آرگا
  • کد خبر: 27660
    تعداد بازدید : 488 بازدید
    تاریخ انتشار : ۲۹ آبان, ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
    تعداد نظرات: ۰ نظر
      

    خواص بامیه , بررسی ارزش غذایی، فواید و مضرات بامیه

    بامیه یکی از سبزی های شناخته شده به شمار می رود که در برخی از غذاهای ایرانی ها نیز کاربرد دارد. با اینکه خواص بامیه بی شمار است اما این سبزی مضراتی نیز برای برخی از افراد دارد.

    بامیه یکی از سبزیجات مغذی و معروف به شمار می آید که مزایای بی شماری برای سلامتی بدن دارد. در کنار خواص بامیه, این سبزی مضراتی نیز دارد. در این مطلب با فواید و ارزش غذایی بامیه و مضرات آن آشنا می شویم.

    مهمترین مزایا و موثرترین خواص بامیه

    خواص بامیه

    بامیه یکی از خوراکی های مفید غذایی و دارویی به شمار می آید که از قدیم کاربردهای فراوانی دارد. بامیه مانند کیوی یکی از مواد غذایی غنی از ویتامین C , ویتامین K و مواد معدنی فولات می باشد. علاوه بر این بامیه جزء گروه فیبرها است, از این جهت یکی از سبزیجات با هضم راحت به شمار می آید. همچنین این سبزی قند خون را تثبیت می کند و در جهت کنترل میزان قند در خون کاربرد دارد. بامیه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی و مواد مغذی است که این مواد مزایای زیادی در جهت حفظ سلامتی دارند. در ادامه برخی از خواص بامیه شرح داده می شود.

    خواص بامیه و دیابت

    خواص بامیه

    یکی از مهمترین خواص بامیه, جلوگیری از ابتلا به بیماری دیابت می باشد. به لطف وجود فیبر و دیگر مواد مغذی موجود در بامیه, ثابت شده است بامیه در نرمال سازی قند خون در بدن نقش بسیاری دارد. از این جهت این ماده غذایی در درمان دیابت نیز نقش پر رنگی دارد.

    بامیه و سلامتی دستگاه گوارش

    از آن جایی که بامیه یکی از منابع فیبر به شمار می رود, برای سلامتی روده بزرگ و دستگاه گوارش ضروری است. فیبر موجود در بامیه به تمیز کردن دستگاه گوارش کمک می کند و موجب عملکرد بهتر روده بزرگ می شود و در نتیجه با بیماری های ناشی از کمبود فیبر مانند یبوست مقابله می کند. علاوه بر این ویتامین A موجود در این سبزی, منجر به حفظ سلامتی غشاهای سلولی می شود و به دستگاه گوارش کمک می کند تا به درستی عمل کند.

    خواص بامیه برای بینایی

    از آن جایی که یکی از ویتامین های مهم در حفظ سلامتی و تقویت بینایی, ویتامین A می باشد و بامیه یکی از منابع این ویتامین به شمار می رود, بنابراین فواید زیاد برای حفظ سلامتی چشم ها دارد.

    فواید بامیه برای زنان باردار

    فواید بامیه در بارداری

    از خواص بامیه, در بارداری نیز می توان استفاده کرد. بامیه یک بارداری سالم را ارتقا می دهد. یکی از ویتامین های بسیار مهم در بامیه که مصرف آن در طول بارداری اهمیت دارد و برای تولید و حفظ سلول های جدید به کار می رود, ویتامین B است. همچنین فولات یکی از مواد معدنی ضروری در طول بارداری می باشد که در بامیه نیز یافت می شود. این ویتامین ها و مواد معدنی در بارداری, به پیشگیری از نقائص هنگام تولد مانند اسپینا بیفیدا کمک کرده و موجب رشد کافی جنین در رحم می شوند. از دیگر ویتامین های مفید در طول بارداری و رشد جنین, ویتامین C است که این ویتامین نیز به وفور در بامیه وجود دارد. در واقع بامینه در فولات و ویتامین C غنی است.

    درمان بیماری های تنفسی با بامیه

    یکی از مهمترین خواص بامیه, کمک به درمان بیماری های تنفسی مانند آسم است. ویتامین C موجود در بامیه به رفع مشکلات تنفسی کمک بسیاری می کند. از این رو مصرف مواد غذایی سرشار از این ویتامین تاثیرات مثبتی بر عملکرد دستگاه تنفسی دارد.

    مزایای بامیه برای پوست, مو و زیبایی

    خواص بامیه

    از دیگر خاصیت های بامیه, حفظ و ارتقا سلامتی پوست و مو می باشد. ویتامین C موجود در بامیه به حفظ پوست جوان و با طراوت کمک می کند. همچنین این ویتامین در رشد و ترمیم بافت های بدن که در تشکیل کلاژن و رنگ پوست مهم است, نقش موثری دارد که منجر به جوان سازی مجدد پوست های آسیب دیده می شود. به افرادی که می خواهند از این خواص بامیه بهره مند شوند, توصیه می شود مقداری بامینه را درون آب بجوشانید تا نرم شوند, سپس اجازه دهید خنک شود و آن ها را له کرده و به مدت ۵ دقیقه بر روی پوست صورت خود قرار دهید. سپس با آب ولرم صورت را بشویید. مشاهده خواهید نمود که باعث صافی پوست و شادابی و طراوت آن شده است.

    علاوه بر خواص بامیه برای پوست, این سبزی فواید زیادی برای سلامتی موها نیز دارد. از جمله مهمترین خواص بامیه برای مو می توان به موارد زیر اشاره کرد.

    حتما بخوانید:  مهمترین خواص لبو , بررسی تمام فواید و خاصیت های لبو

    فواید بامیه برای مو

    • نرم کننده موی سر
    • مرطوب کننده پوست سر
    • مقابله کننده با شوره سر
    • براق کننده مو

    به طور خلاصه دیگر خواص بامیه را می توان به صورت زیر بیان نمود.

    • تقویت استخوان های بدن
    • پیشگیری از خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ
    • حفاظت در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد
    • تقویت روحیه
    • کنترل چاقی و کاهش وزن
    • پیشگیری از گرمازدگی
    • کنترل کلسترول خون
    • بهبود ایمنی بدن
    • جلوگیری از خطر ابتلا به کم خونی

    ارزش غذایی بامیه

    خواص بامیه

    یک فنجان بامیه ( حدود ۱۰۰ گرم) حاوی ۲.۵ گرم فیبر است که این مقدار ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین می کند. همچنین این مقدار بامیه ۱۶.۳ میلی گرم ویتامین C دارد که ۲۷ درصد از نیاز روزانه به این ویتامین را فراهم می کند. دیگر مواد مغذی موجود در این مقدار بامیه به شرح زیر است.

    • فولات: ۴۶ میکرو گرم معادل با ۱۱ درصد از نیاز روزانه به فولات
    • ۲۸۳ واحد ویتامین A معادل با ۶ درصد از نیاز روزانه به این ویتامین
    • ۴۰ میکرو گرم ویتامین K معادل با ۵۰ درصد از نیاز روزانه به این ویتامین
    • نیاسین: ۰.۹ میلی گرم معادل با ۴ درصد از نیاز روزانه به این ویتامین( ویتامین B3)
    • تیامین یا ویتامین B1: معادل با ۹ درصد از نیاز روزانه به این ویتامین
    • ویتامین B6: معادل با ۹ درصد از نیاز روزانه به این ویتامین
    • منیزیم: معادل با ۹ درصد از نیاز روزانه به این ویتامین
    • منگنز: معادل با ۱۵ درصد از نیاز روزانه به این ویتامین

    علاوه بر مواد مغذی نام برده شده, بامیه حاوی بتاکاروتن و لوتئین می باشد که این مواد مغذی تاثیرات بسیار موثری در سلامتی افراد می گذارند. همچنین این سبزی جزء سبزیجات کم کالری به شمار می آید و هر ۱۰۰ گرم از ان تنها ۳۰ کالری برای بدن تامین می کند.

    مضرات بامیه

    مصرف به اندازه هر گونه سبزیجات و از جمله بامیه, عوارض جانبی خاصی نخواهد داشن و بامیه جزء مواد غذایی سالم به شمار می رود که خواص بسیاری دارد. با این حال بامیه ممکن است سوءهاضمه ایجاد کند یا تهوع آورد. همچنین یکی از مضرات بامیه زیاد کننده عرق است. به علاوه به علت داشتن پتاسیم بالا بامیه به افراد مبتلا به بیماری های کلیه توصیه نمی شود.

    با توجه به مواد مغذی و خواص بامیه, توصیه می شود برای حفظ اثرات مفید آن, بامیه را خیلی کم بپزید، یعنی با حرارت کم یا با بخار ملایم پخته شود.

    منبع : آرگا

    برچسب ها :
    پیشنهاد آرگا به شما