دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نوزاد چهار ماهه راهنمای مراقبت ها رشد و نگه داری نوزاد در چهار ماهگی

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۴
  • ۱

نوزاد چهار ماهه نسبت به سه ماه اول تولد خود, توانایی بیشتری کسب کرده است. حالا او قادر است احساساتش را بروز دهد. با توجه به اینکه او در تلاش برای کشف جهان پیرامون خود است به مراقبت های جدی تری نیاز دارد.

نوزاد ۴ ماهه در حال رشد بسیار سریع ایی است و این زنگ آماده باشی برای والدین می باشد. نوزادان در این سن دوست دارند بیشتر خود را از طریق لبخند, خنده, حباب درآوردن از دهان و … نشان دهند.

همه چیز درباره نوزاد چهار ماهه

رشد نوزاد در چهار ماهگی

در ۴ ماهگی, وزن نوزاد به احتمال زیاد, دو برابر وزن تولدش شده است. در صورتی که والدین در مورد تغذیه نوزاد و وزن او نگران هستند و یا نوزاد ۴ ماهه وزنی کمتر از وزن تولد دارد, توصیه می شود به پزشک متخصص اطفال مراجعه شود.

مهارت های حرکتی در چهار ماهگی

نوزاد چهار ماهه

نوزادان در این ماه پس از تولد, چابک تر و ماهرتر از قبل شده اند و بیشتر دست های خود را حرکت می دهند. اکنون, دست های او برای حرکت دادن وسیله ی اسباب بازی, با همدیگر عمل می کند. در حقیقت دست های نوزاد ۴ ماهه در حال گرفتن هر چیزی است که نزدیک به اوست و سعی می کند هر شی رنگارنگ و براقی که نزدیکش است را بگیرد. به همین دلیل اکثر نوزادان در این سن, موهای خود را در دست می گیرند. بنابراین به مادران توصیه می شود از آویزان کردن هرگونه گوشواره و گردنبند خودداری کنند چرا که ممکن است کودک به آن ها چنگ بیاندازد و موجب کشیدن و ایجاد درد در آن ناحیه شود.

از دیگر مهارت های حرکتی که نوزاد ۴ ماهه قادر است آن را انجام دهد, چشیدن است. در واقع در صورتی که نوزاد بتواند چیزی را در دست بگیرد، اولین کاری که انجام خواهد داد, قرار دادن وسیله در دهانش است. چشیدن یکی از روش هایی است که نوزادان توسط آن جهان پیرامون خود را شناسایی می کنند. این مسئله سبب می شود که نوزادان در این سن, در خطر خفه گی باشند. به همین دلیل به والدین توصیه می شود اطمینان حاصل کنند که وسایل ریز و خطرناک در نزدیکی نوزاد قرار ندارد.

از ۴ ماهگی به بعد نباید سر نوزادان لرزان و یا لق باشد. در این ماه اگر نوزاد را توسط وسایلی حمایتی به حالت نشسته قرار دهید, او قادر است به خوبی سرش را کنترل کند و همچین اگر نوزاد ۴ ماهه را به حالت دراز کشیده و رو به شکم قرار دهید, او قادر است سر و قفسه سینه خود را به حالت قائم نگه دارد. در صورتی که نوزاد ۴ ماهه را به حالت ایستاده روی زمین نگه دارید, مشاهده می کنید که او قادر است با پاهای خود به زمین فشار وارد کرده و لگد بزند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

خواب نوزاد در چهار ماهگی

خواب نوزادان

در ماه چهارم, نوزادان به صورت کامل از خواب شبانه لذت می برند و معمولا ۷ تا ۸ ساعت می خوابند. علاوه بر خواب شب, اضافه کردن دو مرتبه خواب نیم روز, برای این نوزادان مفید است و نوزاد چهار ماهه در کل باید ۱۴ تا ۱۶ ساعت در شبانه روز بخوابد.

دقت و حواس نوزاد چهار ماهه

نوزاد چهار ماهه

نوزادان تا ۳ ماهگی, مشکلات زیادی در زمینه ی تشخیص رنگ دارند,  به همین علت است که آن ها به رنگ های روشن و سیاه- سفید علاقه بیشتری نشان می دهند. در ۴ ماهگی, بینایی نوزادان بهتر از سه ماهه اول می شود و آن ها می توانند تضاد رنگ ها را به صورت ظریف تر تشخیص دهند برای مثال آن ها دکمه قرمز رنگ را بر روی لباس قرمز رنگ تشخیص می دهد. نوزاد ۴ ماهه همچنین می تواند سرتاسر اتاق را مشاهده کند, با این حال آن ها هنوز به دنبال کردن افرادی که در نزدیکی آن ها قرار دارند, علاقه بیشتری دارند.

چشم نوزادان در این ماه باید به آرامی با همدیگر حرکت کند و اشیاء و افرادی را که در نزدیکی او قرار دارند را دنبال کند. به والدین توصیه می شود در صورت مشاهده هر گونه مشکلات بینایی و لوچی چشم نوزاد, سریعا به متخصص اطفال مراجعه کنند.

نوزادان در این سن ممکن است دچار تغییرات در رنگ چشم شوند و چشمان با رنگ روشن ممکن است به رنگ تیره تری تبدیل شود. این تغییر رنگ تا حدود شش ماهگی طبیعی است.

تغذیه در چهار ماهگی

بسیاری از متخصصان, تغذیه غیر شیر مادر را تا شش ماهگی توصیه نمی کنند. اما بسته به اندازه کودک ممکن است این نظر تغییر کند مثلا نوزادان بزرگتر ممکن است تنها با شیر مادر سیر نشوند و آمادگی برای دریافت مواد غذایی به جز شیر مادر را داشته باشند, در این صورت احتمال دارد متخصص اجازه ی شروع غذای کمکی به نوزاد را بدهد.

اولین غذای نوزادان باید مخلوطی از شیر و برنج غنی شده از آهن باشد. غذای نوزاد را باید رقیق درست کرد تا کودک قادر به خوردن آن باشد.

ارتباطات نوزاد چهار ماهه

در ۴ ماهگی, نوزاد خود را به عنوان فردی منحصر به فرد کشف و تشخیص می دهد. اکنون نوزاد به عکس العمل های افراد پیرامون خود, در برابر واکنش هایش توجه می کند. حالا او متوجه می شود زمانی که گریه کند, افراد سریعا به سمت او می آیند و زمانی که چیزی به زمین می افتد, افراد اقدام به برداشتن آن از روی زمین می کنند. بسیاری از نوزادان در این سن اقدام به انداختن اشیاء روی زمین می کنند و برداشتن بارها و بارها اشیاء توسط والدین برای ان ها لذت بخش است.

نوزادان در این سن در حال یادگیری برای برقراری ارتباط موثر هستند. نوزاد ۴ ماهه خود را از طریق لبخند, خنده, حباب در آوردن از دهان و ایجاد سرو صدا نشان می دهد. همچنین والدین در این ماه متوجه خواهند شد که نوزاد آن ها قادر به استفاده از صورت خود برای بیان طیف وسیعی از احساساتش است و این احساسات را با خنده, گریه و حالت تعجب بازگو می کند. همچنین نوزادان در این ماه در حال یادگیری خواندن احساسات از روی صورت و صدا می باشند.

نکاتی در مورد مراقبت های نوزاد چهار ماهه

  • به والدین توصیه می شود به منظور تجربه و کشف بیشتر جهان توسط نوزاد خود, تعدادی اسباب بازی یا وسایلی مانند کتاب های لمسی به نوزاد بدهند تا نوزاد با آن ها آشنا شود. این کار برای تکلم کودک در ماه های آینده مفید است.
  • به والدین توصیه می شود هر روز چند دقیقه صرف صحبت کردن و یا آواز خواندن برای کودک خود کنید. در این حالت, عشق شما به نوزاد منتقل می شود و او احساس خوبی پیدا می کند و از شنیدن صدای شما لذت می برد.

با توجه به موارد بیان شده, اگرچه نوزاد ۴ ماهه قادر به خزیدن نمی باشد اما مراقبت از او در برابر اشیاء ایی که پیرامونش قرار دارند, مسئله جدی می باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۱ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *