دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

هفته هجدهم بارداری و تمام نکات و تغییرات مادر و جنین, بارداری هفته به هفته

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۴
  • ۰

در هفته هجدهم بارداری, نیاز مادر باردار به لباس های بارداری ضروری می شود چرا که اندازه شکم و دور کمر بزرگتر می شود. کودک درون شکم قوی تر از هفته های قبل شده است و ممکن است مادر حرکت های او درون شکم را متوجه شود.

در هفته ۱۸ بارداری که نیمی از بارداری گذشته است, شکم مادر باردار بزرگتر از قبل می شود که به دلیل بزرگتر شدن کودک درون آن است. به زنان باردار توصیه می شود از این هفته در کلاس های آموزشی چگونگی زایمان شرکت کنند تا علاوه بر افزایش آگاهی, از مراقبت های حین و بعد از زایمان آگاهی پیدا کنند.

تغییرات کودک در هفته هجدهم بارداری

هفته هجدهم بارداری

اولین تغییری که کودک در هفته ۱۸ بارداری دارد, اندازه و وزن او است. کودک هجده هفته بزرگتر از هفته های قبل شده است و وزن او حدود ۲۲۰ گرم و اندازه اش تا ۱۴ سانتی متر نیز می رسد. اینطور می توان بیان کرد که کودک در این هفته به اندازه یک فلفل دلمه ایی است. کودک درون شکم مادر در این هفته مشغول خم کردن دست ها و پاهایش می باشد و این حرکات را مادر در هفته های آینده بیشتر بیشتر متوجه خواهد شد.

تقویم بارداری

به علاوه رگ های خونی بدن کودک از روی پوست نازک و شفافش قابل دیدن است و گوش های کودک در این هفته در جای اصلی خود قرار می گیرند, این در حالی است که قسمت های بیرونی گوش او نیز مشخص هستند. همچنین یک پوشش محافظ به نام میلین در اطراف اعصاب کودک هجده هفته, شروع به شکل گرفتن است که این فرآیند تا یکسال پس از تولد کودک نیز ادامه خواهد داشت.

هفته هجدهم بارداری

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در صورتی که جنین داخل شکم دختر باشد, در این هفته رحم و لوله های رحمی او در حال شکل گرفتن و قرارگیری در محل خود هستند و اگر جنین پسر باشد, در این هفته اندام تناسلی او برجسته و قابل ملاحظه است, اما در طول سونوگرافی ممکن است آن را پنهان کند و مشخص نشود.

تغییرات مادر در هفته ۱۸ بارداری

هفته هجدهم بارداری

یکی از تغییرات بسیار رایج در زنان باردار, در این هفته, افزایش اشتها به طور قابل توجه می باشد. به همین دلیل به آن ها توصیه می شود به جای انتخاب غذاهای پرکالری, غذاها و تنقلاتی را انتخاب کنید که سرشار از مواد مغذی باشد. در هفته هجدهم بارداری, با توجه به اینکه اندازه شکم و دور کمر بزرگتر می شود, انتخاب و استفاده از لباس های راحتی و مخصوص بارداری ضرورت پیدا می کند.

همچنین سیستم قلبی عروقی مادر باردار در این هفته دستخوش تغییرات چشمگیری می شود و در طول سه ماهه دوم بارداری فشار خون مادر باردار احتمالا کمتر از حد معمول خواهد شد. به همین دلیل به آن ها توصیه می شود هنگامی که در حالت نشسته و یا خوابیده قرار دارند, به سرعت تغییر حالت ندهند تا دچار سرگیجه نشوند.

علاوه بر موارد ذکر شده, از این هفته به زنان باردار توصیه می شود که به سمت پهلو بخوابند چرا که اگر به پشت بخوابند رحم به استخوان لگنی فشار می آورد و این فشار بویژه به سیاهرگ بزرگ تحتانی وارد می شود که مسوولیت بازگرداندن خون از اندام های تحتانی به قلب است. اگر به پهلوها خوابیده شود این فشار از بین می رود. به همین دلیل توصیه می شود  یک بالش بین پاها یا زیر کفل یا پای خود قرار دهید تا راحت تر باشید.

در صورتی که زنان باردار تا هفته ۱۸ بارداری, سونوگرافی انجام نداده باشند. در این هفته پزشک معالج دستور سونوگرافی برای آن ها تجویز می کند تا چگونگی روند رشد جنین را مشاهده کند و از سلامتی جنین آگاهی یابد و برخی از نقص های مادر زادی را چک کند. همچنین با این سونوگرافی پزشک می تواند تاریخ دقیق تولد نوزاد را تشخیص دهد.

سونوگرافی جنین هجده هفته

یکی از تغییرات قابل مشاهده زنان باردار در این هفته, احساس گرمای شدید است و ممکن از تعریق بیشتر شود که به دلیل فعال تر شدن غده ی گواتر در دوران حاملگی است که هورمونی که آن ترشح می کند ۲۰ درصد بیشتر از حد معمول است.

 از دیگر تغییراتی که زنان باردار ممکن است در طول هفته هجدهم بارداری دچار شوند, مسمومیت های دوران بارداری است که در ۵ تا ۱۰ درصد بارداری ها مشاهده شده است و اگر اولین بارداری برای زن باشد احتمال مسمومیت هفت برابر بیشتر می شود. به علاوه احتمال مسمومیت بارداری, هر چه به تولد جنین نزدیکتر شود بیشتر می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *