دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان سرماخوردگی با ۱۸ روش علمی و تاثیر سریع

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۳ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰

سرماخوردگی یکی از بیماری های شایع است که داروهای زیادی برای بهبود آن وجود دارد. با این حال مصرف خودسرانه از این داروها اثرات بسیار مخربی بر بدن می گذارد.

داروهای سرماخوردگی تقریبا یکی از رایج ترین مصارف جهت بهبود سرماخوردگی به شمار می روند. اغلب روش هایی که برای سرما خوردگی به کار می رود نمی توانند بیماری را برطرف کنند بلکه علائم سرماخوردگی را کاهش می دهند. در این مطلب با برخی از روش های علمی و موثر سرما خوردگی آشنا می شویم.

مهمترین روش ها و راهکارهای درمان سرماخوردگی

اگر که دچار سرماخوردگی شدید, باید بدانید که این بیماری ۱ تا ۲ هفته طول می کشد. علاوه بر این استراحت کافی در بهبود سرماخوردگی بسیار موثر است. همچنین درمان سرما خوردگی با دو هدف انجام می شود: کاهش علائم بیماری و مبارزه با ویروس ها. در ادامه با ۱۸ روش علمی و موثر در درمان سرماخوردگی آشنا می شویم.

چای سبز

یکی از راهکارهای طبیعی به منظور درمان سرماخوردگی چای سبز است زیرا دارای پلی فنول ها و فلاونوئیدها می باشد و کمک زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدن می کند و با عفونت مبارزه می کند و همچنین سبب پیشگیری از مبتلا شدن به سرماخوردگی یا آنفولانزا می شود و به دلبیل داشتن ویتامین C کمک زیادی به درمان سزماخوردگی و آنفولانزا می کند.

زنجبیل

به منظور درمان مشکلات سرماخوردگی مانند گلودرد، مشکلات تنفسی، ضعف و بیحالی می توانید از زنجبیل کمک بگیرید  و همچنین به منظور درمان مشکلات گوارشی نیز موثر می باشد و اما باید دقت داشته باشید که هر روز بیشتر از دو تا سه گرم زنجبیل استفاده نکنید و همچنین زنجبیل به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی به شمار می رود.

فلفل سیاه

از دیگر ادویه های مناسب سرماخوردگی فلفل سیاه است که کمک زیادی به ارتقای سلامتی می کند و  همچنین به عنوان محافط معده به شمار می رود و دارای آنتی اکسیدان و ضد میکروب می باشد و در صورتی که آبریزیش بینی دارید به منظور جلوگیری از آن می توانید از فلفل سیاه استفاده کنید.

ویتامین C

در زمان سرماخوردگی به منظور کاهش زمان سرماخوردگی می توانید از ویتامین C کمک بگیرید که در زمان استفاده از مکمل یا قرص ویتامین C به منظور جلوگیری از به وجود آمدن عوارض پیش از استفاده از آن بهتر است با پزشک مشورت نمایید و از طریق مصرف میوه ها حاوی ویتامین C نیز می توانید این ویتامین را دریافت کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

وجود آب کافی در بدن

یکی از فاکتورهای مهم در طول سرما خوردگی, وجود آب کافی در بدن است. مصرف آب بیشتر, آبمیوه, سوپ رقیق و شربت آبلیمو و عسل باعث کاهش گرفتگی های بدن و فراهم شدن آب کافی در بدن می شود. مصرف نوشیدنی های کافئین دار و قهوه می تواند آب بیشتری را از بدن دفع کند. بنابراین از مصرف این نوشیدنی ها در زمان سرما خوردگی باید اجتناب شود.

درمان سرماخوردگی

استراحت کردن

یکی از مهمترین مسئله در هنگام سرما خوردگی استراحت کردن است. چرا که بدن در هنگام سرما خوردگی نیاز به بهبود التهابات دارد. همچنین یکی از مواد گیاهی موثر در درمان سرما خوردگی زنجبیل می باشد. از پودر این گیاه می توان چای زنجبیل تهیه و در طول دوره سرما خوردگی از آن استفاده نمود.

تسکین گلودرد

به منظور تسکین گلو درد و کاهش خارش آن می توان از غرغره کردن با آب نمک استفاده کرد. برای این منظور باید ۱/۴ یا ۱/۲ قاشق چای خوری نمک را با مقداری آب حل نمود و از آن جهت غرغره کردن استفاده کرد. کودکان زیر ۶ سال ممکن است نتوانند از این روش استفاده کنند. (برای مشاهده روش های درمان سرماخوردگی کودکان کلیک کنید)

رفع گرفتگی بینی

به منظور تنفس راحت تر و باز شدن گرفتگی های بینی در سرما خوردگی می توان از اسپری های بینی شور استفاده کرد.

تسکین درد

در درمان سرما خوردگی, به منظور کاهش و تسکین درد از داروهای مسکن استفاده می شود. به کودکان زیر ۶ ماه یا کمتر, تنها استامینوفن برای تسکین درد داده می شود. برای کودکان بزرگتر از ۶ ماه علاوه بر استامینوفن ممکن است ایبوپروفن نیز تجویز شود. این داروهای مسکن با توجه به سن و وزن توسط پزشک معالج تجویز می شوند و بدون تجویز دکتر نباید از این داروها استفاده نمود.

درمان سرماخوردگی

چشیدن مایعات گرم

چشیدن مایعات گرم مانند سوپ مرغ, چای و آب سیب یکی از روش های مرسوم سرماخوردگی در بسیاری از فرهنگ ها به شمار می آید که تسکین دهنده است و ممکن است گرفتگی ها را با افزایش جریان مخاط تسکین دهد و موجب حفظ مایعات در بدن می شود.

بخار سرد

افزایش رطوبت در هوا می تواند در تسکین گرفتگی های ناشی از سرما خوردگی موثر باشد. از این رو استفاده از دستگاه بخار سرد برای این مظور مفید است. همچنین برخی مواد غذایی مانند شلغم خاصیت ضد ویروسی دارند و بخار و استنشاق آن از طریق بینی, موجب از بین رفتن ویروس ها شده و گرفتگی های ناحیه تنفسی را بهبود می دهند.

سرماخوردگی

دوش آب گرم

دوش گرفتن با آب گرم یکی از راه های موثر در تسکین دردهای سرما خوردگی می باشد و فرد بیمار را سرحال می کند.

سوپ مرغ

از دیگر راهکارهای طبیعی جهت بهبود سرما خوردگی استفاده از سوپ مرغ است زیرا، دارای مواد مغذی، ویتامین و مواد ضروری است و همچنین به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدان سبزیجات موجود در سوپ به بهبود روند سرما خوردگی کمک زیادی می کند بنابراین بهتر است در زمان سرماخوردگی سوپ مرغ مصرف کنید و در تهیه آن از سبزیجات و مرغ ارگانیک استفاده نمایید.

روش های خانگی جهت بهبود سرماخوردگی

پیاز قرمز

استفاده از شربت پیاز به منظور بهبود سرماخوردگی گزینه بسیار مناسبی است که بهتر است این شربت را در منزل تهیه و استفاده کنید، بنابراین دو تا سه تکه پیاز قرمز را به شکل افقی خرد نمایید سپس یک تکه کوچک از پیاز را داخل ظرف شیشه ای گذاشته و به آن عسل خام بیافزایید تا زمان پر شدن شیشه این روند را ادامه دهید حالا شیشه را پوشانده و اجازه دهید به مدت دوازده تا پانزده ساعت بماند سپس روزی چند بار یک قاشق غذا خوری از شربت به دست آمده را به منظور رفع علائم سرماخوردگی استفاده کنید.

شیر زردچوبه

روش طبیعی دیگر جهت بهبود علائم سرماخوردگی استفاده از شیر زردچوبه است می توانید یک دوم قاشق چای خوری پودر زردچوبه و یک دوم قاشق چای خوری پودر زنجبیل را به شیر جوشیده بیافزایید و پس از اینکه شیر به دمای اتاق رسید آن را بنوشید، به منظور رسیدن به نتیجه بهتر روزی دو بار به خصوص پیش از خوابیدن از آن استفاده نمایید.

درمان سرماخوردگی با راهکارهای طبیعی

دارچین

استفاده از دارچین یک روش عالی جهت مبارزه با سرما خوردگی می باشد از این رو، به یک لیوان آب جوش یک قاشق غذا خوری پودر دارچین و دو عدد میخک بیافزایید و اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه بماند و تا گرم است آن را بنوشید، به منظور داشتن طعم بهتر می توانید به آن کمی عسل نیز بیافزایید و روزی یک تا سه بار در روز بنوشید.

سیر

استفاده از سیر نقش مهمی در بهبود سرما خوردگی ایفا می کند بنابراین یک حبه سیر خرد شده را با دو قاشق چای خوری آب لیمو، یک قاشق چای خوری عسل و یک دوم قاشق چای خوری فلفل هندی و یا پودر فلفل قرمز با هم مخلوط نمایید سپس مخلوط به دست آمده را هر روز مصرف نمایید تا علائم سرماخوردگی کاهش پیدا کند.

بهبود سرماخوردگی با راهکار های طبیعی

چای مولین

می توانید به منظور بهبود سرماخوردگی چای مولین تهیه کنید به این صورت که گیاه خشک مولین را از صافی رد کرده سپس اجازه دهید به مدت پنج تا ده دقیقه داخل یک فنجان آب جوش بماند و به آن مقداری عسل بیافزایید و روزی دو تا سه بار آن را بنوشید.

سخن پایانی

در درمان سرما خوردگی بهتر است از داروهای ضد سرفه و مسکن بیش از حدی که پزشک تجویز می کند, استفاده نشود چرا که مصرف بیش از حد این داروها ممکن است باعث ایجاد مشکلات در سیستم داخلی بدن شود و سلامتی بدن را به خطر بیاندازد.

در این مطلب قصد داشتیم شما عزیزان را با روش های خانگی جهت بهبود علائم سرما خوردگی آشنا کنیم در پایان پیشنهاد می کنیم جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سرماخوردگی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *