دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خواص عرق بیدمشک و فواید درمانی آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

عرق بیدمشک یکی از عرقیات شناخته شده است که به عنوان معطر کننده در برخی از غذاها استفاده می شود. یکی از مهمترین خواص عرق بیدمشک خاصیت آرامش بخشی آن است.

بیدمشک گیاهی است از نژاد بید که کاربردهای زیادی در طب سنتی دارد. یکی از فرآورده های این گیاه عرق بیدمشک می باشد. خواص عرق بیدمشک نیز به مانند خود بیدمشک بسیار است. در این مطلب با تمامی این خواص و فواید درمانی آن آشنا می شویم.

موثرترین مزایا و خواص عرق بیدمشک

خواص عرق بیدمشک

عرق بیدمشک به دلیل عطری که دارد برای معطر کردن شربت بسیار مفید است. علاوه بر این جزء عرقیاتی می باشد که خواص درمانی بالایی دارد. این گیاه از نظر طب سنتی دارای طبیعتی سرد و تر است. در واقع عرق بیدمشک اسانس گل های بیدمشک می باشد که مصرف آن به طور قابل ملاحظه ایی قند خون را پایین می آورد. از جمله شناخته شده ترین فواید عرق بیدمشک عبارت است از:

  • مقوی قوای دماغی
  • تقویت کننده قلب
  • مفرح روح
  • تسکین دهنده سردرد
  • درمان کننده کم خونی
  • بازکننده انسداد کبد
  • تقویت کننده نیروی جنسی
  • تسکین دهنده دردهای دستگاه تناسلی
  • خواب آور
  • رفع اختناق رحم در زنان
  • درمان کننده شوره سر
  • لطیف کننده مو

فواید عرق بیدمشک

خاصیت عرق بیدمشک برای اعصاب

بسیاری از محققان بر این باور هستند که عرق بیدمشک تسکین دهنده اعصاب می باشد. چرا که این گیاه حاوی ترکیبات ژرانیون سالیسین و تانن است که خاصیت آرام بخشی و رفع کننده درد و خستگی دارند. همچنین این عرق تقویت‌کننده دستگاه عصبی است و جوشانده برگ آن با عسل آرام کننده اعصاب می باشد. به علاوه جوشانده گل آن درمان کننده بیماری های عصبی ، افسردگی ، دردهای عضلانی و بیماری های روماتیسمی می باشد.

مزایای بیدمشک

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

فواید عرق بیدمشک برای حفظ سلامتی قلب و دستگاه گوارش

وجود ترکیبات ژرانیون سالیسین و تانن در عرق بیدمشک باعث شده است این عرق به عنوان داروی موثر در تقویت قلب و دستگاه گوارش شهرت یابد. از آن جایی که بیدمشک رفع عطش می کند و معده را تقویت می کند, مصرف عرق آن نیز تاثیرات مثبتی بر عملکرد معده و دستگاه گوارش می گذارد و مصرف آن موجب افزایش اشتها می شود. از آن جا که این گیاه التهابات را تسکین می دهد, باعث کاهش تب شده و خاصیت تب بری دارد.

خواص عرق بیدمشک

فواید بیدمشک برای دیابت

گیاه بیدمشک سرشار از مواد مغذی مثل سدیم، پتاسیم، آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، سلنیوم، مس و روی می باشد، ضمن اینکه دارای اسید آمینه هایی همچون فولیک اسید، پروتئین، اسید های چرب امگا۳، اسید سیتریک و آنتی اکسیدان می باشد.

مطالعات انجام گرفته نشان می دهد که عرق بیدمشک قند خون را پایین می آورد، بنابراین افراد دیابتی یا دارای قند خون بالا می توانند با مصرف آن از خواص درمانی عرق این گیاه بهرمند شوند، ضمن اینکه پتاسیم موجود در بیدمشک موجب تنظیم فشار خون شده، از این رو عرق بیدمشک برای افراد با فشار بالا بسیار مناسب است.

از آنجا که قند و فشار خون بالا رابطه مستقیمی با مشکلات قلبی دارد، بنابراین با استفاده از مصرف عرق بیدمشک، خطر بیماری های قلبی در این قبیل افراد کاهش می یابد، همچنین آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه، با دفع رادیکال های آزاد بدن از آسیب به بافت ها جلوگیری می کنند و نیز عرق بیدمشک در جلوگیری از ابتلا به سرطان نیز موثر می باشد.

خاصیت بیدمشک برای کم خونی

کم خونی دلایل زیادی می تواند داشته باشد، حال این مشکل می تواند در نتیجه کمبود آهن و فولیک اسید باشد، گاهی مواقع نیز کم خونی و پایین بودن تعداد هموگلوبین خون یک بیماری ژنتیکی بوده و در نتیجه نیازمند درمان های پزشکی است.

فواید عرق بیدمشک

حال در صورتی که می خواهید از کم خونی در بارداری پیشگیری نمایید، باید حتما از یک رژیم غذایی مغذی و سالم برخوردار باشید. توجه داشته باشید که درمان خودسرانه مکمل ها ممکن است با عوارضی همراه باشد، از این رو حتما باید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

از آنجا که مصرف برخی دمنوش ها و عرقیات گیاهی در کاهش خطر کم خونی بسیار موثر است، می توان از این درمان های خانگی برای رفع کم خونی استفاده کرد، البته این روش ها نمی توانند درمان قطعی داشته باشند، همچنین برای خانوم های باردار می تواند با عوارض خطرناکی همراه باشند؛ اما در افراد دیگر گیاه بیدمشک به دلیل غنی بودن از آهن و اسید فولیک می تواند برای پیشگیری از کم خونی مورد استفاده قرار گیرد.

زیاده روی در مصرف عرق بیدمشک نیز خطراتی دارد و مصرف بیش از اندازه آن می تواند موجب ایجاد اسهال شود، زیرا این گیاه یک ملین قوی است، از این رو امکان دفع آهن بیشتر از بدن وجود دارد و در نتیجه موجب تشدید بیماری کم خونی خواهد شد، از جمله علائم دفع آهن، تیره رنگ بودن رنگ مدفوع است که در صورت داشتن این علائم حتما مصرف عرق بیدمشک را قطع کرده و به پزشک مراجعه نمایید.

خاصیت عرق بیدمشک

اگرچه خواص عرق بیدمشک بی شمار است, با این حال مصرف آن برای زنان باردار توصیه نمی شود, چرا که می تواند منجر به عوارض مختلف مغزی و کلیوی در جنین شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *