دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه کتلت گوشت خوشمزه با طعم ایده آل

  • ندا خوشرو
  • ۳ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

کتلت گوشت از جمله غذاهای محبوب سفره های ایرانیست که داری دستور پخت آسان و مواد مورد استفاده در دسترس برای اکثر خانواده ها است در ادامه شما را با آموزش طرز تهیه کتلت گوشت آشنا می سازیم.

کتلت گوشت و سیب زمینی یکی از انواع غذا های ایرانی می باشد که بسیار خوش طعم و مقوی است روش ساخت کتلت گوشت بسیار راحت است و شما می توانید با نکات و مراحلی که در زیر برای شما آورده ایم این کتلت را با طعمی ایده آل طبخ کنید.

طرز تهیه کتلت گوشت خوش طعم و خوشمزه

کتلت گوشت به شکل بیضی

مواد لازم جهت تهیه کتلت گوشت

پیاز متوسط : ۲ عدد
تخم مرغ : ۲ عدد
سیب زمینی : ۳ عدد
گوشت چرخ کرده : ۵۰۰ گرم
آرد نان یا آرد نخود : نصف لیوان
نمک به میزان لازم
فلفل قرمز به میزان لازم
ادویه کاری به میزان لازم
زرد چوبه به میزان لازم
روغن مایع سرخ کردنی  : دو فنجان

موادلازم برای طرز تهیه کتلت گوشت

دستور پخت کتلت گوشت

ابتدا سیب زمینی ها را شسته و پوست آن را بگیرید و آن ها را با طرف ریز رنده رنده کرده و بعد از اینکه سیب زمینی به طور کامل رنده شد آب آن ها را بگیرید.  پیاز ها را پوست کنده و آن ها را هم بنا به سلیقه خودتان میتوانید با طرف درشت یا ریز رنده رنده کنید.

پیاز به کار برده شده در کتلت گوشتسیب زمینی به کار برده شده در کتلت گوشت
در مرحله بعدی طرز تهیه کتلت  پیاز و سیب زمینی رنده شده همراه با گوشت و تخم مرغ را در ظرفی مناسب با یکدیگر مخلوط کنید بعد از اینکه مواد به خوبی مخلوط شدند ادویه های ذکر شده به میزان لازم را به آنها اضافه کنید و آنقدر مایع کتلت را ورز دهید تا به صورت چسبنده در آید.
بعد از اینکه مواد کاملا آماده شد در یک تابه مناسب روغن ریخته و بر روی شعله گاز می گذاریم بعد از داغ شدن روغن می توانید مواد را بصورت بیضی شکل یا دایره فرم دهید و قبل اینکه مواد فرم داده شده را در درون روغن داغ شده بیندازید آن ها را در آرد نان یا آرد نخود بغلطانید. وقتی مواد را درون روغن انداختید شعله گاز را کم کنید تا مایع کتلت گوشت که  فرم داده اید سرخ شود و وقتی یک طرف آن کاملا سرخ و مغز پخت شد با کمک قاشق و چنگال طرف دیگر کتلت را که هنوز سرخ نشده برگردانید و وقتی دو طرف کتلت به صورت کامل سرخ شد آن را از روغن خارج کنید.

طرزسرخ شدن کتلت گوشت

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

نکات کلیدی در نحوه ساخت کتلت گوشت

در ادامه ما نکات ویژه ای را برای  نحوه ساختکتلت گوشت در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم تا با بهره گیری از این نکات کتلت گوشت با طعم متفاوتی را طبخ کنید.
۱.بهتر است در مایع کتلت گوشت از گوشت فاقد چربی استفاده نکنید زیرا گوشتی که فاقد چربی باشد باعث می شود تا کتلت گوشت به صورت خشک درآید و شما می توانید از گوشت کم چرب در مایع کتلت استفاده کنید.
۲.گوشت درون مایع کتلت از مقدار سیب زمینی درون آن بایستی بیشتر باشد.
۳.در مایع کتلت می توانید از سیب زمینی پخته نیز استفاده کنید.
۴.می توانید در مایع کتلت از زرشک و سبزیجات معطر و زیره نیز استفاده کنید که بستگی به ذائقه خودتان دارد.

کتلت گوشت به شکل دایره
دستور تهیه کتلت ساده و خوشمزه

همانطور که گفتیم، کتلت از جمله غذا های ایرانی ساده و خوشمزه است که با موادی مثل گوشت چرخ کرده، سیب زمینی و پیاز تهیه می شود و ارزش غذایی آن بستگی به مواد استفاده شده در آن دارد، در ادامه می توانید با روش دیگری از تهیه کتلت ایرانی آشنا شوید.

آموزش کتلت گوشت

مواد لازم

  • گوشت چرخ کرده/ ۳۵۰ گرم
  •  سیب زمینی نسبتا بزرگ/ ۲ عدد
  • پیاز متوسط/ یک عدد
  • پودر سیر/ یک قاشق چای خوری
  • پودر پیاز/ یک قاشق غذاخوری
  • پودر سوخاری/ ۳ قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ/ یک عدد
  • نمک/ یک قاشق چای خوری
  • زردچوبه/ ۲ قاشق چای خوری

روش تهیه کتلت گوشت ساده

در ابتدا سیب زمینی ها را شسته و پوست کنده و رنده کنید، سپس آب آن را به طور کامل بگیرید. پیاز را نیز بعد از رنده کردن، آب آن را جدا کنید. سپس آن را به سیب زمینی اضافه کنید. (در صورتی که آب سیب زمینی و پیاز گرفته نشود، مایه بیش از حد شل می شود.)

در مرحله بعدی، گوشت چرخ کرده را به مخلوط قبلی اضافه کنید و بعد ادویه های لازم، تخم مرغ و پودر سوخاری را بیفزایید، مخلوط بدست آمده را به مدت ۱۰ دقیقه هم بزنید تا مواد کاملا با هم ترکیب شوند و سپس مایه کتلت را به مدت حدوداً ۲ ساعت داخل یخچال بگذارید.

طرز تهیه کتلت گوشت ایرانی

نکته : گذاشتن مایه در یخچال ضروری نیست، اما از وار رفتن کتلت ها در هنگام سرخ شدن جلوگیری می کند، بنابراین در صورتی که وقت ندارید، حداقل می توانید ۵ دقیقه آن را در فریز قرار دهید.

روش تهیه کتلت گوشت

بعد از اینکه مایه خودش را گرفت، آن را به صورت تکه هایی در اشکال دلخواه خود به صورت دایره، بیضی، مستطیل و … مانند تصویر بالا درست کنید.

آموزش تهیه کتلت گوشت

اکنون تابه ای را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن در کف آن بریزید، سپس کتلت ها شکل داده شده را داخل تابه داغ شده بیاندازید تا زمانی که دو طرف آن به رنگ طلایی درآید و سرخ شود. اکنون کتلت شما آماده است.

دستور تهیه کتلت گوشت ساده

بعد از اینکه کتلت گوشت آماده شد آن ها را در ظرف مناسبی قرار دهید و می توانید آن ها را با گوجه و خیار شور و سبزیجات دلخواه تزیین کنید. کتلت گوشت را می توان همراه با نان و یا پلو میل کرد.

امیدواریم شما عزیزان از نکات گفته شده و مراحل پخت کتلت بتوانید بهره ی لازم را در طرز ساخت این غذای خوشمزه ببرید و یک کتلت گوشت خوشمزه با طعمی ایده آل را طبخ کنید.برای آشنایی با انواع کتلت کلیک کنید. نوش جان

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *