دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه راحت الحلقوم خوشمزه و دوست داشتنی در منزل

  • ندا خوشرو
  • ۳۱ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

راحت الحلقوم یک شیرینی ایرانی بسیار خوش طعم و خوشمزه و پر طرفدار است. در این مطلب طرز تهیه راحت الحلقوم را به صورت مرحله به مرحله و به همراه نکاتی برای ایجاد طعم ایده آل مشاهده خواهید کرد.

راحت الحلقوم از انواع شیرینی های بسیار خوشمزه ای و خوش طعمی است که می توانید آن را در ماه مبارک رمضان برای سفره های افطار تهیه کنید، این شیرینی با توجه به ظاهرش روش ساخت بسیار آسانی دارد.

در این مقاله روش پخت راحت الحلقوم با زعفران و تهیه راحت الحلقوم با پودر ژلاتین را به شما آموزش خواهیم داد. طریقه ساخت راحت الحلقوم بسیار آسان است و به راحتی می توانید آن را در منزل با این دو روش تهیه کنید. دستور تهیه راحت الحلقوم  تقریبامشابه طرز تهیه مسقطی است.

طرز تهیه راحت الحلقوم خوش طعم

مواد لازم

  • زعفران : به میزان لازم
  • گردو : به میزان لازم
  • آب : ۳ لیوان
  • وانیل : یک چهارم قاشق مربا خوری
  • گلاب : ۲ قاشق مربا خوری
  • آرد گندم : به مقدار لازم
  • پودر نارگیل : به میزان لازم
  • نشاسته : نصف لیوان
  • شکر: یک لیوان پر
  • کره : ۱ قاشق چای خوری

مواد لازم راحت الحلقوم

طرز تهیه راحت الحلقوم

برای ساخت راحت الحلقوم ابتدا ظرف مناسبی را برداشته و ته  آن را چرب می کنیم و سپس با آرد به طور یکنواخت ته سینی را می پوشانیم ظرف را برای این منظور با آرد می پوشانیم که بعد از اینکه مخلوط راحت الحلقوم آماده شد آن را در درون ظرف قرار دهیم. در قابلمه ای مناسب شکر را با دو لیوان آب مخلوط می کنیم و می گذاریم روی شعله گاز تا شکر به خوبی در آب حل شود و به طور کامل باز شود بعد از اینکه شکر به خوبی باز شد آن را از روی شعله گاز برداشته و کنار میگذاریم. ظرف دیگری برداشته و نشاسته را با یک لیوان آب سرد در درون ظرف ریخته و به خوبی هم می زنیم تا نشاسته در آب حل شود توجه کنید که نباید به هیچ وجه نشاسته را در آب جوش حل کنیم زیرا نشاسته به خوبی حل نمی شود بعد از اینکه نشاسته به خوبی حل شد آن را از درون صافی مناسبی عبور می دهیم تا صاف و یکنواخت شود.

طرز تهیه راحت الحلقوم به صورت مرحله ای
نشاسته حل شده را بر روی شعله گاز گذاشته و حرارت می دهیم و به خوبی آن را هم می زنیم شعله گاز نیز باید کم باشد تا نشاسته به آرامی حرارت داده شود. بعد از اینکه نشاسته را به خوبی حرارت دادیم در درون شکر باز شده می ریزیم و قابلمه شکر و نشاسته را در روی شعله گاز قرار می دهیم و آنقدر هم می زنیم تا نشاسته و شکر به خوبی باهم مخلوط شوند و سپس گلاب را به همراه زعفران به مخلوط نشاسته و شکر اضافه می کنیم.
و تا زمانی مخلوط را بر روی گاز قرار می دهیم تا به خوب غلیظ شود و مقداری از آن را تست می کنیم اگر به مرحله ای رسید که جویده می شد وانیل و یک قاشق چای خوری کره را به آن اضافه می کنیم و مخلوط را از روی گاز بر میداریم.
سپس مواد مخلوط شده راحت الحلقوم را در ظرفی که در آن آرد ریخته ایم قرار می دهیم سطح مخلوط را به کمک قاشق یکنواخت می کنیم و بعد پودر نارگیل و گردو های آماده شده را بر روی مخلوط راحت الحلقوم  می ریزیم.

مخلوط راحت الحلقوم قرار داده شده در ظرف

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در مرحله پایانی سینی را به مدت ۱ ساعت درون یخچال می گذاریم. بعد از اینکه مخلوط راحت الحلقوم به خوبی سفت و خنک شد آن را از درون یخچال خارج کرده و برش می دهیم سپس برش های راحت الحلقوم را با پودر نارگیل و آرد آغشته می کنیم.

راحت القوم با گردو

نکاتی برای تهیه راحت الحقوم خوشمزه

۱. حتما ظرفی که قرار است راحت الحلقوم را درون آن بریزید به خوبی چرب کنید و بعد در درون آن ظزف آرد را بپاشید.

۲. نشاسته را به خوبی حرارت دهید تا راحت الحلقوم به خوبی سفت شود اگر نشاسته به خوبی حرارت داده نشود بعد از یک ساعت که آن را از درون یخچال بیرون می آورید به خوبی سفت نمی شود و شل است.

۳. توجه داشته باشید که نشاسته حتما باید درون آب سرد به خوبی حل شود و سپس آن را حرارت دهید.

۴. وانیل را حتما در پایان کار وقتی که قرار است قابلمه را از روی شعله بردارید به راحت الحلقوم اضافه کنید.

۵. راحت الحلقوم را می توانید بدون گردو و یا بدون زعفران تهیه کنید و هم چنین می توانید درون آن از رنگ های خوراکی نیز استفاده کنید.

۶. برای تزیین راحت الحلقوم می توانید از خلال پسته و بادام نیز استفاده کنید.

۷. اگر می خواهید که راحت الحلقوم عطر و طعم بسیار خوبی داشته باشد می توانید مقداری کره به آن اضافه کنید.

آموزش 2 روش برای طرز تهیه راحت الحلقوم

آموزش تهیه راحت الحلقوم

راحت الحلقوم از جمله شیرینی های خوشمزه و لذیذ می باشد که از سوغات بی نظیر شهر تبریز می باشد. هر چند این شیرینی مختص کشور ترکیه می باشد و طرفداران زیادی دارد و به شکل ساده و یا مغز دار با طعم رنگ های مختلف سرو می شود. این شیرینی شبیه باسلوق لقمه ای می باشد و خیلی از افراد به اشتباه این شیرینی را یکی می دانند.

مواد لازم:

  • شکر: ۲۵۰ گرم
  • پودر ژلاتین: یک قاشق غذاخوری
  • نشاسته: نصف پیمانه سر پر
  • آب سرد: یک و نیم پیمانه
  • جوهر لیمو: نصف قاشق چای خوری
  • روغن مایع: یک قاشق غذاخوری
  • شکر دون درشت یا پودر نارگیل: به مقدار کافی
  • اسانس و رنگ خوراکی: به میزان لازم

تهیه آسان راحت الحلقوم

دستور پخت:

در ابتدا نشاسته گندم را در آب خوب حل کنید و بعد شکر، جوهر لیمو و پودر ژلاتین را به آن بیفزایید و کاملا مخلوط نمایید و مواد ترکیب شده را درون قابلمه تفلون بریزید و آن را روی حرارت بگذارید و به صورت مرتب هم بزنید.

بهتر است از قابلمه ای نسبتا کوچک برای این منظور استفاده کنید، زیرا قابلمه بزرگ موجب تبخیر سریع تر آب می شود و در این حالت بوی خامی نشاسته از بین می رود. با غلیظ شدن مواد باید میزان حرارت را کم نمایید تا بوی خامی رفع گردد.

پیش ار آن که مواد غلیظ شوند باید اسانس و رنگ خوراکی را به مواد بیفزایید و بعد از غلیظ شدن، سریع و به شکل پارویی مواد را هم بزنید(رنگ خوراکی و اسانس میوه باید یکی باشد).

برای اطمینان از غلظت مواد می توانید با قاشق مقداری از مواد را بردارید اگر مواد به شکل تکه تکه به سمت پایین سرازیر شد به غلظت لازم رسیده است و در این حالت باید روغن را اضافه نماید و به طور کامل موارد را هم بزنید.

زمانی که روغن به خورد مواد رفت قابلمه را از روی حرارت بردارید و به طور مدام هم بزنید تا کمی خنک شود(از حرارت بیفتد).

پس از سرد شدن آن را درون قیف بریزد و به صورت قطعه های دلخواه در شکر یا پودر نارگیل بغلتانید.

تهیه راحت الحلقوم خوشمزه

راحت الحلقوم یکی از شیرینی های پرطرفدار ایرانی می باشد که می توانید با طرز تهیه راحت الحلقوم که در این مطب گفته شد این شیرینی خوشمزه را برای مهمانی های خود تهیه کنید.  برای مشاهده آموزش انواع شیرینی و کیک کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *