دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

راهنمای نکات و تغییرات هفته نوزدهم بارداری

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۴
  • ۰

یکی از توصیه های بسیار مهمی که در هفته نوزدهم بارداری به زنان باردار می شود این است که آرام آرام بنشینند, دراز بکشند و برخیزند چرا که یکی از مشکلات شایع در این هفته سرگیجه است.

به رسیدن به نیمه دوران حاملگی تنها یک هفته دیگر باقی مانده است و در حال حاضر کودک داخل رحم, نوزده هفته است. عضلات او قوی تر از قبل شده است و در این هفته احتمال حس کردن حرکات کودک درون رحم وجود دارد.

تغییرات کودک در هفته نوزدهم بارداری

هفته نوزدهم بارداری

روند رشد مغز کودک در هفته نوزدهم بارداری

در هفته ۱۹ از بارداری هفته به هفته, تغییرات جالبی برای کودک رخ می دهد, از جمله مهمترین این تغییرات می توان به توانایی احساس و درک او اشاره کرد. توانایی حسی او در این هفته به حد بالای خود می رسد. مغز کودک نوزده هفته, بخش های تخصصی به بو, طعم, حس شنوایی, بینایی و حس لامسه تخصیص می دهد. برخی تحقیقات نشان داده است که کودک در این هفته قادر به شنیدن صدا می باشد. بنابراین از صحبت کردن با صدای بلند با او خجالت نکشید و با او صحبت کنید.

تقویم بارداری

اندازه ی کودک نوزده هفته در بارداری هفته به هفته

وزن کودک در هفته نوزدهم بارداری، حدود ۴۰۰ گرم است و طولی حدود ۲۶ سانتی متر دارد. حالا او به اندازه ی یک گوجه فرنگی می باشد و بسیار پر جنب و جوش است. در حال حاضر, دست ها و پاهای کودک با یکدیگر و بقیه اعضای بدنش متناسب هستند.

کودک نوزده هفته در بارداری

  •  آرون گروپس

اندازه کودک نوزده هفته در بارداری

کلیه های نوزاد نوزده هفته همچنان در حال ساخت ادرار می باشد و موهای او در حال جوانه زدن بر روی پوست سرش می باشد. همچنین پوششی محافظ و مومی مانند به منظور جلوگیری از اسیدی شدن مایع آمنیوتیک, بر روی پوست کودک در حال شکل گیری است.

بارداری هفته به هفته

به علاوه در این هفته اگر کودک داخل رحم, دختر باشد, هم اکنون حدود ۶ میلیون تخمک در تخمدانه ای او تشکیل شده اند. تعداد این تخمک ها به تدریج کم می شود تا اینکه در زمان تولد به کمتر از ۲ میلیون می رسد.

تغییرات مادر در هفته ۱۹ بارداری

علائم مادر در هفته نوزدهم بارداری

شکم زنان باردار در هفته ۱۹ بارداری, خیلی بزرگتر شده است و طول رحم حالا ۱۶ تا ۱۸ سانتی متر می شود. در این هفته مادر باردار ممکن است احساس درد در ناحیه پایین شکم خود داشته باشد و ممکن است این درد تا کشاله ران نیز امتداد یابد. این درد به درد لیگامان گرد شناخته شده است و به خاطر کشیده شدن ماهیچه ها و رباط ها ایجاد می شود و خطرناک نیست اما اگر در حالت استراحت هم ادامه پیدا کند یا شدیدتر شود، به مادر باردار توصیه می شود مسئله را با پزشک خود در میان بگذارد.

راهنمایی ها و نکات لازم برای مادران باردار

از دیگر تغییراتی که در مادر باردار در این هفته از بارداری قابل مشاهده است تغییرات در پوست می باشد و ممکن است لکه های تیره رنگی در بعضی قسمتهای پوست ایجاد شود که به دلیل افزایش میزان هورمون استروژن در بدن می باشد. این تغییرات در اکثر زنان بعد از زایمان از بین می روند و جای نگرانی برای آن ها نیست. به علاوه به زنان باردار توصیه می شود از مصرف کرم ها و مواد دارویی بدون نظر پزشک, خودداری کنند.

گرفتگی عضلات و ماهیچه در هفته نوزدهم بارداری ممکن است مادر باردار را خسته کند, به همین دلیل توصیه می شود از نرمش هایی که می تواند جریان خون را بیشتر کند استفاده کنید تا درد ناشی از گرفتگی عضلات کمتر شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *