دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

علت و درمان رفلاکس معده ( ترش کردن معده )

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۴ آبان ۱۳۹۴
  • ۰

رفلاکس معده یکی از بیماری های شایع در دنیا می باشد. ترش کردن معده عارضه ایی است که به دلایل مختلفی روی می دهد. خوشبختانه در صورت تشخیص زود هنگام این بیماری, درمان آن به سادگی صورت می گیرد.

علائم مزمن در اثر بازگشت غیر عادی محتویات و اسید معده به مری , رفلاکس معده نامیده می شود. یکی از نشانه‌های متداول ریفلاکس معده سوزش شکم می باشد. در این مطلب با علت ترش کردن معده و روش های درمان آن آشنا می شویم.

رفلاکس معده

رفلاکس معده

یکی از شایع ترین بیماری ها به خصوص در کشور ما, رفلاکس معده یا ترش کردن معده است. این بیماری که به سادگی قابل درمان است, در صورتی که درمان نشود, آسیب های جدی بر بدن وارد می سازد. مهمترین علائم رفلاکس معده سوزش سر دل و جناغ سینه, استفراغ و نارسایی بلع می باشد. همچنین رفلاکس می‌تواند باعث سرفه، خشن شدن صدا و احساس مزه تلخی در دهان گردد.

مهمترین علت رفلاکس معده

رفلاکس معده

علت اصلی ریفلاکس، تضعیف اسفنگتر مری است و در واقع تغییرات دائمی یا ناپایدار در موانع بین معده و مری موجب این بیماری می شود. برخی از عوامل ترش کردن معده به شرح زیر است.

  • مصرف وعده های غذایی حجیم
  • پوشیدن لباس های تنگ
  • سیگار کشیدن
  • اضافه وزن
  • زیاده‌روی در مصرف غذاهای چرب
  • بارداری
  • اضطراب و فشار روانی
  • فتق هیاتال (در این حالت بخشی از معده به سمت صفحه عضلانی مؤثر در تنفس, بالا می آید)
  • فلج معده
  • داروهای مسدود کننده‌ ی کانال کلسیم

درمان رفلاکس معده

سوزش گلو و رفلاکس

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

روش های گوناگونی مانند درمان رفلاکس معده وجود دارد که از جمله آن ها می توان به خود درمانی، مصرف داروها و جراحی اشاره کرد. در صورتی که فرد از ترش کردن معده خود آگاهی پیدا کند, می تواند با تغییر در رژیم غذایی خود اقدام به بهبود و درمان رفلاکس معده کند. از آن جایی که مهمترین عوامل موثر در بروز این اختلال رژیم غذایی، سن و سبک زندگی است با تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی این بیماری را می توان کنترل و درمان کرد.

تغییر در رژیم غذایی و درمان خانگی رفلاکس معده

رفلاکس معده

برخی از مواد غذایی و نوشیدنی ها سبب تشدید این بیماری می شوند, با آگاهی از این مواد غذایی باید از مصرف آن ها خودداری نمود. نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و چای جزء این نوشیدنی ها می باشند. همچنین با آگاهی و مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های مفید و موثر در درمان رفلاکس معده, می توان به درمان این بیماری سرعت بخشید. عصاره سبزیجات مانند کرفس، خیار، کلم، جعفری، آویشن، گشنیز و زیره جزء نوشیدنی های مفید در درمان رفلاکس معده می باشند.

استفاده از گیاهان دارویی مانند عرق های بیدمشک و کاسنی به همراه عسل تاثیر مثبتی در ترش کردن معده می گذارد. همچنین شیرهای گیاهی مانند شیر سویا به دلیل انجام فرآیند جوشاندن که باعث شکسته شدن بافت پروتئینی آنها می‌شود، می‌تواند برای افرادی که از ریفلاکس معده رنج می‌برند مفید باشد.

به طور کلی مصرف غذای سرشار از پروتئین و کم‌چرب احتمال ترش کردن و ریفلاکس معده را کاهش می‌دهد و دست کشیدن از غذا پیش از احساس سیری نیز اقدامی مفید به شمار می‌رود.

تغییر در سبک زندگی

رفلاکس معده

در صورتی که سیگاری هستید و از ریفلاکس معده رنج می برید, باید بدانید که این بیماری با سیگار کشیدن تشدید می شود و برای رفع این بیماری حتما باید سیگار کشیدن را ترک کنید.

همچنین یکی از عوامل موثر و مرتبط با ترش کردن معده, استرس و اضطراب می باشد, به همین دلیل به افرادی که از این بیماری رنج می برند توصیه می شود با روش های مناسبی استرس و اضطراب را در خود کاهش دهند.

یکی از تغییرات مهم در سبک زندگی, آهسته غذا خوردن است. به افراد توصیه می شود برای جلوگیری و درمان رفلاکس معده غذا را به خوبی بجوند و آهسته بخورند و حجم وعده های غذایی را کاهش و تعداد وعده های غذایی را افزایش دهند. به علاوه شام را 3 ساعت قبل از خواب میل نمایند.

داروهای درمان کننده رفلاکس معده

رفلاکس معده

داروها با توجه به نحوه‌ی واکنش علائم رفلاکس معده, به صورت بلند مدت یا کوتاه مدت توسط پزشک تجویز می شوند. با توجه به علائم و علل بیماری انواع داروهای بازدارنده پمپ پروتون و آنتاگونیست‌های گیرنده‌های H2 و ضد اسیدها و آلژینات‌ها برای درمان و رفع رفلاکس معده توسط پزشک تجویز می شوند. پزشک با تجویز برخی از این داروها, بیماری را کنترل و بهبود می بخشد.

علاوه بر موارد بیان شده, در مواردی که دیگر راه های درمان‌ ترش کردن معده موفقیت‌آمیز نبوده باشند و بیماری تشدید شده باشد, از جراحی برای درمان رفلاکس معده استفاده می کنند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *