دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

علل ریزش مو در زنان و راه های درمان آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۳ مهر ۱۳۹۴
  • ۰

مو یکی از شاخصه های زیبایی به خصوص در زنان به شمار می آید. ریزش مو در زنان به دلایل مختلفی رخ می دهد و اخیرا درمان های زیادی برای آن صورت می گیرد.

بسیاری از زنان که مبتلا به ریزش مو می باشند, این مسئله را پنهان کرده و با تغییر مدل موی خود, سعی در مخفی کردن ریزش مو دارند. این در حالی است که اگر ریزش مو در ابتدا تشخیص و درمان شود, شانس موفقیت درمانی بیشتر است. یکی از مهمترین عامل ریزش مو در زنان, عوامل ژنتیکی است.

علل ریزش مو در زنان

ریزش مو در زنان

اگرچه ریزش مو در مردان یکی از مشکلات شایع می باشد اما این مسئله در زنان به شکل نازک تر شدن تارهای مو و ریزش در برخی نقاط مو ایجاد می شود. ریزش مو در زنان غالبا در 50 تا 60 سالگی رخ می دهد با این حال این مسئله ممکن است در هر سنی و به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. علل ریزش مو در زنان متفاوت است و می تواند دلیل ساده تا پیچیده ایی داشته باشد. برخی از علل های شایع و غیر شایع ریزش مو به شرح زیر می باشد.

  • استرس های جسمی

هر نوع آسیب فیزیکی از جمله جراحی, تصادف, بیماری های شدید و حتی آنفولانزا ممکن است سبب ریزش مو به طور موقت شود. در این موارد سه تا شش ماه پس از آسیب فیزیکی ممکن است ریزش مو ادامه داشته باشد. در واقع چرخه رشد مو عبارت اند از : مرحله رشد, مرحله استراحت و مرحله ریزش. در مواردی که استرس های فیزیکی به افراد وارد می شود, به چرخه رشد مو شوک وارد شده و مرحله ریزش مو  بیش از حد طبیعی اتفاق می افتد. بارداری یکی از عوامل ایجاد کننده استرس های فیزیکی  می باشد.

  • دریافت بیش از حد ویتامین A

مصرف بیش از حد برخی از مکمل ها و داروهای حاوی ویتامین A می تواند یکی دیگر از دلایل ریزش مو در زنان باشد.

  • کمبود پروتئین

در صورتی که بدن به اندازه کافی پروتئین دریافت نکند و رژیم غذایی فاقد پروتئین باشد, بدن با توقف رشد مو ممکن است پروتئین را جیره بندی کند و این یکی از مهمترین دلایل ریزش مو در زنان می باشد و معمولا 2 تا 3 ماه پس از کاهش مصرف پروتئین اتفاق می افتد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • وراثت

وراثت یکی از موثرترین عوامل ریزش مو در زنان به شمار می آید. در صورتی که در خانواده زنانی با این مشکل شناسایی شوند, احتمال ابتلا سایر زنان خانواده به ریزش مو, بیشتر می شود.

ریزش مو در زنان

  • تغییرات هورمون های زنانه

یکی از دلایل شایع ریزش موی بانوان, تغییرات هورمون ها است که علاوه بر دوران بارداری, در طول یائسگی نیز رخ می دهد. همچنین برخی از داروهای درمانی سبب تغییر در هورمون ها شده و منجر به ریزش مو می شوند.

  • استرس های روحی

یکی از دلایل دیگر ریزش مو, استرس های روحی می باشد که البته به اندازه استرس های جسمی در ریزش مو موثر نیست. با این حال این مسئله می تواند ریزش مو را تشدید کند.

  • کم خونی

یکی از دلایل شایع ریزش مو در زنان کم خونی و فقر آهن است. در صورتی علل ریزش مو ناشی از کم خونی باشد. به سرعت می توان آن را با داروهای مکمل حاوی آهن درمان کرد.

  • کم کاری تیروئید

غده تیروئید یکی از غده های موجود در گردن است که هورمون هایی تولید می کند که به سوخت و ساز بدن کمک می کنند و در رشد تاثیر گذار است. اگر این هورمون به درستی عمل نکند و اصطلاحا فرد دچار کم کاری تیروئید شود, ریزش مو اتفاق می افتد که با درمان این بیماری, ریزش مو نیز قطع خواهد شد.

روش های درمان ریزش مو در زنان

روش های جدید درمانی ریزش مو

تنها داروی موضعی جهت درمان ریزش مو در زنان مینوکسیدیل می باشد. استفاده روزانه, یک بار از این دارو در 81 درصد از زنانی که این روش را امتحان کرده اند, موجب رشد مجدد موها شده است و یکی از موفق ترین روش های درمان ریزش مو در زنان به شمار می آید.

در حال حاضر گزینه های مایع 2 تا 5 درصد از این دارو, راه حل های قابل دسترس برای مقابله با ریزش مو هستند. روش کار مینوکسیدیل به این صورت است که مرحله رشد مو ها را طولانی تر می کند. در واقع این دارو زمان بیشتری برای تراکم و رشد موها فراهم می کند.

به زنان مبتلا به ریزش مو, توصیه می شود در درمان این بیماری صبور باشند و معمولا طول درمان این بیماری 3 تا 4 ماه است. این روش درمانی در صورتی که در اوایل ریزش مو آغاز شده باشد, نتیجه بهتری خواهد داد.

تحقیقات جدید نشان داده است زنانی که از کمبود اهن رنج می برند, ریزش مو در آن ها بیشتر از سایر افراد است. به همین دلیل یکی از اقدامات درمانی ریزش مو در زنان, تجویز قرص های مکمل آهن توسط پزشک معالج می باشد.

یکی از جدیدترین روش های درمان ریزش مو , استفاده از شانه لیزری می باشد. شانه لیزری یک دستگاه بروس مانند نور درمانی است که گردش خون و رشد بیولوژیکی در تشکیل موها را افزایش می دهد. این روش درمانی برای ریزش مو در مردان موثر است اما در زنان به خوبی مینوکسیدیل عمل نمی کند. 

ریزش مو در زنان

یکی از علت های ریزش موی زنان,  اختلالات هورمونی است به این صورت که هورمون های مردانه مانند آندروژن در بدن زنان افزایش می یابد و موجب ریزش مو در خانم ها می شود. در صورتی که ریزش مو ناشی از این مسئله باشد, پزشک معالج با تجویز داروهایی نظیر اسپیرنولاکتون یا قرصهای ضد بارداری خوراکی, ریزش مو را درمان می کند.

از دیگر گزینه های درمانی, می توان به عمل پیوند موی طبیعی اشاره کرد که در آن فولیکول های کوچکی از قسمت های سالم مو گرفته می شود و به قسمت های آسیب دیده پیوند زده می شود. این روش یکی از موثرترین روش های درمانی محسوب می شود و منجر به درمان دائمی و بسیار طبیعی می شود.

با توجه به موارد بیان شده علل های مختلفی در ریزش مو در زنان موثر است و درمان های موجود با توجه به علت ریزش مو صورت می گیرد. برخی دیگر از عوامل ریزش مو در زنان عبارت اند از: کمبود ویتامین B, ابتلا به بیماری های خود ایمنی, کاهش وزن شدید, شیمی درمانی, سندرم تخمدان پر کیست, مصرف داروهای ضد افسردگی و رقیق کننده ی خون.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *