دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص رازیانه, تمام فواید و خواص درمانی رازیانه

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

رازیانه یکی از ادویه های بسیار مفید به شمار می رود که فرآورده های زیادی از آن تهیه می شود. مصرف این گیاه از ابتلا به بسیاری از بیماری ها پیشگیری می کند و در درمان برخی بیماری ها کاربرد دارد. در ادامه با فواید و خواص رازیانه آشنا می شویم.

رازیانه گیاهی چند ساله و دارای بوی لذت بخش با گل های زرد رنگ می باشد که در سراسر دنیا یافت می شود. دانه های خشک شده ی رازیانه اغلب در پخت و پز به عنوان ادویه کاربرد دارد. رازیانه فواید درمانی بی شماری دارد که در این مطلب با آن ها آشنا می شویم بنابراین اگر شما نیز در مورد فواید این گیاه اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا پایان همراه ما باشید.

مزایا و خواص رازیانه

خواص رازیانه

رازیانه به منظور درمان مشکلات مختلف گوارشی اعم از سوزش سر دل, گاز روده, نفخ, کاهش اشتها و قولنج در نوزادان کاربرد دارد. همچنین از این گیاه جهت درمان عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی, سرفه, برونشیت, بیماری وبا, شب ادراری و مشکلات بینایی استفاده می شود. به علاوه زنان می توانند از رازیانه جهت افزایش میل جنسی و ارتقاء قاعدگی استفاده کنند و مصرف رازیانه در زنان شیرده موجب افزایش جریان شیر مادر می شود و فرآیند زایمان را در زنان باردار کاهش می دهد. از پودر این گیاه به عنوان ضماد جهت درمان مارگزیدگی استفاده می شود. روغن رازیانه یکی از فرآورده های گیاه رازیانه است که در مواد غذایی و نوشیدنی به عنوان طعم دهنده به کار می رود.

ارزش غذایی رازیانه

همه چیز درباره رازیانه

ارزش غذایی یک پیاز گل از رازیانه خام شامل ۷۳ کالری, ۰.۵ گرم چربی, ۲.۹ گرم پروتئین, ۱۷ گرم کربوهیدارت و ۷ گرم فیبر غذایی است که معادل ۲۸ درصد نیاز روزانه به فیبر را تامین می کند. همین مقدار رازیانه ۲۷ درصد از نیازهای روزانه به پتاسیم, ۵ درصد سدیم, ۶ درصد ویتامین A, کلسیم ۱۱ درصد, ۴۶ درصد ویتامین C, آهن ۹ درصد, ۵ درصد ویتامین B6 و ۱۰ درصد از نیاز روزانه به منیزیم را فراهم می کند.

علاوه بر موارد ذکر شده, این گیاه شامل فسفر, روی, مس, منگنز, سلنیوم, نیاسین, فولات, کولین, بتاکاروتن, لوتئین و زیگزانتین و ویتامین های E و K می باشد. از دیگر مواد مغذی موجود در رازیانه می توان به نیترات اشاره کرد و رازیانه یک منبع طبیعی از استروژن به شمار می رود.

  •  آرون گروپس

در ادامه با تک تک خواص رازیانه به صورت جزئی تری آشنا می شوید. هر یک از این خواص عبارت اند از:

مصرف رازیانه و سلامتی استخوان

آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و ویتامین K موجود در رازیانه به ایجاد و حفظ ساختار استخوان و قدرت آن کمک می کند.

  • اگرچه فسفات و کلسیم در ساختار استخوان اهمیت دارند, اما تعادل دقیق این دو ماده معدنی برای حفظ سلامتی استخوان ها ضروری است. مصرف بیش از حد فسفر در حالی که مصرف کلسیم بسیار پایین باشد, ممکن است موجب صدمه به استخوان ها شود.
  • آهن و روی نقش مهمی را در تولید کلاژن برای استخوان ها دارند.
  • کمبود ویتامین K در بدن, خطر شکستگی استخوان را افزایش می دهد. بنابراین مصرف این ویتامین برای حفظ سلامتی مهم است چرا که ویتامین K باعث جذب بهتر کلسیم در بدن می شود و دفع کلسیم از ادرار را کاهش می دهد.

تنطیم فشار خون از جمله خواص رازیانه

گیاه رازیانه و فرآورده های آن

از جمله فواید رازیانه وجود پتاسیم در آن است که موجب تنظیم فشار خون می شود. علاوه بر این پتاسیم، کلسیم و منیزیم در رازیانه به طور طبیعی, فشار خون را کاهش می دهد. همچنین مواد غذایی حاوی نیترات موجب کاهش فشار خون و محافظت از قلب می شود.

رازیانه و سلامتی قلب

فیبرهای رازیانه شامل پتاسیم, فولات, ویتامین C, ویتامین B6 و دیگر مواد مغذی گیاهی است که فاقد کلسترول می باشند و باعث سلامتی قلب و حمایت از آن می شوند.

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

رازایانه حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر است که مقدار کل کلسترول در خون را کاهش می دهد و در نتیجه منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود.

  • کاهش مشکلات قلبی

ویتامین B6 و فولات موجود در رازیانه از ایجاد ترکیب شناخته شده ایی به نام هموسیستئین جلوگیری می کند. هنگامی که این ترکیب در بدن تجمع پیدا می کند, می تواند به رگ های خونی صدمه بزند و منجر به مشکلات قلبی شود.

پیشگیری از سرطان از دیگر خواص رازیانه

  • سلنیوم جزء مواد معدنی به شمار می رود که در اغلب میوه ها و سبزیجات یافت می شود و در رازیانه نیز موجود است. این ماده در عملکرد آنزیم های کبدی, نقش ایفا می کند و به سم زدایی برخی ترکیبات سرطان زا در بدن کمک می کند. علاوه بر این، سلنیوم مانع از التهاب می شود و نرخ رشد تومورها در بدن را کاهش می دهد.
  • مصرف فیبر موجود در میوه ها و سبزیجات مانند رازیانه با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در ارتباط است.
  • ویتامین A و C و بتاکاروتن ها جزء انتی اکسیدان های بسیار قوی محسوب می شوند که از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند.
  • رازیانه همچنین حاوی فولات می باشد که نفش مهمی در سنتز DNA و تعمیر آن دارد. در نتیجه از تشکیل سلول های سرطان زا جلوگیری می کند.

افزایش سیستم ایمنی

خواص رازیانه

مصرف رازیانه سبب می شود تا سیستم ایمنی بدن تقویت شود و عفونت ها از بدن دفع شوند.

کاهش التهابات با مصرف رازیانه

کولین یک ماده غذایی بسیار مهم و همه کاره در رازیانه است که به خواب, حرکات عضلات, یادگیری و حافظه کمک می کند. همچنین این ماده برای حفظ ساختار غشای سلولی کمک می کند و در انتقال تکانه های عصبی، کمک در جذب چربی و کاهش التهاب مزمن موثر است.

علاوه بر موارد ذکر شده از خواص رازیانه، این گیاه  تاثیر مثبتی در سوخت و ساز بدن و کنترل وزن, افزایش جذب آهن و حفظ سلامتی پوست دارد تا جایی که موجب صاف شدن چین و چروک پوست می شود و به طور کلی بافت پوست را بهبود می دهد.

خواص رازیانه

به طور کلی رازیانه سرشار از هورمونهای زنانه است و طبیعتی گرم دارد و از مهمترین خواص رازیانه می توان به اثر ضد پیری آن اشاره کرد. با اینکه این گیاه فواید بی شماری دارد ولی مصرف آن باید در حد اعتدال صورت گیرد.

بهبود بینایی

رازیانه کمک زیادی به سلامت چشم می کند و مصرف این گیاه در غذا سبب محافظت از چشم در برابر اختلالات مرتبط با سن و پیری چشم می شود و همچنین برای درمان التهاب پلک ها و درمان شب کوری گزینه بسیار مناسبی است.

کاهش علائم یائسگی

وجود مقادیر فراوانی فیتو استروژن ها در رازیانه سبب از بین بردن علائم یائسگی می شود، طبق تحقیقات انجام شده رازیانه سبب کاهش خارش و خشکی واژن، درد در زمان برقراری رابطه جنسی، کاهش گر گرفتگی و اختلال خواب در خانم های یائسه می شود.

بررسی خواص رازیانه

کاهش چین و چروک

رازیانه نقش مهمی در سلامت پوست ایفا می کند و مقادیر فراوانی ویتامین C و آنتی اکسیدان در آن سبب کاهش رادیکال های آزاد بدن شده و به افزایش تولید کلاژن به کاهش چین و چروک و در نتیجه جوان سازی پوست کمک شگفت انگیزی می کند.

درمان جوش و آکنه

جوش و آکنه از جمله مشکلات پوستی بسیار شایع در بین اکثر جوانان است که با کمک رازیانه به صورت خوراکی و موضعی می توانید این مشکل را برطرف کنید، به یک فنجان آب جوش مقداری دانه رازیانه اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه بماند و بعد از سرد شدن محلول به دست آمده را بر روی صورت و گردن تان بمالید و بعد از پنج دقیقه با آب سرد بشویید.

فواید شگفت انگیز رازیانه بر سلامت پوست

نکته : قبل از گذاشتن هر نوع ماسکی بر روی پوست تان ابتدا کمی از آن بر روی پوست بازو بمالید و بعد از زمان بیست دقیقه آن را بشویید در صورتی که بعد از زمان ۲۴ تا ۴۸ ساعت پوست تان هیچ واکنشی از خود نشان نداد می توانید بر روی دیگر نقاط بدن آن را استفاده کنید.

تقویت موی سر

دانه های رازیانه کمک زیادی به درمان ریزش مو، شوره سر و خارش پوست سر می کنند فقط کافی است دانه های رازیانه داخل یک فنجان آب جوشانده و بعد از زمان نیم ساعت به آن یک قاشق سرکه سیب و یک قاشق گلیسیرین بیفزایید و بر روی موهایتان ماساژ دهید و پس از زمان بیست دقیقه موهایتان را یا شامپو بشویید.

فواید رازیانه بر سلامت بدن

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد و به خوبی با فواید بی نظیر رازیانه بر سلامت بدن آشنا شده باشید، به منظور آشنایی با دیگر خواص دانه ها می توانید بر روی لینک کلیک نماید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *