دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تقویت چشم و راهکارهایی برای افزایش بینایی

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۳ دی ۱۳۹۹
  • ۰

بینایی یکی از بزرگترین نعمات خداوند متعال می باشد که روش های طبیعی زیادی جهت حفظ سلامتی آن وجود دارد. در اثر افزایش سن و برخی از بیماری ها ممکن است بینایی کمتر شود. یکی از روش های تقویت چشم مصرف مواد مغدی می باشد.

امروزه راهکارهای زیادی جهت تقویت چشم و افزایش بینایی وجود دارد. با این حال هنوز به طور کامل اثبات نشده است که روش های طبیعی به طور قطع می توانند بینایی را بهبود دهند اما این روش ها تاثیرات مثبتی در تقویت چشم دارند. در این مطلب با برخی از این روش ها آشنا می شویم.

راهکارها و روش های تقویت چشم و بینایی

تقویت چشم

بینایی یکی از مهمترین حواس به شمار می آید. بنابراین باید جهت حفظ سلامتی و تقویت آن تا حد ممکن تلاش شود. خوشبختانه راهکارهای زیادی جهت تقویت چشم و بینایی وجود دارد که برخی از آن ها شامل رژیم غذایی, تغییر شیوه زندگی و … می شود. ورزش های مرتبط با چشم از روش هایی است که می تواند بینایی را تقویت کند. علاوه بر ورزش راهکارهای طبیعی دیگر جهت افزایش بینایی در ادامه به طور مفصل توضیح داده می شود.

تقویت بینایی با مواد غذایی

برخی از مواد غذایی در تقویت چشم تاثیر زیادی دارد. لوتئین یکی از این ماده هایی غذایی است که گاهی اوقات به عنوان ویتامین چشم شناخته شده است. مصرف این ماده غذایی تا ۱۲ میلی گرم روزانه می تواند سرعت پیشرفت ضعف بینایی ناشی از افزایش سن و بیماری های مربوط به چشم را کاهش دهد. مواد غذایی که دارای این ماده هستند عبارت اند از: سبزیجات با برگ سبز, کلم پیچ, کلم بروکلی و اسفناج و از میوه ها کیوی, پرتقال و انگور.

از دیگر ترکیبات مفید برای بینایی, اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. این ماده مغذی می تواند از ابتلا به آب مروارید جلوگیری کند و نشانه های خشکی چشم را بهبود بخشد. بهترین منبع برای امگا ۳ ماهی آزاد و ساردین است.

ویتامین A از ویتامین های موثر در عملکرد چشم می باشد. این ویتامین بینایی در تاریکی را بهبود می بخشد و از ابتلا به شب کوری جلوگیری می کند. برخی از مواد غذایی حاوی این ویتامین عبارت است از: هویج, سیب زمینی و تخم مرغ.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تقویت چشم

مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C می تواند به کاهش سرعت تشکیل آب مروارید و ضعف بینایی کمک کند. برخی از این مواد غذایی عبارت است از پرتقال, فلفل, سبزیجات با برگ تیره رنگ و انواع توت ها.

تقویت چشم با تغییر سبک زندگی

در عصر دیجیتال, افراد ساعت های زیادی را پشت سیستم های کامیپوتری سپری می کنند. این مسئله می تواند آسیب جدی به بینایی وارد سازد. به همین دلیل یکی از روش های درمان ضعف بینایی و حفظ سلامتی چشم, استفاده صحیح از کامپیوتر است.

تقویت چشم

همچنین مسئله چاقی و اضافه وزن و بیماری های ناشی از آن مشکلات زیادی را برای بینایی ایجاد کرده است. داشتن رژیم غذایی سالم و حاوی مواد مغذی علاوه بر حفظ سلامتی بدن, عملکرد چشم را بهبود بخشیده و در بینایی تاثیرات مثبتی دارد. پیروی از رژیم غذایی متعادل و سالم به جلوگیری از ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت کمک می کند که علت اصلی نابینایی در بزرگسالان به شمار می آید. علاوه بر چاقی استعمال سیگار و دخانیات موجب مشکلات متعدد چشم مانند آب مروارید و آسیب عصب بینایی می شود به همین دلیل به منظور حفظ بینایی باید از سیگار کشیدن اجتناب شود. 

خواب و تقویت چشم

از دیگر توصیه های مهم و مثبت در رابطه با تغییر سبک زندگی, استفاده از عینک آفتابی می باشد. اشعه UV خورشید, خطر ابتلا به بیماری های چشمی را افزایش می دهد به همین دلیل با استفاده از عینک دودی می توان از ابتلا به این بیماری ها پیشگیری کرد. همچنین به افرادی که با مواد شیمیایی و یا ابزارهای خطرناک سرو کار دارند, توصیه می شود از عینک های ایمنی برای محافظت از چشم در برابر آسیب ها استفاده کنند. به علاوه استراحت و خواب کافی تاثیرات مثبتی در عملکرد بینایی دارد.

تقویت چشم

افزایش بینایی با تمرینات ورزشی چشم

تمرینات ورزشی مربوط به چشم توسط برخی از پزشکان در درمان بعضی از مشکلات چشمی و تقویت چشم تجویز می شود. برخی از مشکلات چشمی که با ورزش می توانند بهبود یابند, تنبلی چشم و عدم تمرکز در بینایی است. یک از این تمرینات, بهم زدن چشم به طور متناوب به مدت چند دقیقه می باشد که جهت حفظ سلامتی چشم ضروری است. امروزه با توجه به فعالیت های کامیپیوتری و تماشای مانیتور و تلویزیون به مدت طولانی, خستگی و خشکی چشم شیوع بیشتری پیدا کرده است. به همین دلیل توصیه می شود در هنگام کار و یا تماشای تلویزیون هر چند دقیقه این حرکت را انجام دهید تا علاوه بر رفع خستگی چشم, ماهیچه های چشمی تحریک شوند.

تقویت چشم

تقویت چشم

ورزش های موثر تقویت چشم

از دیگر ورزش های چشم که در افزایش بینایی و بهبود چشم موثر است, دنبال کردن چشمی الگوی عددی ۸ است. برای این منظور شکل عدد ۸ را تجسم کنید و با چشم الگوی آن را ردیابی کنید. سپس پس از چند ثانیه از حرکت ماهیچه های چشم, حرکت را به صورت معکوس انجام دهید. این ورزش را می توانید با تجسم و ردیابی چشمی الگوهای دیگر نیز انجام دهید.

از دیگر اقدامات ورزشی تمرکز کردن به اشیاء دور و نزدیک است. این ورزش می تواند به تمرکز بینایی کمک کند. برای این منظور انگشت خود را در فاصله ی ۱۰ اینچ از صورت خود نگه دارید و به آن نگاه کرده و تمرکز کنید. سپس تمرکز چشمها را به اشیاء دور معطوف کنید. با تغییر مدام تمرکز چشمها به اشیاء دور و نزدیک می توانید عضلات را تقویت و بینایی را افزایش دهید.

چشم و بینایی

نباید های تغذیه ای برای بهبود بینایی و چشم

همانطور که گفتیم، تغذیه نقش مهمی در حفظ سلامت چشمها و تقویت بینایی دارد، در بالا با برخی مواد غذایی مفید در این زمینه آشنا شدهید، اکنون غذاهای مضر برای بینایی آشنا می کنیم :

  • از خوردن گوشت های فرآوری شده و خشک تا حد امکان خودداری کنید.
  • مصرف حلیم، کله پاچه و غذاهای مانند اینها که غلیظ هستند، کمتر کنید.
  • مواد غذایی که نفاخ و تحریک کننده معده و روده هستند همچون؛ پیاز، سیر، تره، شاهی، باقلا، لوبیا، کلم، شوید، زیتون خام، بادمجان کمتر استفاده کنید.
  • مصرف مواد غذایی ترش همچون سرکه سیب برای بینایی خوب نیستند.
  • انواع غذا های شور مثل کنسرو ها، خیار شور، پفک، چیپس و … می توانند موجب ضعف بینایی شوند.
  • هنگامی که سیر هستید به غذا خوردن ادامه ندهید.
  • با شکم پر خوابیدن نیز می تواند موجب کاهش بینایی شود.

نکاتی برای حفظ سلامت چشم و بهبود بینایی

رعایت بهداشت چشم و شستن صحیح و روزانه چشم ها با آب سرد و گلاب، زیرا گلاب موجب کاهش فشار چشم و رفع خارش در تابستان می شود.

هیچگاه بدون شستن دست ها به چشم ها یتان دست نزنید.

وضعیت لنز های طبی خود را همیشه چک کنید.

در معرض نور آفتاب مستقیم قرار نگیرید و در این مواقع از کلاه و عینک آفتابی محافظ استفاده کنید.

تقویت بینایی

توصیه های دیگر

  • از خیره شدن به صفحه کامپیوتر و تلویزیون خودداری کنید زیرا موجب وارد آمدن فشار به چشم ها می شود.
  • در هنگام کار با کامپیوتر رعایت فاصله ۴۵ تا ۱۱۵ سانتی متر دورتر قرار دهید وارتفاع صفحه مانیتور نیز باید در پایین سطح چشمهایتان قرار گیرد.
  • هر یک ثانیه نگاه خود را از روی صفحه بردارید و به چشمهایتان استراحت دهید (وقه های بصری مکرر داشته باشید.) تا چشم هایتان آرام شود
  • نباید در نور کم مطالعه کنید زیرا موجب وارد شدن فشار به چشم ها خواهد شد.
  • از استفاده کردن عینک های نامناسب به خصوص برای کودکان خودداری کنید.
  • معاینات عمومی منظمی داشته باشید.
  • از لوازم آرایش چشم با کیفیت استفاده کنید و وسایل ارایش چشم قدیمی و تاریخ مصرف گذشته را دور بیندازید.
  • خواب ناکافی و نامناسب نیز می تواند موجب تاری دید و ناراحتی چشم ها شود.
  • از مالش چشم ها به طور غیر ضروری پرهیز کنید.
  • مواد غذایی و خوراکی های غنی از ویتامین C را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
  • از خوردن غذا های چرب و تند پرهیز کنید.
  • نباید استرس داشته باشید.
  • همچنین از سیگار کشیدن پرهیز کنید.

روش های درمانی و پزشکی افزایش بینایی و دید

اولین اقدام جهت پیشگیری از ضعف بینایی مراجعه منظم به چشم پزشک می باشد. توصیه می شود هر سال, حداقل یک بار برای معاینه چشم به پزشک مراجعه شود. این امر باعث می شود تا در صورتی که چشم دچار بیماری های مختلفی شد, سریعا تشخیص و درمان شود. به علاوه از چشم پزشک می توانید جهت بهتر شدن بینایی خود, مشاوره بگیرید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که بیماری هایی مانند فشار خون بالا, بینایی را تحت تاثیر قرار می دهد به همین دلیل باید چشم پزشک را از وجود این بیماری ها مطلع ساخت.

برخی داروها که جهت درمان بیماری ها تجویز می شود, دارای عوارض جانبی هستند که ممکن است بینایی را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل به افراد در هنگام بیماری توصیه می شود قبل از مصرف داروها, برچسب روی داروها را مطالعه کنند و در صورتی که دارو عوارض جانبی برای چشم دارد, به پزشک اطلاع دهند تا تحت نظر پزشک دارو مصرف شود. همچنین در صورتی که مصرف دارو در هنگام بیماری تغییر ناگهانی در بینایی ایجاد کرد, باید سریعا به پزشک گزارش شود.

تقویت چشمها

در صورتی که فرد مشکلاتی مانند خشکی مزمن چشم, التهاب چشم و درد و ناراحتی در چشم احساس می کند, باید به چشم پزشک مراجعه کرده و از داروهای ضد التهابی چشم استفاده کند. برخی افراد ناراحتی های مرتبط با چشم را جدی نمی گیرند و این مسئله رفته رفته موجب ضعف در بینایی می شود.

در افرادی که ضعف در بینایی دارند و از عینک و لنز و … جهت تقویت بینایی استفاده می کنند, ممکن است برخی روش های درمانی جدید مانند لیزیک موثر باشد. در این روش جراح و چشم پزشک با استفاده از لیزر با تغییر شکل دادن بخشی از قرنیه چشم, باعث بهبود و افزایش بینایی فرد می شوند. این روش درمانی با اینکه گران قیمت است اما یکی از اقدامات درمانی دائمی به شمار می آید.

تمام موارد بیان شده جهت تقویت بینایی, در عملکرد چشمها تاثیر مثبت گذاشته و شاید به طور قطع بینایی را بهبود نبخشد اما در پیشگیری از بیماری چشمها و حفظ سلامتی آن موثر است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *