایی در طول بارداری, تسکین گرفتگی عضلات شکم می باشد. از آن جایی که مهمترین فواید کدو حلوایی ناشی از وجود انواع ویتامین ها و مواد معدنی در آن می باشد, این ویتامین ها و مواد معدنی فواید زیادی برای مادر باردار و جنین درون رحمش دارد. یکی از ویتامین های مهم در طول بارداری, ویتامین A می باشد که کدو حلوایی یکی از منابع غنی از این ویتامین است.

خواص تخم کدو حلوایی

همچنین دانه های این میوه فواید زیادی برای زنان باردار دارد و عملکرد کبد را بهبود بخشیده و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن آن ها می شود. روغن دانه های کدو حلوایی موجب عملکرد صحیح عروق خونی، بافت ها و اعصاب می شوند. علاوه بر این به دلیل فیبر بالای کدو حلوایی, این میوه عارضه شایع یبوست در طول بارداری را رفع می کند. خاصیت های کدو حلوایی و خواص تخم کدو حلوایی به طور خلاصه به شرح زیر است.

  • جلوگیری و تسکین دردهای شکمی
  • جلوگیری از اسهال
  • کنترل سطح قند خون
  • غنی از پروتئین
  • حفظ سلامتی قلب
  • غنی از ماده معدنی زینک
  • جلوگیری از ابتلا به دیابت
  • خواب آور

بارداری و میوه های مفید در آن

مزایای کدو حلوایی برای کودکان

کدو حلوایی فواید بسیاری برای کودکان دارد. این میوه منبع بسیار خوبی از مواد مغذی و ضروری برای رشد کودکان است. به طور خلاصه کدو حلوایی سیستم ایمنی بدن کودکان را قوی تر می کند و کرم های موجود در روده آن ها را از بین می برد. به علاوه این میوه خاصیت ضد میکروبی داشته و مزایای آنتی اکسیدانی آن برای کودکان بسیار مفید است. از ۶ ماهگی به بعد می توان کدو حلوایی را وارد رژیم غذایی کودکان کرد. در ادامه برخی از خاصیت کدو حلوایی برای کودکان شرح داده شده است.

تامین مواد مغذی و مورد نیاز بدن کودکان با کدو حلوایی

ویتامین ها و مواد معدنی که در کدو حلوایی موجود است, برای رشد نوزادان بسیار مفید است. کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، ویتامین C، ویتامین فولات، ریبوفلاوین، ویتامین E و ویتامین K برخی از این ویتامین ها و مواد معدنی می باشند. این مواد نقش بسیار مهمی در رشد نوزاد دارند. کلسیم و منیزیم در ساخت استخوان های قوی تر کودک کمک می کنند و آهن به تولید هموگلوبین و سلول های قرمز خون کمک می کند. فسفر و دیگر مواد در هضم غذا، کارکرد مغز، تشکیل پروتئین، تعادل هورمونی کودک نقش بسیار مفیدی دارند. ویتامین C و دیگر آنتی اکسیدان های موجود در کدو حلوایی سیستم ایمنی بدن کودک را تقویت می کند و ویتامین A آن, برای بینایی کودک بسیار مفید است.

تقویت سیستم ایمنی کودک با کدو حلوایی

برخی مطالعات نشان داده اند, کدو حلوایی علاوه بر دارا بودن ویتامین C که یکی از منابع تقویت کننده سیستم ایمنی بدن می باشد, دارای ترکیبات بیوشیمیایی مهمی است که سیستم ایمنی بدن کودک را تقویت می کنند. به علاوه این مطالعات نشان داده است, مصرف کدو حلوایی لنفوسیتی طحال و فعالیت سلول های کشنده طبیعی را گسترش می دهد.

خواص کدو حلوایی

خواص انتهلمینتیک کدو حلوایی برای کودکان

نوزادان نه تنها در معرض عفونت های میکروبی هستند بلکه آن ها در معرض موجودات ماکروسکوپی و کرم ها نیز می باشند که این موجودات می توانند سبب بیماری های مختلفی در کودک شوند. در چنین مواردی کدو حلوایی بسیار کاربرد دارد چرا که این میوه دارای خواص انتهلمینتیک می باشد که نه تنها با این موجودات مقابله می کند, بلکه خاصیت پیشگیری از این موجودات را نیز داراست. از این رو برای کودکان بسیار مفید است.

فواید ضد میکروبی کدو حلوایی برای کودکان

بروز حمله میکروبی در کودکان و نوزادان به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدنشان, بیشتر از بزرگسالان است. یکی از مهمترین فواید کدو حلوایی, ضد میکروبی بودن آن است. بنابراین این میوه نه تنها سیستم ایمنی کودکان را تقویت می کند بلکه از حمله میکروب ها جلوگیری می کند.

مزیت های کدو حلوایی برای پوست, مو و زیبایی

کدو حلوایی

یکی از مهمترین فرآورده های کدو حلوایی, آب آن است که فواید و مزیت های زیادی برای سلامتی و از جمله سلامتی پوست و مو دارد. در این قسمت با فواید کدو حلوایی برای پوست و مو آشنا می شویم.

  • کدو حلوایی از سلامتی پوست محافظت می کند و موجب زیبایی پوست می شود.
  • نیش و التهاب و سوختگی پوست با مصرف آب کدو حلوایی درمان می شود.
  • کدو حلوایی به عنوان آبرسان و کرم ضد چروک کاربرد دارد.

فواید کدو حلوایی برای پوست

  • کدو حلوایی موجب ارتقا در رشد موها می شود.
  • یکی از مهمترین خواص کدو حلوایی, مرطوب نمودن موهای خشک و آسیب دیده می باشد.

رفع لکه های تیره روی پوست

به منظور درمان لکه های تیره می توانید یک قاشق سوپ خوری کدو تنبل، یک قاشق چای خوری لیمو، یک قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری روغن ویتامین E را با هم ترکیب کرده سپس مخلوط به دست آمده را به مدت نیم ساعت بر روی پوست تان بمالید و در نهایت با آب ولرم آن را بشویید.

نکته : پیش از استفاده از هر گونه ماسک بر روی پوست ابتدا کمی از آن را بر روی پوست دست بمالید و بعد از بیست دقیقه در صورتی هیچ گونه حساسیتی به آن نداشتید می توانید با اطمینان خاطر ماسک مورد نظر را بر روی پوست تان اعمال کنید.

کاهش چین و چروک

به دلیل اینکه کدو حلوایی دارای مقادیر فراوانی ویتامین C، ویتامین A و روی می باشد لذا، موجب بهبود گردش خون در پوست شده و با افزایش تولید کلاژن در پوست کمک زیادی به کاهش چین و چروک و جوان سازی پوست می کند، می توانید یک چهارم فنجان پوره کدو حلوایی را به همراه یک قاشق غذا خوری شیر، یک قاشق غذا خوری عسل و یک تخم مرغ مخلوط کنید سپس بر روی پوست صورت و گردن بمالید و بعد از زمان نیم ساعت با آب گرم پوست تان را بشویید.

فواید بی نظیر کدو حلوایی

یبوست

یبوست از مشکلات گوارشی بسیار شایع در بین مردم می باشد و بنا به دلایل مختلفی نیز رخ می دهد که وجود مقادیر فراوانی فیبر در کدو حلوایی سبب بهبود حرکات روده و پیشگیری و درمان یبوست خواهد شد.

فواید کدو حلوایی بر سلامت بدن

درمان ناباروری در مردان

طبق تحقیقات انجام شده مقادیر فراوانی روی در این میوه کمک زیادی به افزایش سطح تستوسترون کرده و در نتیجه سبب درمان ناتوانی جنسی و ناباروری در آقایان می شود.

ارزش غذایی کدو حلوایی

خواص کدو حلوایی

یک فنجان کدو حلوایی حاوی ۴۹ کالری, ۱.۷۶ گرم پروتئین, ۰.۱۷ گرم چربی, ۰ گرم کلسترول و ۲.۷ گرم فیبر و ۵.۱ گرم قند است. مصرف این مقدار کدو حلوایی, ۱۰۰ درصد نیاز روزانه به ویتامین A و ۲۰ درصد نیاز روزانه به ویتامین C و ۱۰ درصد نیاز روزانه به ویتامین E و ریبوفلاوین، پتاسیم، مس و منگنز و جداقل ۵ درصد از نیاز روزانه به تیامین, ویتامین B6, فولات, اسید پانتوتنیک، نیاسین، آهن، منیزیم و فسفر را تامین می کند.

در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر خواص میوه ها می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *