دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

هفته بیست و چهارم بارداری, آن چه باید در هفته ۲۴ بارداری بدانید

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱ آبان ۱۳۹۴
  • ۰

در هفته بیست و چهارم بارداری قرار است چین‌هایی روی کف دست و بندهای انگشت کودک درون رحم ایجاد شود. مادر باردار در این هفته چشمانش حساسیت بیشتری نسبت به نور نشان می دهند.

در هفته ۲۴ بارداری, زنان باردار ناف خود را بزرگتر و بیرون زده تر احساس می کنند. جزئیات چهره کودک درون رحم اکنون در حال شکل گیری است و او به سرعت در حال رشد می باشد به طوری که وزن او حدود ۱۱۰ گرم نسبت به هفته بیست و سوم بارداری, بیشتر می شود. در این مطلب با تغییرات کودک درون رحم و مادر باردار در هفته ۲۴ بارداری آشنا می شویم.

تغییرات کودک در هفته بیست و چهارم بارداری

هفته بیست و چهارم بارداری

اولین تغییرات قابل ملاحظه جنین در هفته بیست و چهارم بارداری, وزن او است. وزن جنین در این هفته به ۹۰۰ گرم و طولش به ۳۱ سانتی متر می رسد و به همین دلیل درون رحم به حالت خمیده قرار گرفته است. تمام اندام های کودک تقریبا با یکدیگر متناسب هستند, با این حال او به نظر لاغر می رسد, ولی به زودی بافت چربی در بدن او تجمع می یابد و او چاق تر به نظر خواهد رسید.

مغز کودک ۲۴ هفته به سرعت در حال رشد است و اندام چشایی او نیز در حال توسعه و تکامل می باشد. به علاوه موج های مغزی و حس ها فعال می شوند و به تدریج چین خوردگی های مغز در سطح مغز رشد و نمو پیدا می کنند. از دیگر تغییرات کودک در این هفته از تقویم بارداری, می توان به رشد ریه ها و تکامل دستگاه تنفسی او اشاره کرد. به طوری که درخت تنفسی شاخه شاخه می شود و سلول هایی در ریه ماده ایی تولید می کنند که این ماده باعث می شود بعد از تولد و هنگام تنفس کیسه های هوایی نوزاد به راحتی بزرگ و پر از هوا شوند.

جنین 24 هفته در رحم

پوست کودک اکنون نیز نازک، نیمه شفاف و چروکیده است اما به زودی تغییراتی بر روی آن اعمال خواهد شد. اکنون ستون فقرات او از ۳۳ حلقه، ۱۵۰ مفصل و ۱۰۰۰ ربات تشکیل شده است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

هفته بیست و چهارم بارداری

تغییرات مادر در هفته ۲۴ بارداری

هفته بیست و چهارم بارداری

اولین تغییرات قابل مشاهده زنان باردار در این هفته, بزرگ شدن اندازه رحم می باشد و  قسمت بالایی رحم چند سانتی متر بالاتر از ناف قرار می گیرد و حدودا به اندازه ی یک توپ فوتبال است. بسیاری از زنان باردار بین این هفته تا هفته ی ۲۸ بارداری, تست غربالگری گلوکز می دهند. این آزمایش مشخص می کند که زن باردار, دچار دیابت دوران بارداری شده یا خیر. در این نوع دیابت میزان قند خون در دوران حاملگی افزایش می یابد و در صورتی که درمان نشود احتمال سخت شدن زایمان طبیعی یا لزوم سزارین افزایش می یابد. در این صورت نوزاد درون رحم چاق می شود و این چاقی در اندامهای فوقانی بدن او نمایان تر خواهد شد. به علاوه احتمال ابتلای کودک به مشکلاتی نظیر سطح پایین قند خون در هنگام تولد افزایش می یابد.

یکی از مهمترین آگاهی ها در این دوران از بارداری, آگاهی از نشانه های زایمان زودرس است. نشانه هایی از قبیل افزایش ترشحات واژن, ترشحات آبکی، لزج، صورتی یا خونی و خونریزی از واژن یا لکه بینی، درد شکم یا گرفتگی و انقباضات عضلانی مشابه با دوران قاعدگی که بیشتر از ۴ بار انقباض عضلانی در ساعت باشد، افزایش فشار در ناحیه لگن یا کمردردی که قبلا نداشته اید،, علائم زایمان زودرس می باشند که در صورت مشاهده ی هر یک از این علائم توصیه می شود سریعا به متخصص زنان و زایمان مراجعه شود.

هفته 24 بارداری

زنان باردار باید بدانند در دوران بارداری, دلیلی برای خودداری از نزدیکی وجود ندارد چرا که نزدیکی خود نقش ورزش را برای مادر باردار بازی می کند. به علاوه به عضلات لگن کمک می کند که برای زایمان آماده باشند.

از دیگر اتفاق هایی که در هفته بیست و چهارم بارداری ممکن است رخ دهد, خواب دیدن است. برخی از زنان باردار خواب های زیادی در مورد خود و کودک درون رحم می بینند. توصیه می شود این خواب ها را یادداشت و در خاطرات خود ثبت کنید تا در آینده با خواندن آن ها, از احساس دوران بارداری لذت ببرید.

یکی از عمده مسائلی که در هفته بیست و چهارم بارداری برای زنان باردار رخ می دهد, احساس خشکی چشم است که طبیعی است و به عنوان «چشمان خشک» شناخته می شود و برای بهبود وضعیت خود توصیه می شود از قطره اشک مصنوعی استفاده کرده و چشمان خود را مرطوب کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *