دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه ته چین بادمجان با طعم واقعی

  • مرضیه شاکری
  • ۱۴ دی ۱۳۹۹
  • دیدگاه‌ها برای طرز تهیه ته چین بادمجان با طعم واقعی بسته هستند

ته چین همیشه از پرطرفدار ترین قسمت های غذا است که اغلب بر سر آن دعواست. در مقاله امروز قصد داریم تا نحوه پخت و تهیه ته چین بادمجان را که یکی از پرخاصیت ترین سیفی جات است برایتان بازگو کنیم. با ما همراه باشید.

هرگز نمی توانید کسی را پیدا کنید که علاقه ای به ته دیگ و ته چین نداشته باشد. در بیشتر غذاهای ما ایرانیان که با پلو درست می شود، ته چین را می توان یافت. ته چین در انواع مختلف تهیه می شود: نان – سیب زمینی – کاهو – برگ انگور – به و دیگر چیزها از جمله ته چین هایی است که در غذای ایرانی یافت می گردد که در این مطلب ما به طرز تهیه ته چین بادمجان اشاره خواهیم کرد.

طرز تهیه ته چین بادمجان با طعم خوشمزه و لذیذ :

ته چین بادمجون یکی از همان ته چین هایی است که بسیاری از مردم علاقه زیادی به آن دارند و شاید یکی از پر خواص ترین آنهاست. بادمجان خواص بسیار زیادی دارد که گاه از این خواص برابر با مرغ یاد شده است. شاید شما هم شنیده باشید : بادمجان مرغ سیاه بریان. بر این اساس بادمجان خواص بسیاری دارد و بر این منظور از آن در انواع غذاها استفاده شده است.

مرحله آخر از ته چین بادمجان

مواد لازم :

سینه مرغ

پیاز : ۳ عدد

برنج : ۴ پیمانه ( به مدت ۲ الی ۳ ساعت داخل محلول آب و نمک قرار دهید تا خیس بخورد)

  •  آرون گروپس

بادمجان : ۵۰۰ گرم ( حلقه حلقه کرده و به مدت ۱ ساعت داخل آب و نمک قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود)

روغن مایع : یک پیمانه

زرده تخم مرغ : ۴ عدد

رب گوجه فرنگی : ۴ قاشق سوپخوری

نمک و فلفل و زردچوبه : به مقدار لازم

لپه : ۱۵۰ گرم ( از شب قبل بخیسانید)

سینه مرغ : ۶۰۰ گرم

زعفران دم کرده : ۲ قاشق سوپخوری

ماست : ۱ پیمانه

زرشک : مقداری، برای تزیین ( زرشک را با مقدار کمی آب بجوشانید و بعد آبکش کنید. پس از آنکه آب آن کشیده شد با مقداری روغن، تفت کوچکی به آن بدهید و کنار بگذارید)

طرز تهیه ته چین بادمجان:

ابتدا باید مقداری قیمه برای خوشمزه تر شدن آن به شیوه ای ساده بپزید. برای این منظور، ابتدا پیاز ها را نگینی خورد کنید و داخل مقدار کمی روغن تفت دهید. گوشت را پس از آنکه تکه تکه کردید با دقت بشویید و به پیازها اضافه کنید تا تفت بخورد.

پس از آنکه گوشت مقداری سرخ شد، باید لپه را اضافه کنید، نمک و فلفل و زردچوبه را نیز اضافه کرده و ۴ پیمانه آب جوش را به آن بیافزایید و بگذارید تا گوشت کاملا پخته شود. برای زودتر پخته شدن گوشت، باید در ظرف را ببندید. کمی که از پخته شدن گذشت، رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید.

حال نوبت به پلو رسیده که باید آن را داخل قابلمه ریخته و آبکش کنید. (قابلمه را از آبی معادل ۵ یا ۶ پیمانه پر کنید. هنگامی که آب جوشید، برنج را به همراه مقداری نمک به آن اضافه کنید. صبر کنید تا مخلوط آب و برنج به جوش آید و اجازه دهید تا برنج ها از حالت خامی بیرون آیند. شما می توانید دانه ای برنج را با ناخن بشکنید، باید اطراف آن پخته شده و مقداری از داخل آن نیم پز باشد. پس از آن باید پلو را داخل صافی ریخته و آبکش کنید).

ماست و زرده تخم مرغ و زعفران و روغن مایع را با هم مخلوط کرده و برنج را به آن بیافزایید. با دقت و ظرافت به هم بزنید تا تمام برنج با آن مخلوط شده و رنگ بگیرد.

مرحله اول از ته چین بادمجان

مرحله دوم از ته چین بادمجان

کف ظرف نسوزی را چرب کنید و مخلوط برنج و زعفران را درون آن بریزید.

مرحله سوم از ته چین بادمجان

بادمجان را روی آن بچینید و مواد گوشتی و قیمه ای که درست کرده بودید را روی بادمجان ها بریزید. پس از آن دوباره باقی پلو را روی آنها بریزید و کاملا روی مواد را با پلو بپوشانید.

مرحله چهارم از ته چین بادمجان

روی ظرفتان را با یک فویل آلومینیومی بپوشانید و روی آن را با چاقو چند حفره ایجاد کنید تا هوای آن خارج شود و عرق نکند. ظرف را به مدت یک و نیم ساعت داخل فر در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار دهید تا کاملا دم بکشد.

مرحله پنجم از ته چین بادمجان

دستور تهیه ته چین بادمجون بدون فر

در اینجا روش طبخ ته چین بادمجان با گوشت را در اختیارتان قرار می دهیم که برای پخت آن نیازی به استفاده از فر ندارید، حال برای یادگیری دستور پخت این غذا می توانید در ادامه همراه ما شوید.

مواد لازم

  • برنج/ ۳ پیمانه
  • ماست/ یک لیوان
  • زرده تخم مرغ/ ۳ عدد
  • زعفران دم کرده/ نصف استکان
  • بادمجان متوسط/ ۳ عدد
  • گوشت چرخ کرده/ ۳۰۰ گرم
  • رب گوجه/ ۲ قاشق غذا خوری
  • پیاز/ یک عدد
  •  روغن/ نصف لیوان

آموزش ته چین بادمجون

روش تهیه ته چین بادمجون با گوشت

قبل از هر کاری برنج را در مقداری آب و نمک بخیسانید، سپس همانطور که در مرحله قبلی توضیح دادیم، برنج را آبکش کنید، بهتر است برای شل نشدن ته نشین برنج را کمی خام و نپخته بردارید.

در مرحله بعدی تهیه ته چین بادمجون، بادمجان ها را حلقه حلقه کرده و بعد از شستن آبکش کنید، سپس کمی نمک بپاشید تا آب آن گرفته شود و بعد در روغن سرخ کنید، در ظرفی جداگانه پیاز های نگینی شده را نیز سرخ کنید و بعد گوشت را به آن افزوده و تفت دهید، بعد از افزودن نمک، زردچوبه، ادویه، فلفل و دارچین, رب را هم اضافه کرده و تفت دهید.

برای بهتر شدن ته چین و شل نشدن آن می توانید آب ماست را بگیرید برای این منظور در حین آماده کردن مواد میانی ته چین ماست را در تنظیف بریزید و حدود نیم ساعت صبر کنید تا آب آن گرفته شود.

برای ته چین، زرده تخم مرغ لازم است البته در این روش اجازه دهید، مقداری سفیده نیز همراه زرده بماند، سپس ماست، تخم مرغ و زعفران را با یکدیگر مخلوط کرده و هم بزنید تا یکدست شود، سپس همه برنج را به آن اضافه کنید، لازم است یک یا دو قاشق روغن را نیز به آن بیفزایید.

در مرحله بعدی، سطح داخل قابلمه مورد نظر خود (قابلمه نچسب یا سرامیکی) را با روغن چرب کرده و مقداری هم کف آن بریزید، سپس برنج را در کف قابلمه ریخته و با قاشق فشار دهید، بادمجون ها را روی برنج بچینید و مواد گوشت آماده شده در مرحله قبل را روی بادمجون ها بریزید، دوباره مقداری برنج روی مواد ریخته و فشار دهید و تا تمام شدن همه مواد و برنج مراحل قبلی را تکرار کنید. بهتر است مواد را در قسمت وسط بریزید تا در هنگام فشار دادن از کناره ها خارج نشود.

در پایان سطح برنج را دوباره با قاشق فشار دهید تا منسجم و یکدست شده و ته چین وا نرود، سپس قابلمه را روی شعله گاز با حرارت پایین قرار دهید تا به خوبی دم بکشد، البته بهتر است روی شعله گاز بزرگ با حرارت کم و روی شعله پخش کن بگذارید، بعد از حدود یک ساعت و پانزده دقیقه که ته چین دم کشید، آماده شده است به طور کلی در صورتی که حرارت زیر قابلمه را تنظیم کنید، مدت زمان حدود ۴۰ دقیقه تا یک و ساعت نیم برای پختن ته چین وقت لازم است.

ته چین بادمجون
پس از پخته شدن کامل آن، می توانید ته چین را در ظرفی ریخته و روی ان را با زرشک تزیین کنید. امیدواریم که از آموزش تهیه ته چین بادمجان لذت برده باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
دیدگاه‌ها برای طرز تهیه ته چین بادمجان با طعم واقعی بسته هستند دیدگاه برای این نوشته