دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

هفته ۳۲ بارداری, آنچه باید در هفته سی و دوم بارداری بدانیم

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

در تقویم بارداری, در هر هفته چیزهای جدیدی اتفاق می افتد. در هفته ۳۲ بارداری, جنین قادر است خود را بخاراند. مادر باردار در طول این هفته ممکن است درد در ناحیه دنده هایش احساس کند.

در هفته سی و دوم بارداری, کودک درون رحم بزرگتر از هفته های قبل شده و فضای بیشتری از رحم را اشغال کرده است. در این هفته کودک در حال تقویت مهارت های خود است و دائما مهارت های مکیدن و تنفس کردن را تمرین می کند. زنان باردار در این هفته از بارداری, انقباضات رحمی را تجربه می کنند.

تغییرات جنین در هفته ۳۲ بارداری

هفته 32 بارداری

۱. افزایش وزن

اولین تغییر کودک در هفته سی و دوم بارداری, افزایش وزن او است. اکنون وزن او ۲۳۰۰ گرم است و طولی برابر با ۴۱ سانتی متر دارد. به همین دلیل در این هفته از تقویم بارداری, جنین فضای زیادی از رحم را اشغال می کند. همچنان که وزن نوزاد درون رحم در حال افزایش است, مادر باردار سنگینی بیشتری احساس می کند و در این هفته وزن او نیز بیشتر خواهد شد.

۲. تغییر وضعیت جنین

در این هفته از بارداری سر نوزاد کم کم به سمت پایین و پاهایش به سمت بالا تغییر پیدا می کند که البته این تغییر وضعیت جنین بهترین حالت برای زایمان است که ابتدا سر او بیرون بیاید، همچنین این تغییر به از بین رفتن تنگی نفس کودک نیز تا حد زیادی کمک می کند اما با فشار سر به مثانه باعث می شود مادر نیاز زیاد تری به دستشویی رفتن پیدا کند.

آشنایی با هفته ۳۲ بارداری

۳. باز و بسته شدن چشم

در هفته سی و دوم بارداری, نوزاد درون رحم هنگامی که می خوابد چشمانش بسته می شوند و هنگامی که بیدار می شود چشمانش باز می شود. رنگ چشمان کودک در این هفته نیز آبی است. اما کسی از رنگ چشمان نوزاد پس از تولد اطلاعی ندارد چرا که رنگدانه های چشم, تا ۲ سالگی پس از تولد در حال کامل شدن هستند و ممکن است دائما تغییر کنند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۴. رشد ناخن ها

از دیگر تغییرات جنین در هفته سی و دوم بارداری, می تواند به رشد ناخن انگشتان دست و پای او اشاره کرد. نکته جالب در این هفته این است که ناخن های جنین آنقدر بلند است که او می تواند خود را بخاراند. به علاوه پوست کودک در حال نرم تر و صاف تر شدن است که در واقع برای تولد آماده می شود.

تقویم بارداری

۵. رشد موی سر

علاوه بر موارد بیان شده, برخی از نوزادان در هفته ۳۲ بارداری, سری پر از موی واقعی دارند, این در حالی است که در دیگر کودکان ممکن است تنها جوانه های از مو بر روی سر آن ها در حال رشد کردن باشد.

هفته 32 بارداری

جنین در هفته ۳۲ بارداری بیشتر ساعات روز را استراحت می‌کند تا وقتی پایش را بیرون از شکم مادر گذاشت حسابی انرژی برای آتش سوزاندن داشته باشد.

تغییرات مادر در هفته سی و دوم بارداری

بارداری هفته به هفته

۱. استرس

از هفته سی و دوم بارداری تا آخر بارداری, تنها ۸ هفته دیگر باقی مانده است. از این هفته استرس و هیجان زایمان مادر باردار را فرا می گیرد و توصیه می شود به روش های مختلف این استرس مهار شود.

۲. ترشحات سینه

بزرگ شدن سینه و ترواشات سینه از دیگر علایم هفته سی و دوم بارداری است که امکان دارد از سینه ها مایع زردرنگی به نام شیرماک ترشح شود که پیش ساز شیر و اولین شیری است که نوازد تان استفاده می کند اما در صورتی که این ترشحات باعث آزار شما می شوند می توانید از پدهای شیردی کمک بگیرید.

۳. افزایش وزن

وزن زنان باردار در این هفته از بارداری, به میزان نیم کیلوگرم افزایش می یابد که نیمی از این افزایش وزن متعلق به کودک است. به علاوه طول رحم حالا ۳۱ سانتی متر است. زنان باردار در هفته سی و دوم بارداری, احساس سنگینی بیشتری نسبت به قبل می کنند. اکنون حجم خون آن ها ۴۰ تا ۵۰ درصد نسبت به قبل از بارداری, بیشتر شده است. این افزایش خون حکمتی دارد. اولا خونریزی زیادی هنگام زایمان را تامین می کند, ثانیا نیازهای مادر و کودک درون رحم آن را فراهم می کند.

آنچه باید در مورد هفته سی و دوم بارداری بدانید

۴. احساس درد در زیر دنده ها

یکی از مسائلی که برای زنان باردار در هفته سی و دوم بارداری ممکن است پیش آید, احساس درد و ناراحتی های شدید زیر دنده‌ ها است, به این علت که جنین تغییر وضعیت می دهد و سر او به سمت قسمت پایین شکم خم شده و پاهاش زیر دنده ها قرا میگیرد که سبب ایجاد درد شدیدی زیر دنده های مادر می شود. برای جلوگیری و کاهش درد دنده های زنان باردار در این هفته بهتر است در تمام طول روز پشت خود را صاف نگه دارند.

۵. درد های کشاله ران

دردهای کشاله های ران، کمر و پهلو, خستگی، نفخ و ترش کردن از دیگر ناراحتی های شایع زنان باردار در هفته ۳۲ بارداری است و وجود این علائم نباید زنان باردار را نگران سازد چرا که این دردها کاملا طبیعی است و ناشی از کشیدن شدن شکم و فشار رحم به بقیه اندام های بدن است.

هفته سی و دوم بارداری

۶. سوزش معده

از دیگر مسائلی که برای زنان باردار ممکن است در این هفته از بارداری پیش آید, سوزش معده و تنگی نفس است. برای رفع و تسکین این علائم به زنان باردار توصیه می شود غذای خود را در حجم کمتر و در دفعات بیشتر میل کنند و هنگام خوابیدن پای خود را بالاتر از بدن قرار دهند. باید بدانید که خوردن حجم کمتری از غذا به رفع سوزش معده نیز کمک می کند.

۷. افزایش حجم خون

در این دوره از بارداری حجم خون چهل تا پنجاه درصد به نسبت زمانی که حامله نبودید افزایش پیدا می کند که این تغییر علاوه بر تامین نیاز های شما و کودک، خونریزی زمان زایمان را نیز جبران می کند.

هفته سی و دوم بارداری

در چه مواقع باید در هفته سی و دوم بارداری به پزشک مراجعه کرد؟

در این دوره از بارداری علایمی از جمله : تورم ناگهانی دست و صورت، سردرد، تهوع، استفراغ و تاری دید را باید جدی گرفته و در صورت بروز هر یک از از این نشانه ها بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید علاوه بر نشانه های گفته شده باید به علایم زیر نیز توجه زیادی داشته باشید.

  • احساس خستگی و ضعف
  • سرگیجه
  • تنگی نفس
  • زردی یا رنگ پریدگی پوست به ویژه زیر پلک ها، لب ها و نوک انگشتان
  • تپش قلب

نشانه های گفته است امکان دارد از کم خونی باشد که بهتر است به منظور تشخیص دقیق تر به پزشک تان مراجعه کنید.

امیدواریم از خواندن مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید و به خوبی با علایم هفته سی و دوم بارداری آشنا شده باشید، به منظور آشنایی بیشتر با بارداری می توانید بر روی بارداری هفته به هفته کلیک نمایید.

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *