دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

راهنمای هفته بیستم بارداری , نکات و تغییرات هفته ۲۰ بارداری

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۹ مهر ۱۳۹۴
  • ۰

از مهترین تغییرات در هفته بیستم بارداری می توان به حرکات و ضربات جنین اشاره کرد. عضلات کودک در این هفته قوی تر از قبل شده است و مادر باردار بهتر می تواند حرکات او را احساس کند.

با ورود به هفته ۲۰ بارداری, نیمی از راه بارداری می گذرد و تغییرات جدیدی برای کودک داخل رحم و مادر باردار رخ خواهد داد. برخی از این تغییرات را می توان در هنگام سونوگرافی مشاهده کرد. از این هفته به بعد ضربات کودک بیشتر از قبل می شود.

تغییرات جنین در هفته بیستم بارداری

هفته بیستم بارداری

هفته ۲۰ بارداری فرا می رسد, کودک در این هفته بزرگتر شده است و وزنی حدود ۳۲۰ گرم دارد و طول بدن او به ۲۵ سانتی متر می رسد. نکته جالبی که در محاسبه طول بدن کودک وجود دارد این است که در بیست هقته ی اول بارداری, طول کودک از سر تا باسن در نظر گرفته می شود و از هفته ۲۰ به بعد طول بدن کودک را از سر تا نوک انگشتان پا محاسبه می کنند. این مسئله به این دلیل است که نیم تنه پایین جنین تا هفته ۲۰ بارداری, به صورت خمیده و در مقابل نیم تنه بالایی او قرار دارد و محاسبه طول بدن او به صورت کامل بسیار مشکل است.

رشد کودک در هفته 20 بارداری

بلعیدن یکی از بهترین تمرینات برای دستگاه گوارش است که کودک در هفته بیستم بارداری بیشتر این عمل را انجام می دهد. از دیگر تغییرات کودک در این هفته از تقویم بارداری, می توان به تولید مکونیوم اشاره کرد. مکونیوم ماده ایی چسبنده و سیاه رنگ می باشد که حاصل عمل هضم است و در روده های کودک جمع آوری می شود و در اولین مدفوع او پس از تولد از بدنش خارج می شود. این در حالی است که شمار کمی از کودکان, این ماده را در رحم یا در طول زایمان دفع می کنند.

از این هفته نوزاد داخل رحم, بیشتر چشمانش را حرکت می دهد و این حرکات را می توان در سونوگرافی مشاهده کرد. به علاوه ابروها و موهای سر کودک به طور واضح دیده می شوند و موها سراسر بدن او را پوشانده اند. با اینکه سیستم دفاعی کودک هنوز کامل نشده است اما از کودک در مقابل عفونت ها دفاع می کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

هفته 20 در تقویم بارداری

اگر جنین داخل رحم پسر باشد, در این هفته بیضه های او  پایین آمده و به داخل کیسه ی بیضه می افتند. یکی از مهمترین اتفاقاتی که در این هفته رخ می دهد این است که یک ماده چرب و سفید رنگی بنام ورنیکس تمام بدن کودک را می پوشاند. این ماده از پوست کودک که تا مدت طولانی در مایع آمنیوتیک غوطه ور است, محافظت می کند. همچنین این ماده به دلیل نرم و لیز بودن, حرکت کودک در مجرای زایمان را نیز آسان تر می کند.

تغییرات مادر در هفته ۲۰ بارداری

هفته بیستم بارداری

از مهمترین تغییراتی که مادر باردار در هفته بیستم بارداری در خود احساس می کند, حرکات و ضربات کودک درون رحم خود است. جنین داخل رحم در این هفته ها, چندین بار در روز حرکت می کند و این حرکات و ضربات نوزاد رفته رفته بیشتر می شود و به مادر باردار نشان می دهد که نوزادش وجود دارد. این حرکات مادران را خوشحال می کند و آن ها را از نگرانی خارج می سازد اما بیشتر شدن حرکات و ضربات ممکن است مادر را خسته کند.

هفته بیستم بارداری

از دیگر تغییرات مادر باردار در این هفته, اضافه وزن اوست و احتمالا تا این هفته ۴.۵ کیولوگرم وزن مادر بیشتر از قبل شده است و این اضافه وزن در هفته های آینده بیشتر سرعت می گیرد و ممکن است هر هفته نیم کیلو اضافه وزن ایجاد شود.

با توجه به اینکه در دوران بارداری, بدن مادر باردار به مقدار بیشتری از آهن برای افزایش حجم خون, جفت و رشد کودک نیاز دارد, باید اطمینان حاصل شود که مادر باردار, میزان کافی اهن دریافت می کند. در واقع اهن به طور عمده در تولید هموگلوبین نقش دارد و هموگلوبین ها بخشی از گلبول های قرمز خون هستند که اکسیژن را در بدن جابجا می کنند. بنابراین در برنامه غذایی مادر باردار, از مواد سرشار از آهن باید استفاده شود که برخی از این مواد عبارت اند از: گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوشت ماهی، تخم مرغ، عدس و دیگر حبوبات و اسفناج.

به مادران باردار در هفته بیستم بارداری, توصیه می شود, اگر در کلاس های آمادگی زایمان شرکت نکرده اند, از این هفته در این کلاس ها به طور منظم حضور داشته باشند تا از شرایط زایمان و تولد کودک خود آگاهی بیشتری کسب کرده و برای زایمان آماده شوند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *