دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خواص انگور و بررسی تمام فواید و مضرات مصرف انگور

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

انگور یکی از میوه های شناخته شده در سراسر جهان است که از قدیم در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد داشته است. از جمله خواص انگور می توان به فواید آن برای پوست و مو و زیبایی و همچنین کاهش وزن اشاره کرد.

انگور یکی از شناخته شده ترین میوه ها به شمار می آید که انواع مختلفی دارد و به دلیل طعم فوق العاده آن, اکثر افراد این میوه را دوست دارند. خواص انگور بی شمار است و از قدیم در درمان بیماری ها کاربرد دارد. در این مطلب با تمامی فواید انگور و مضرات مصرف آن آشنا می شویم.

خواص انگور

مهمترین خواص انگور و بررسی موثرترین مزایای آن

همان گونه که می دانید مصرف انواع میوه ها و سبزیجات در طول زندگی, می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی, دیابت و سرطان ها را کاهش دهد. به علاوه اخیرا مطالعات نشان داده است که افزایش مصرف مواد غذایی گیاهی مانند انگور خطر ابتلا به چاقی و به طور کلی مرگ و میر را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. انگور دارای مواد مغذی ویژه ایی است که سبب شده تا این میوه فواید منحصر به فردی داشته باشد. در ادامه با برخی از خواص انگور آشنا می شویم.

  • سرطان

انگور حاوی انتی اکسیدان قوی و شناخته شده ایی به نام پلی فنول می باشد که می تواند با انواع سرطان ها مقابله کند. از جمله سرطان هایی که انگور می تواند در پیشگیری و درمان آن ها نقش موثری داشته باشد عبارت است از : سرطان مری, ریه, دهان, حلق, آندومتر, لوزالمعده, پروستات و روده بزرگ. همچنین رسوراترول (نوعی پلی فنول) موجود در پوست انگور قرمز برای سلامتی قلب بسیار مفید است.

خواص انگور و فواید مصرف آب انگور

  • بیماری های قلبی

در مطالعات حیوانی نشان داده شده است که کوئرستین فلاونوئید موجود در انگور که یک نوع ماده ضد التهابی طبیعی می باشد به منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی موثر است. به علاوه این ماده در کاهش چربی بد خون (LDL) نقش موثری دارد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

محتوای بالای پلی فنول در انگور, خطر ابتلا به بیمای های قلبی عروقی را با جلوگیری از ساخت پلاکت, کاهش می دهد و به واسطه مکانیزم ضد التهابی اش سبب کاهش فشار خون نیز می شود.

به علاوه فیبر و پتاسیم موجود در انگور, سبب حفظ سلامتی قلب می شوند. افزایش مصرف پتاسیم به همراه کاهش مصرف سدیم یکی از مهمترین مسائل برای کاهش ابتلا به بیماری های قلبی به شمار می آید که می تواند در کنترل فشار خون نیز نقش موثری داشته باشد. همچنین مصرف بالای پتاسیم با کاهش خط سکته مغزی, محافظت یدن در برابر از دست رفتن توده عضلانی, حفظ تراکم استخوان و کاهش ایجاد سنگ کلیه در ارتباط است.

معایب انگور

  • فشار خون بالا

همانطور که در بالا به مزایای پتاسیم اشاره شد, وجود سطح بالای پتاسیم در انگور موجب کنترل فشار خون نیز می شود و می تواند اثرات مخرب سدیم در بدن را خنثی کند. از این رو به افرادی که دچار فشار خون بالا هستند توصیه می شود از انگور به منظور تنظیم فشار خون خود استفاده کنند.

  • یبوست

مصرف مواد غذایی که شامل سطح بالایی از آب هستند مانند انگور, طالبی و هندوانه می توانند به بدن کمک کنند تا هیدراته باقی بماند و حرکات روده را منظم سازند. به علاوه انگور شامل فیبر بالایی است که به منظور جلوگیری از یبوست ضروری است.

  • آلرژی

با توجه به اثرات ضد التهابی کورستین موجود در انگور, مصرف این میوه می تواند به کاهش علائم آلرژی از جمله آبریزش بینی، آبریزش از چشم و کهیر کمک کند. علاوه بر موارد بیان شده از دیگر خواص انگور, درمان دیابت می باشد.

خواص انگور

ارزش غذایی انگور

برای بیان ارزش غذایی انگور, یک مشت از دانه های انگور ( حدود ۳۲ دانه انگور) را در نظر بگیرید. این مقدار انگور قرمز یا سبز شامل ۱۰۴ کالری, ۱.۰۹ گرم پروتئین, ۰.۲۴ گرم چربی, ۱.۴ گرم فیبر, ۴.۸ میلی گرم ویتامین C, ویتامین A ده میکروگرم, ۲۸۸ میلی گرم پتاسیم, ۰.۵۴ میلی گرم آهن و ۳ میکروگرم فولات است.

همچنین انگور حاوی سطح بالایی از آنتی اکسیدان های مفید و ضروری برای سلامتی چشم است مانند لوتئین و زیگزانتین که در بهبود بیماری های چشمی و سلامتی پوست نیز نقش موثری دارند.

فواید انگور برای پوست و مو و زیبایی

انگور یکی از بهترین مواد غذایی برای مراقبت از پوست به شمار می آید. این میوه سرشار از مواد شیمیایی گیاهی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشند. به علاوه انگور سرشار از ویتامین C است که این ویتامین جهت حفظ سلامتی و زیبایی پوست بسیار ضروری است. برخی از خواص انگور برای پوست و مو به شرح زیر است.

  • حفاظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی
  • جوان کننده و ضد پیری پوست
  • نرم کننده پوست
  • درمان ناهمواری های پوست
  • درمان جای زخم و جوش پوست
  • کمک به رشد بیشتر مو
  • درمان شوره سر
  • درمان ریزش مو

مزایای انگور

فواید انگور در کاهش وزن

مصرف صحیح انگور و قرار دادن آن در رژیم غذایی می تواند موجب کاهش وزن شود. با این حال اگر این میوه را در حجم زیاد استفاده نمود ممکن است مانع از کاهش وزن شود. از آن جا که این میوه کالری زیادی دارد و سرشار از مواد مغذی و مورد نیاز بدن است, مصرف آن می تواند احساس سیری به شما بدهد و در کاهش وزن موثر باشد. اما توصیه می شود در حد اعتدال مصرف شود چرا که انگور فاقد سایر مواد مغذی جهت موفقیت در کاهش وزن می باشد.

بهبود بیماری آسم

این میوه دارای ارزش درمانی می باشد و از گذشته به عنوان درمانی طبیعی برای بهبود بیماری آسم مورد استفاده قرار می گرفته است. این میوه به دلیل قدرت مرطوبت کنندگی بالایی که دارد کمک کننده حملات آسمی می باشد و مصرف آن سبب افزایش رطوبت ریه ها می گردد.

فواید انگور برای استخوان سازی

درمان بیماری میگرن

یکی دیگر از فواید این میوه درمان میگرن است که برای بهره مندی از این خاصیت، باید روزانه در صبح ترکیب آب خالص انگور با آب معمولی نوشیده شود. عصاره دانه انگور و همچنین آب انگور به عنوان درمان کننده سردردهای میگرنی شناخته می شوند. علت اصلی بروز این نوع سردردها می تواند به خاطر تغییر در آب و هوا، افت مواد مغذی در بدن، خواب ناکافی و تعادل نداشتن شیمیایی بدن باشد که دردهای میگرنی با آنتی اکسیدان های موجود در انگور بهبود پیدا می کنند.

کنترل قند خون

خواص دیگری که می توان برای انگور نام برد کنترل قند خون می باشد. طی تحقیقاتی جدید، عصاره انگور با کنترل افزایش قند خون یا هیپرگلیسیمی موجب مهار بیماری دیابت در افراد می گردد.

فواید انگور در درمان دیابت

استحکام و تقویت استخوان های بدن

این میوه سرشار از ریز مغذی هایی همچون منگنز، آهن و مس می باشد که تمام این ریزمغذی ها به منظور استخوان سازی و تقویت استخوان ها در بدن ضرورت دارند. استفاده از این میوه در برنامه غذایی روزانه سبب پیشگیری از پوکی استخوان و دیگر مشکلات مرتبط با افزایش سن می گردد. عملکرد منگنز در بدن باعث انجام عملکرد دستگاه عصبی، سوخت و ساز پروتئین و همچنین کلاژن سازی می گردد.

در کنار فواید انگور به معایب انگور نیز توجه کنید

همان گونه که می دانید مصرف مواد طبیعی در صورتی که در حد اعتدال صورت گیرد, خطری برای افراد ایجاد نمی کند. مصرف به اندازه ی انگور نیز خطری ایجاد نمی کند. مصرف مقادیر زیادی از انگور و فرآورده های آن ممکن است فرد را دچار اسهال کند. همچنین برخی از افراد به انگور و فرآورده های آن آلرژی دارند. برخی دیگر از عوارض جانبی و احتمالی انگور عبارت است از: ناراحتی معده، سوء هاضمه، تهوع، استفراغ، سرفه، خشکی دهان، گلو درد، عفونت، سردرد، و مشکلات عضلانی.

با توجه به دوران حساس بارداری و شیردهی, استفاده بیش از حد از انگور می تواند زیان بار باشد. به همین دلیل توصیه می شود مصرف این میوه در حد اعتدال باشد و مقدار مصرف آن با توجه به سیستم بدن, تحت نظر پزشک مشخص شود.

ارزش غذایی انگور

در شرایط خونریزی, انگور ممکن است روند لخته شدن خون را آهسته کند. با توجه به این مسئله مصرف انگور در افراد مستعد خونریزی, احتمال کبودی و خونریزی را افزایش می دهد. بنابراین به این افراد توصیه می شود از مصرف این میوه اجتناب کنند. یکی از شرایط خونریزی, جراحی ها می باشد. از آن جا که مصرف انگور روند لخته شدن خون را آهسته می کند, مصرف آن در طول و بعد از جراحی ممکن است باعث خونریزی های بیشتر شود. به همین دلیل به افرادی که باید جراحی انجام دهند, توصیه می شود از دو هفته قبل از عمل جراحی, مصرف انگور را متوقف کنند.

همچنان که با فواید و معایب مصرف انگور آشنا شدید برای آشنایی با خواص مواد غذایی و دیگر میوه ها می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *