دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان سوختگی با ۱۸ روش موثر در منزل

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

سوختگی یکی از مسائل شایع پزشکی است که درجه های متفاوتی دارد. بسته به علت سوختگی, درمان سوختگی صورت می گیرد و روش های خانگی بسیاری موجود است که می توانند سوختگی را تسکین دهند.

مسئله سوختگی یکی از مسائل رایج می باشد که تقریبا برای تمام افراد رخ می دهد. با توجه به مقدار سوختگی و حرارتی که بر پوست وارد می شود, در جه سوختگی متفاوت و به پوست بیرونی و یا بافت های زیرین پوست آسیب وارد می شود. در این مطلب با انواع درمان سوختگی در خانه آشنا می شویم.

مهمترین روش های درمان سوختگی

درمان سوختگی

عوامل مختلفی سبب سوختگی در بدن می شوند که از جمله آن می توان به لمس کردن اشیاء داغ مانند ظروف, سوختگی ناشی از بخار, سوختگی ناشی از آتش سوزی, سوختگی ناشی از درمانهای لیزری, مواد شیمیایی, نور خورشید, تابش اشعه, تماس با شعله اجاق گاز و ریختن آب جوش بر بدن و … اشاره کرد.

با توجه به شدت سوختگی, آن را به سه دسته سوختگی درجه اول, سوختگی درجه دوم و سوختگی درجه سوم طبقه بندی می کنند. سوختگی درجه اول حداقل سه ناحیه از بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و به پوست بیرونی بدن صدمه وارد می کند. این سوختگی باعث قرمز شدن و جمع شدن پوست شده و معمولا در عرض یک هفته بهبود می یابد. این در حالی است که سوختگی درجه دوم سبب ایجاد تورم و تاول و زخم در منطقه سوخته شده می شود و به لایه بیرونی پوست و لایه زیرین آن صدمه وارد می کند. شدیدترین نوع سوختگی, سوختگی درجه سوم می باشد که ممکن است سبب شوک و مرگ فرد شود. این نوع سوختگی به لایه بیرونی و تمام بافت های زیرین پوست صدمه وارد می کند.

با توجه به درجه سوختگی, روش های درمانی مختلفی برای بهبود سوختگی وجود دارد. تنها سوختگی درجه اول را می توان با درمانهای خانگی بهبود داد و سوختگی های درجه دوم و سوم نیاز سریع به اقدامات پزشکی دارند. سوختگی درجه سوم ممکن است حتی نیاز به جراحی داشته باشد.

درمانهای خانگی و اقدامات لازم در بهبود سوختگی

۱- بلافاصله پس از سوختگی, منطقه آسیب دیده با آب سرد شسته شود تا از ورود جریان گرما به اندام های داخلی جلوگیری شود. این روش برای تمام انواع سوختگی قابل استفاده است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

سوختگی و درمان آن با سرکه

۲- یکی دیگر از اقدامات خانگی در درمان سوختگی, استفاده از کمپرس سرکه می باشد. بر این منظور پارچه تمیزی را در سرکه آغشته کرده و آن را بر روی منطقه سوخته شده, اعمال کنید. سرکه درد ناشی از سوختگی را تسکین می دهد و از سوزش جلوگیری می کند. اگر پس از مدتی دوباره درد بیشتری احساس شد، توصیه می شود مجددا دستمال آغشته به محلول سرکه را با یک دستمال تازه دیگر تعویض کنید.

روش های تسکین درد سوختگی

۳- یکی از روش های بهبود سوختگی در قدیم, استفاده از روغن اسطوخودوس بود. برای این منظور از روغن اسطوخودوس خالص استفاده می شد. این روغن درد ناشی از سوختگی را تسکین و موجب کاهش التهابات می شود. این روغن برای بهبود سوختگی‌های خفیف موثر است و از لایه‌های زیرین پوست آسیب دیده در برابر عفونت جلوگیری می‌کند.

درمان خانگی سوختگی

۴- استفاده از آلوئه ورا, در درمان خانگی سوختگی موثر است. برای این منظور ژل و یا عصاره خالص آلوئه ورا را بر ناحیه دچار سوختگی اعمال کنید. این گیاه علاوه بر خاصیت ضدعفونی کننده, تسکین دهنده درد سوختگی نیز است.

درمان سوختگی

۵- یکی از مواد طبیعی موثر در بهبود سوختگی عسل می باشد. استفاده از عسل در ناحیه سوخته شده, موجب کاهش احساس سوزش می دهد و به بهبود سوختگی کمک می کند.

درمان سوختگی

۶- یکی از مواد غذایی موجود در اکثر خانه ها, تخم مرغ می باشد. سفیده تخم مرغ تاثیر مثبتی بر بهبود سوختگی دارد و می توان آن را بر قسمت آسیب دیده اعمال کرد تا سوختگی بهبود یابد.

درمان سوختگی

۷- استفاده از پیاز و اعمال آن بر ناحیه سوخته شده, موجب خنک کردن گرمای ناشی از سوختگی می شود. برای این منظور نصف پیاز را بر روی ناحیه سوخته شده قرار دهید.

پیاز و اثرات آن در سوختگی

۸- یکی دیگر از اقدامات بهبود سوختگی, استفاده از شیر سرد به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی ناحیه صدمه دیده می باشد.

اثرات شیر سرد در سوختگی

۹- یک روش دیگر بهبود سوختگی به شرح زیر است. یک تکه پنبه را بسوزانید و آن را به روغن زیتون آغشته کنید. ناحیه سوخته شده را با خمیر آماده شده و پانسمان بپوشانید . این کار را در هفته ۳ تا ۴ بار تکرار کنید.

۱۰- مقداری برگ گل همیشه بهار را له کنید و با مقداری آب مخلوط نمایید. خمیر به دست آمده را بر روی زخم ناشی از سوختگی قرار دهید تا بهبود یابد.

۱۱- در طول سوختگی بدن, توصیه می شود از ویتامین ها بیشتر استفاده نمایید و بر مصرف ویتامین C, ویتامین B کمپلکس و مواد معدنی مثل روی، مس، سلنیوم تمرکز کنید تا بهبود سوختگی تسریع یابد.

درمان سوختگی

۱۲- سیب زمینی خام- یکی از مواد موثر در بهبود سوختگی سیب زمینی می باشد. سیب زمینی می تواند سوختگی درجه یک را درمان کند و به دلیل خواص ضدتحریک کنندگی و تسکین دهندگی به بهبود سوختگی کمک می کند. سیب زمینی درد ناشی از سوختگی را کاهش می دهد و مانع از ایجاد تاول می شود.

درمان سوختگی

۱۳- میوه ها غنی از آنتی اکسیدان می باشند، حال طبق مطالعات مرکز پزشکی دانشگاه مرلند، میوه ها در بهبود سریع سوختگی ها در صورتی که به صورت مرتب مصرف شوند، می توانند بسیار موثر باشند؛ گوجه فرنگی، زغال اخته و گیلاس منبع غنی از آنتی اکسیدان بوده و برای این منظور می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

۱۴- خواص زردچوبه برای کاهش التهاب مفید است، از این رو می توانید از مخلوط پودر زردچوبه و شیر گرم در شب برای رفع جای سوختگی استفاده کرده و به بهبود و کاهش التهاب پوست آسیب دیده کمک کنید.

۱۵- استفاده از چای کیسه ای نیز روش موثری برای بهبود سوختگی می باشد، برای این منظور آنها را در آب خیس کنید، حتی می توانید از چای سیاه دم کرده نیز برای این منظور استفاده کنید، سپس جوشانده آن را با استفاده از یک تکه پنبه یا پارچه تمیز به روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

درمانهای خانگی سوختگی

۱۶- برگ های درخت چنار خاصیت دفع کنندگی دارد و به دلیل خواص ضد میکروبی و ضدالتهاب آن می تواند به عنوان یک مرطوب کننده قوی برای ناحیه آسیب دیده مورد استفاده قرار گیرد، ضمن اینکه استفاده از  آب برگ های این گیاه بر روی قسمت های سوخته شده موجب بهبود و تسکین سریع درد خواهد شد.

۱۷- قرار نگرفتن در معرض آفتاب؛ همه تلاش خود را بکنید که از قرار گرفتن سوختگی در معرض تابش خورشید خودداری کنید به این دلیل که پوست سوخته نسبت به نور خورشید بسیار حساس است، ضمن اینکه اگر ناحیه سوخته در معرض آفتاب قرار گیرد، در آینده حتما سیاه شده و با لکه همراه خواهد بود، می توانید ناحیه سوخته را با لباس بپوشانید.

۱۸- استفاده از شیر یا ماست راهکار خانگی موثری برای بهبود سریع سوختگی پوست می باشد، از این رو می توانید ناحیه سوخته را به مدت ۱۵ دقیقه در شیر قرار دهید، با این کار به سرعت سوزش ناحیه سوختگی برطرف خواهد شد، همچنین استفاده از ماست پرچرب نیز موجب خنک شدن و آب رسانی ناحیه سوختگی خواهد شد.

روشهای رفع سوختگی

با توجه به علل ایجاد سوختگی در بدن, روش های بهبود سوختگی متفاوت است و بیشتر موارد بیان شده جهت درمان سوختگی خفیف کاربرد دارد و باید به صورت منظم استفاده شده تا سوختگی بهبود یابد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *