دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

موثرترین روش های درمان اسهال و قطع سریع آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۴
  • ۰

اسهال یکی از مشکلاتی است که در افراد مسن و کودکان بیشتر شایع است و با رعایت نکاتی در منزل می توان آن را به راحتی درمان کرد. افزایش حجم مایعات یکی از مهمترین مسائلی است که در درمان اسهال صورت می گیرد.

اسهال یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است در شرایطی برای افراد ایجاد شود. اجابت مزاج به شکل شل و آبکی با اینکه ناراحت کننده می باشد ولی مشکل جدی نیست و خوشبختانه به راحتی می توان آن را درمان کرد. در این مطلب با موثرترین روش های درمان اسهال و قطع سریع آن آشنا می شویم.

روش های درمان اسهال

همه چیز درباره اسهال

معمولا اسهال دو تا سه روز طول می کشد و در صورتی که نیاز به درمان داشته باشد, داروهای بسیاری برای قطع سریع آن موجود است.  اغلب مردم در طول سال ممکن است یک یا دو بار دچار اسهال شوند. این در حالی است که اگر فرد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر باشد, اسهال بیشتر اتفاق می افتد. علائم جدی اسهال شامل وجود خون و غذای هضم نشده در مدفع و کاهش وزن و تب است که در صورت وجود این علائم, باید به متخصص مراجعه شود چرا که این نوع اسهال ناشی از وجود ویروس های میکروبی و انگلی است.  در اغلب موارد اسهال از نوع ویروسی است و به راحتی درمان می شود.

در صورتی که مدفوع فرد مبتلا به اسهال, سه بار در روز آبکی باشد و به اندازه کافی مایعات مصرف نکند, آب زیادی از بدنش دفع می شود که این مسئله اگر درمان نشود, ممکن است خطرناک باشد.

همچنین اگر  اسهال خفیف باشد, ممکن است حتی نیاز به درمان نداشته باشد و یا اینکه با رعایت رژیم غذایی مطلوب رفع شود و اگر احساس خارش, سوزش و یا درد در ناحیه مقعد وجود داشته باشد به دلیل دفع بیش از حد مدفوع است. این موارد را می توان با حمام کردن با آب گرم تسکین داد.

بهترین کار در زمان اسهال, دریافت آب کافی است. به همین دلیل توصیه می شود حداقل ۶ لیوان آب در روز بنوشید. به علاوه  مواد غذایی آبکی مانند آبمیوه های بدون پالپ, نوشیدنی های بدون کافئین, سوپ مرغ بدون چربی, چای با عسل انتخاب های خوب و موثری در درمان اسهال می باشند. همچنین توصیه می شود به جای نوشیدن مایعات در وعده های غذایی, در میان وعده ها مایعات بنوشید.

  •  آرون گروپس

درمان خانگی اسهال

درمان اسهال

اسهال جزء بیماری هایی است که درمان های خانگی زیادی برای کاهش علائم آن وجود دارد و از مشکلات مرتبط  با اسهال مانند کم آبی بدن, جلوگیری می شود. برخی از نکات در درمان خانگی به شرح زیر می باشد.

  • مصرف مایعات را افزایش دهید. در صورتی که فرد مبتلا به اسهال از بیماری های کلیه, قلب, کبد رنج می برد, توصیه می شود قبل از افزایش مصرف حجم آب, با پزشک مشورت کند.
  •  خوردن غذاهای ملایم و آبکی را شروع کنید.
  • از خوردن مواد غذایی تند و ادویه دار, میوه ها و سبزیجات خام اجتناب کنید و تا ۴۸ ساعت پس از اتمام علائم اسهال این مسئله را رعایت کنید.
  • از جویدن آدامس حاوی سوربیتول اجتناب کنید.
  • از خوردن شیر به مدت ۳ روز پس از اتمام علائم اسهال, اجتناب کنید و به جای آن می توان از پنیر و یا ماست استفاده کرد.

سه روش عمده در درمان اسهال

در این قسمت سه روش عمده برای کاهش علائم اسهال را آوردیم که با رعایت آن ها کمک زیادی در درمان اسهال می شود.

۱- بدن را هیدراته (با مایعات) نگه دارید. هنگامی که فرد دچار اسهال می شود آب زیادی از بدن او دفع می شود که به دلیل دفع مکرر مدفوع آبکی می باشد. در ادامه روش هایی که می توان مایعات بیشتری در بدن نگه داشت توضیح داده می شود.

نقش آب در درمان اسهال

  • نوشیدنی های ورزشی یکی از گزینه های مناسب جهت حفظ آب در بدن می باشد. این نوشیدنی ها حاوی موادی است که آب را به راحتی در بدن جذب می کنند. این نوشیدنی ها را به راحتی می توان در منزل تهیه کرد به این صورت که کمی  نمک به مقداری آب سیب اضافه کنید و از این نوشیدنی جهت درمان اسهال استفاده کنید.
  • از خوردن نوشیدنی هایی که ممکن است علائم اسهال را بدتر کند, اجتناب کنید. نوشیدنی های کافئین دار و شیرین  آب بیشتری از بدن دفع می کنند. به علاوه شیر نیز یکی دیگز از این نوشیدنی ها است.

۲- رژیم غذایی مناسب انتخاب کنید. در درمان اسهال توصیه می شود, از مواد غذایی استفاده کنید که خاصیت ضد اسهالی داشته باشند, علاوه بر آن موجب جذب آب بیشتر در بدن شوند. برخی از این مواد غذایی شامل: برنج, سیب, موز و نان می شود. استفاده از سیب زمینی له شده بدون چربی نیز یکی از مواد بی خطر در درمان اسهال می باشد. از طرفی دیگر برخی از مواد غذایی حاوی فیبر ممکن است اسهال را بدتر کنند که برخی از این مواد غذایی عبارت اند از : غلات سبوس دار و برنج قهوه ایی. به علاوه مواد غذایی چرب و بیش از حد شیرین ممکن است اسهال را وخیم تر کند.

درمان اسهال

۳- استفاده از برخی داروهای ضد اسهال. در اغلب موارد مصرف برخی داروهای ضد اسهال می تواند اسهال را متوقف کند به خصوص اگر فرد در مسافرت به دلیل خوردن غذا و یا آب آلوده, اسهال شده باشد. برخی از این داروها عبارت اند از: لوپرامید و پپتو بیسمول. این داروها اغلب به راحتی در داروخانه ها پیدا می شوند و نیاز به نسخه متخصص برای دریافت آن ها وجود ندارد. با این حال, از این داروها نباید به مدت بیشتر از دو روز استفاده کرد.

در درمان اسهال می توان از داروهای گیاهی  نظیر دم کرده یونجه, چای ریحان و خرما استفاده کرد. این مواد گیاهی علاوه بر موثر بودن در قطع اسهال, بسیار مقوی و پر خاصیت هستند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *