دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

با خواص قارچ و فواید بی نظیر آن آشنا شویم

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۸ آبان ۱۳۹۴
  • ۰

قارچ یکی از سبزیجات شناخته شده می باشد که در کشور ما در برخی از غذاها از آن استفاده می شود. خواص قارچ بی شمار است و ناشی از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن است.

قارچ یکی از مواد غذایی است که در گروه سبزیجات قرار می گیرد. این در حالی است که از لحاظ فنی قارچ یک نوع گیاه می باشد. این ماده غذایی حاوی مواد مغذی بسیاری است. در این مطلب با خواص قارچ و فواید بی نظیر آن آشنا می شویم.

درمان بیماری ها با قارچ

مهمترین فواید قارچ

قارچ سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. مطالعات بسیاری نشان داده است که افزایش مصرف مواد غذایی طبیعی مانند قارچ, به طور کلی خطر ابتلا به چاقی و مرگ و میر را کاهش می دهد. همچنین این مواد طبیعی, خطر ابتلا به بیماری هایی قلبی و دیابت را کاهش داده و موجب ترویج و حفظ سلامتی پوست و مو می شود. در این قسمت با برخی از بیماری هایی قابل درمان با قارچ آشنا می شویم.

خواص قارچ برای سرطان ها

قارچ مانند هویج، گوجه فرنگی، فلفل سبز و قرمز، کدو تنبل، لوبیا سبز و کدو سبز حاوی سطح بالایی از آنتی اکسیدان ها است. سلنیوم جزء ماده معدنی به شمار می آید که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت نمی شود, با این حال قارچ حاوی این ماده معدنی می باشد. این ماده معدنی در عملکرد آنزیم های کبدی نقش دارد و به سم زدایی برخی از ترکیبات سرطان زا در بدن کمک می کند. علاوه بر این سلنیوم مانع از ایجاد التهابات در بدن می شود و میزان رشد تومور را در بدن کاهش می دهد. به همین دلیل یکی از مهمترین خواص قارچ خاصیت ضد سرطانی بودن آن است. همچنین یکی از مهمترین ویتامین های موجود در قارچ, ویتامین D می باشد که رشد سلول های سرطانی را با تنظیم چرخه رشد سلول, مهار می کند. از دیگر مواد معدنی مهم در قارچ, فولات نام دارد که این ماده معدنی نقش مهمی در سنتز DNA و تعمیر آن ایفا می کند و منجر به جلوگیری از تشکیل سلول های سرطانی در بدن می شود.

قارچ و درمان دیابت با آن

مطالعات زیادی نشان داده است که مصرف رژیم غذایی سرشار از فیبر سطح گلوکز در خون افراد مبتلا به دیابت نوع اول, را به طور قابل ملاحظه ایی کاهش می دهد. از طرف دیگر موجب بهبود قند خون، چربی و سطح انسولین در بیماران دیابتی نوع دوم می شود. از آن جا که فیبرها در قارچ به وفور یافت می شوند, مصرف قارچ در بهبود دیابت نقش موثری دارد.

خواص قارچ در سلامتی قلب

فیبر, ویتامین C و پتاسیم موجود در قارچ همه به سلامتی قلب و عروق کمک می کنند. پتاسیم و سدیم در بدن به تنظیم فشار خون کمک می کنند. مصرف قارچ که حاوی سطح پایینی از سدیم و سطح بالایی از پتاسیم می باشد به کاهش فشار خون کمک می کند و خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

  •  آرون گروپس

تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف قارچ

تحقیقات نشان داده است سلنیوم موجود در قارچ موجب تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر مقابله با عفونت ها می شود. در واقع فیبر بتاگلوکان موجود در دیواره سلولی قارچ موجب تحریک سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سلول های سرطانی و جلوگیری از تشکیل تومور می شود. 

ارزش غذایی قارچ

موثرترین مزایای قارچ

قارچ جزء آن دسته از مواد غذایی کم کالری به شمار می آید که سطح سدیم, چربی و کلسترول در آن پایین است. علاوه بر این مواد مغذی اساسی موجب در آن مانند آنتی اکسیدان ها و فیبرها به جلوگیری از ابتلا به بیماری های مزمن کمک می کند. یک فنجان قارچ خام سفید خرد شده شامل 15 کالری, 2.2 گرم پروتئین, 2.3 گرم کربوهیدرات است. این مقدار کربوهیدرات موجود در قارچ حاوی 0.7 گرم فیبر و 1.4 گرم قند است. همچنین قارچ سرشار از ویتامین های گروه B مانند ریبوفلاوین، فولات، تیامین، اسید پانتوتنیک و نیاسین است. از جمله مواد معدنی موجود در قارچ سلنیوم، پتاسیم، مس، آهن و فسفر می باشند. بتا گلوکان یک نوع فیبر بسیار مفید در قارچ می باشد که اخیرا مطالعات بر روی آن نشان داده است که نقش موثری در بهبود سطح مقاومت به انسولین, کاهش کلسترول خون, کاهش خطر ابتلا به چاقی و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. علاوه بر موارد بیان شده قارچ حاوی ماده مغذی به نام کولین می باشد که در عملکرد خواب, حرکت عضلات, یادگیری و حافظه نقش بسیار مفیدی دارد. کولین در حفظ ساختار غشای سلولی کمک می کند و موجب کاهش التهاب مزمن می شود.

مزایای قارچ برای زنان باردار

خواص قارچ

قارچ یکی از مواد غذایی طبیعی به شمار می آید که سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی ضروری بدن است. از آن جایی که در دوران بارداری, زنان و جنین درون رحم آن ها, به مواد مغذی بیشتر و کامل تری نیاز دارد, استفاده از مواد غذایی سرشار از مواد مغذی موجب حفظ سلامتی جنین و مادر می شود. قارچ یکی از این مواد غذایی به شمار می آید که سرشار از ویتامین D ویتامین B است و باعث جذب بسیاری از ریزمغذی ها در بدن زن باردار می شود.

موثرترین مزایای بی نظیر قارچ در لاغری

خواص قارچ

یکی از با اهمیت ترین خواص قارچ, کنترل وزن و ایجاد میل سیری در فرد است. فیبرهای غذایی نقش مهمی در کنترل وزن دارند. در واقع آن ها به عنوان یک عامل حجیم در دستگاه گوارش عمل می کنند. قارچ حاوی دو نوع فیبر در دیواره سلولی خود می باشد: بتا-گلوکان و کیتین که موجب افزایش سیری و کاهش اشتها شده و احساس سیری طولانی مدت در فرد ایجاد می کنند. از این رو مصرف قارچ می تواند سبب لاغری در افراد شود.

مهمترین فواید قارچ در حفظ سلامتی پوست

خواص قارچ

از آن جایی که قارچ حاوی مواد معدنی و ویتامین ها و آنتی اکسیدان های فراوانی است, مصرف آن موجب حفظ سلامتی پوست و مو و زیبایی می شود. در این قسمت به برخی از خواص قارچ برای پوست و مو می پردازیم. این خواص عبارت است از:

  • آبرسانی پوست
  • درمان آکنه
  • روشن کننده طبیعی پوست
  • دارای خواض ضد پیری پوست
  • محافظت از پوست
  • جلوگیری از ریزش مو

با توجه به مطالب بیان شده در مورد خواص قارچ,  این ماده غذایی برای کودکان نیز منع مصرف ندارد. با این حال نباید جایگزین برخی از مواد غذایی مانند گوشت شود. به علاوه مصرف بیش از حد قارچ و پخته نشده آن می تواند سبب برخی از بیماری ها شود, بنابراین باید از این ماده غذایی بسته به شرایط بدنی در حد متعادل استفاده نمود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *