دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص پرتقال و فواید آن را بهتر بشناسیم

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۴ دی ۱۳۹۹
  • ۰

پرتقال یکی از میوه های پرطرفدار در جهان به شمار می آید که خواص بی شمای دارد. مصرف این میوه به خصوص برای زنان باردار بسیار مفید است و از ابتلا به بسیاری بیماری ها پیشگیری می کند.

یکی از محبوب ترین میوه ها در جهان, پرتقال است که سرشار از ویتامین C می باشد و به همین دلیل بسیار شناخته شده است. این میوه بسیار خوشمزه و آب دار حاوی مواد مغذی ضروری, ویتامین ها و مواد معدنی برای رشد طبیعی بدن می باشد. در این مطلب با خواص پرتقال و فواید آن بهتر آشنا می شویم.

مزایا و خواص پرتقال

پرتقال و بارداری

  • پرتقال حاوی مواد مغذی فراوان و گوناگونی می باشد. این میوه کم کالری سرشار از فیبری به نام  پکتین است و فاقد هرگونه چربی اشباع شده و کلسترول می باشد. پکتین موجود در پرتقال یک ماده ملین و ضدیبوست است که از غشای مخاطی روده بزرگ محافظت می کند و از ابتلا به سرطان روده بزرگ پیش گیری می کند. همچنین شواهد نشان داده است این ماده سطح کلسترول در خون را کاهش می دهد.
  • پرتقال مانند سایر مرکبات یکی از منابع بسیار عالی ویتامین C به شمار می آید و مصرف ۱۰۰ گرم از آن حدود ۹۰ درصد از نیازهای روزانه به این ویتامین را تامین می کند. این ویتامین یکی از آنتی اکسیدان های طبیعی قدرتمند است و به ایجاد مقاومت در برابر عوامل عفونی کمک می کند.
  • پرتقال سرشار از انواع مواد شیمیایی گیاهی است. از دیگر خواص پرتقال می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. این مواد شیمیایی گیاهی با رادیکال های آزاد مضر بدن مقابله می کنند و خاصیت ضد التهابی دارند.
  • این میوه همچنین حاوی مقادیر خوبی از ویتامین A و سایر آنتی اکسیدان های فلاونوئید مانند آلفا و بتا کاروتن، بتا کریپتوکسانتین و لوتئین است. همه ی این مواد دارای خاصیت آنتی اکسیدانی هستند. ویتامین A به منظور حفظ سلامتی غشاهای مخاطی پوست و برای بینایی ضروری است. مصرف میوه های سرشار از فلاونوئیدها, از بدن در برابر سرطان ها محافظت می کند.
  • پرتقال یکی از منابع ویتامین های گروه B نظیر تیامین، پیریدوکسین، و فولات است. این ویتامین یکی از مواد ضروری برای بدن به شمار می آید به این معنا که این ویتامین باید از منابع بیرونی و طبیعی تامین شود.

پرتقال در درمان و پیشگیری از بیماری ها

مزایای آب پرتقال

  • پتاسیم و کلسیم از جمله مواد معدنی موجود در پرتقال هستند که ضربان قند را کنترل می کنند و از این جهت در پیشگیری از بیماری های قلبی موثر می باشند.
  • مصرف پرتقال و پیشگیری از سنگ کلیه. اخیرا مطالعات نشان داده است که نوشیدن آب پرتقال سبب افزایش ادرار می شود و از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می کند.
  • از دیگر خواص پرتقال پیشگیری از زخم معده و کاهش خطر ابتلا به سرطان معده. مطالعات ثابت کرده است مصرف روزانه پرتقال می تواند زخم معده را برطرف کند. وجود ویتامین C موجود در این میوه با باکتری های مسئول ایجاد زخم های گوارشی, مقابله می کند. این زخم ها خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهند. بنابراین این میوه از ابتلا به سرطان معده نیز پیشگیری می کند.
  • حفظ سلامتی دستگاه تنفسی. مصرف مواد غذایی غنی از بتا کریپتوکسانتین که در موادی نظیر پرتقال, ذرت, فلفل قرمز, نارنگی و هلو و… یافت می شود, خطر ابتلا به سرطان ریه را به طور قابل توجه کاهش می دهد. تحقیقات نشان می دهد افرادی که در رژیم غذایی خود از این مواد بیشتر استفاده می کنند, خطر ابتلا به سرطان ریه در آن ها ۲۷ درصد کمتر از سایر افراد است.
  • پیشگیری از ورم مفاصل و آرتروز از دیگر خواص پرتقال: تحقیقات جدید نشان داده است که با مصرف یک لیوان آب پرتقال در روز می توان خطر ابتلا به ورم مفاصل و آرتروز را به طور چشمگیری کاهش دهد.

فواید مصرف پرتقال در بارداری

خواص پرتقال

ویتامین C یکی از ویتامین های مورد نیاز بدن جهت ترمیم بافت ها, بهبود زخم ها, رشد و ترمیم استخوان ها و حفظ سلامتی پوست است. این ویتامین با عفونت ها مقابله می کند و از آن جایی که جزء آنتی اکسیدان های قوی به شمار می آید, از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند.

یکی از ویتامین های ضروری در دوران بارداری ویتامین C است که برای مادر و جنین مورد نیاز است. این ویتامین برای تولید کلاژن در بدن لازم است. کلاژن پروتئین ساختاری می باشد که یک جزء از غضروف، تاندون ها، استخوان و پوست است. بر اساس مطالعات حیوانی, برخی تحقیقات نشان داده است کمبود ویتامین C در نوزادان تازه متولد شده موجب اختلال در رشد ذهنی آن ها می شود.

  •  آرون گروپس

همچنین این ویتامین در جذب آهن بسیار موثر است. بنابراین مصرف پرتقال که سرشار از ویتامین C می باشد, برای زنان باردار بسیار مفید است.

فواید پرتقال برای پوست

از موثرترین خواص پرتقال, حفظ سلامتی پوست است. از پوست پرتقال به عنوان پاک کننده پوست استفاده می شود به این صورت که پوست پرتقال را در آفتاب خشک می کنند و از آن به عنوان تمیز کننده پوست استفاده می کنند. علاوه بر موارد بیان شده, مصرف پرتقال پوست را سفت می کند و از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند و یکی از منابع مفید جهت حفظ سلامتی و زیبایی پوست به شمار می آید.

درمان بیماری دیابت

بر اساس مطالعات انجام گرفته رژیم غذایی پر فیبر می تواند در بیماران دیابت نوع یک موجب کاهش سطح قند خون بدن گردد و در بیماران دیابت نوع دو منجر به بهبود  سطح خون، انسولین و لیپید شود. میوه های همچون پرتقال و موز که هر کدام به طور متوسط ۴ و ۳ گرم فیبر دارند می توانند در برنامه غذایی افراد گنجانده شوند. نیاز روزانه بدن به فیبر در آقایان حدود ۳۰ الی ۳۸ گرم و در خانم ها حدود ۲۱ الی ۲۵ گرم است.

فواید پرتقال برای دیابت

کمک به بهبود فرآیند هضم

فیبر ماده ای موثر برای بهبود فرآیند هضم غذا می باشد که در میوه پرتقال وجود دارد و به آزاد شدن آنزیم های سیستم گوارشی کمک می نمایید و علاوه براین ماده، پرتقال حاوی مواد مغذی دیگری نیز می باشد که در واقع یک عدد پرتقال بزرگ دارای ارزش غذایی ۸۶ کیلو کالری انرژی، ۲ گرم پروتئین، ۲۲ گرم کربوهیدرات، ۴ گرم فیبر، ۹۷۰۸۹ گرم ویتامین C، به مقدار ۵۵.۲ میکرو گرم اسید فولیک، ۳۳۳.۰۴ میلی گرم پتاسیم و ۰.۱۶ میلی گرم تیاسین می باشد.

رفع بوی بد دهان

یکی دیگر از مزیت های مصرف چای پوست پرتقال کمک به سلامت و بهداشت دهان و دندان می باشد و در نتیجه مصرف روزانه یک فنجان از این چای به طول یک ماه می تواند در رفع بوی بد دهان و حفظ سلامت دهان و دندان موثر باشد.

فواید پوست پرتقال

بهبود ورم پستان در زمان شیردهی

خانم ها در طول دوران شیردهی به نوزاد خود ممکن است با مشکلات بسیاری مواجه شوند یکی از این مشکلات سفت شدن سینه می باشد که ناشی از تولید بیش از حد شیر می باشد از این رو مصرف چای پوست پرتقال می تواند به درمان این مشکل کمک نماید و همچنین نیاز بدن به مواد مغذی موجود در پرتقال را فراهم کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *