دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

هفته ۳۱ بارداری, راهنمای کامل هفته سی و یکم بارداری

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۳ آبان ۱۳۹۴
  • ۰

در طول سه ماهه آخر بارداری و در هفته ۳۱ بارداری, مسائل جدیدی برای زنان و جنین درون رحم آن ها روی می دهد. از این هفته حرکات کودک رفته رفته کاهش می یابد و مادر باردار سنگین تر از هفته فبل شده است.

هفته سی و یکم بارداری فرا می رسد و از این هفته مادر در نفس کشیدن به زحمت می افتد. اکنون ادراک پنج گانه کودک درون رحم در حال افزایش است و شکم مادر باردار بسیار بزرگ تر از قبل می شود. این مطلب راهنمای کامل هفته سی و یکم بارداری است. با ما همراه باشید.

تغییرات کودک در هفته ۳۱ بارداری

بارداری هفته به هفته

در هفته سی و یکم بارداری, کودک درشت تر از هفته ۳۰ بارداری می شود و وزن او به ۲۱۰۰ گرم نیز می رسد. طول او در این هفته از تقویم بارداری, حدود ۳۹ سانتی متر است و به طول کلی می توان گفت نوزاد سی و یک ماهه درون رحم به اندازه یک نارگیل می باشد.

هفته 31 بارداری

در هفته ۳۱ بارداری, چربی بیشتری در زیر پوست کودک تجمع می یابد و جنین چاق تر می شود و پاها و دست هایش گوشتی تر می شوند. حالا او می تواند سرش را به این طرف و آن طرف بچرخاند. در واقع یک لایه چربی در زیر پوست نوزاد در حال جمع شدن است تا او برای زندگی در خارج رحم آماده شود.

هفته 31 بارداری

  •  آرون گروپس

اکنون جای کودک آنقدر در شکم مادر کم است که دیگر نمی تواند مانند گذشته آزادانه در شکم حرکت کند به همین دلیل مادر باردار شاید کمتر شاهد حرکات او باشد. اما باز هم لگد میزند و مادر او را حس می کند. یکی از مهمترین تغییرات کودک در هفته سی و یکم بارداری, افزایش حس پنج گانه او است به طوری که نوزاد در این هفته دارای جوانه های چشیدن می باشد.

هفته سی و یکم بارداری

تغییرات مادر در هفته سی و یکم بارداری

تقویم بارداری

در هفته سی و یکم بارداری رشد کودک درون رحم به قفسه سینه مادر فشار وارد می سازد و از این رو فضای تنفس زنان باردار در این هفته کاهش می یابد. از دیگر تغییرات احتمالی برخی از زنان باردار در این هفته, می توان به تولید آغوز یا پیش شیر مادر از پستان ها اشاره کرد. این مسئله از آن جایی احتمالی است که برخی از زنان تا پیش از تولد نوزادشان این مسئله را تجربه نمی کنند.

اکنون شکم گرد و بزرگ زنان باردار, به طور معمول توجه همگی را جلب می کند. یکی از اتفاقات معمول این هفته, فکر کردن در هر زمان از شبانه روز به زایمان است. به علاوه به دلیل اینکه تمام حالت ها برای خوابیدن از این هفته راحت نیست, زنان باردار در این دوره از بارداری شب های نا آرامی را دارند و خواب عمیق و طولانی قبل از بارداری آن ها به خواب های کوتاه تبدیل شده اند.

هفته 31 بارداری

از دیگر مسائلی که مجددا ممکن است زنان باردار را در طول هفته های باقی مانده بارداری اذیت کند, تکرر ادرار است. همچنین در این هفته و هفته های آخر بارداری ممکن است ماهیچه های رحم منقبض شوند, این انقباضات معمولا بین ۳۰ تا ۶۰ ثانیه طول می کشند و نامنظم و بی قاعده هستند و فعلا نباید مرتب بروز کنند و دردناک باشند. به این پدیده “درد زایمان کاذب” گفته می شود. به همین دلیل به زنان باردار توصیه می شود در صورت مشاهده درد در ناحیه شکم، گرفتگی عضلانی مشابه با دوران قاعدگی، بیشتر از ۴ بار انقباض عضلانی در ساعت، افزایش فشار در ناحیه لگن یا کمردرد به خصوص اگر قبلا چنین دردی نداشته اند,  بلافاصله با پزشک یا مامای خود تماس بگیرند.

در هفته ۳۱ بارداری نیز مانند دیگر هفته های بارداری, زنان باردار باید مراقبت های ویژه از خود و جنین داشته باشند, همچنین فواصل مراجعه و معاینه توسط پزشک باید کاهش یابد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *