دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نوزاد سه ماهه , مراقبت ها, توانایی و رشد نوزاد در سه ماهگی

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۱ مهر ۱۳۹۴
  • دیدگاه‌ها برای نوزاد سه ماهه , مراقبت ها, توانایی و رشد نوزاد در سه ماهگی بسته هستند

زمانی که نوزاد به سه ماهگی می رسد, توانایی های او اهم از حرکتی, بینایی و شنوایی بهتر می شود. نوزاد سه ماهه بیشتر می خوابد و توانایی تشخیص مادر و پدر را دارد.

نوزاد ۳ ماهه در حال رشد و بزرگتر شدن است و از هر روز آگاه تر از روز قبل می شود. نوزادانی که تا قبل از ۳ ماهگی نتوانسته اند مادر و پدر خود را تشخیص دهند, در ۳ ماهگی آن ها قادر خواهند بود والدین خود را تشخیص دهند. در حدود نیمی از نوزادان در این سن می توانند پدر و مادر خود را به رسمیت بشناسند.

همه چیز درباره نوزاد سه ماهه

مهارت های حرکتی در سه ماهگی

نوزادانی که در چند ماه اول زندگی, واکنش های ذاتی مثل از جا پریدن دارند, این واکنش ها در ماه سوم از بین می رود. همچنین نوزاد ۳ ماهه بهتر از ماه قبل, قادر است که گردن خود را کنترل کند در صورتی که نوزاد ۳ ماهه را به صورت قائم نگه دارید, او باید بتواند سر خود را بدون کوچکترین لرزشی, بالاتر نگه دارد. همچنین اگر او را بغل کنید و سرش را بر روی شانه تان قرار دهید او باید بتواند برای مدت کوتاهی سرش را بالا نگه دارد. به علاوه اگر نوزاد ۳ ماهه را بر روی شکم قرار دهید , او می تواند سرش را ثابت و محکم  تا ۴۵ درجه بالاتر نگه دارد.

یکی از حرکاتی که برای تقویت عضلات گردن نوزاد در این ماه توصیه می شود این است که نوزاد را به پشت بخوابانید و دست های او را به سمت جلو آرام آرام بکشید تا به حالت نشسته قرار بگیرد و سپس او را به حالت اولیه برگردانید و این حرکت را چند بار تکرار کنید, نوزاد در این حرکت باید قادر باشد هنگام بلند شدن, سر خود را مستقیم در امتداد بدنش نگه دارد.

خواب نوزادان ۳ ماهه

نوزاد سه ماهه

سیستم عصبی نوزاد سه ماهه در حال کامل شدن است و شکم او می تواند شیر بیشتری را در خود جای دهد. بنابراین کمتر از ماه قبل برای شیر خوردن, از خواب بیدار می شود و در صورتی که مادر در شب به خوبی او را سیر کند, احتمالا تا اوایل صبح خواب راحتی خواهد داشت. اکثر نوزادان ۳ ماهه غالبا یک و نیم تا ۲ ساعت در طول روز می خوابند.

برای اینکه خواب نوزاد را بتوان به راحتی تنظیم کرد, توصیه می شود در شب در صورتی که نوزاد برای شیر خوردن و یا تعویض پوشک از خواب بیدار شد, چراغ را روشن نکنید و همچنین از صحبت کردن و بازی کردن با نوزاد اجتناب کنید و این کار را در روز انجام دهید تا نوزاد بفهمد شب فقط برای خواب است.

  •  آرون گروپس

همچنین در صورتی که نوزاد در اواسط شب بیدار شد, به مادر توصیه می شود بلافاصله به سراغ نوزاد نرود و ۳۰ ثانیه صبر کند, چرا که گاهی اوقات نوزادان برای چند ثانیه در اواسط شب گریه می کنند و مجددا به خواب می روند. در صورتی که مادر با اولین صدای نوزاد سریعا به سراغ او برود, نوزاد یاد نخواهد گرفت که چگونه می تواند به خواب بازگردد.

دقت و حواس نوزاد  در سه ماهگی

نوزاد سه ماهه

شنوایی و بینایی نوزاد ۳ ماهه در حال تکامل است. نوزادان ۳ ماهه قادرند سر خود را به سمت صدای پدر و مادر بچرخانند و به آن ها لبخند بزنند و به علاوه آن ها عاشق گوش دادن به انواع موسیقی هستند. نوزادان در ۳ ماهگی به نگاه کردن به اسباب بازی ها و وسایل با رنگ روشن و خیره کننده علاقه مند هستند که به این دلیل است که ان ها رنگ روشن را راحت تر می توانند ببینند. اگر به صورت نوزاد ۳ ماهه نگاه کنید, او به چشمان شما خیره خواهد شد.

ارتباط نوزادان سه ماهه

نوزاد ۳ ماهه قادر است با قهقهه زدن, با افراد پیرامون خود ارتباط برقرار کند. او با قهقهه زدن طالب توجه بیشتر از جانب شماست و می خواهد به توجهات شما با تکان دادن دست و پا واکنش نشان دهد. توجه و مراقبت از نوزاد ۳ ماهه او را لوس نمی کند و می فهمد که می تواند به چه کسی اعتماد کند. از دیگر روش های ارتباطی نوزاد ۳ ماهه, گریه کردن است. در حقیقت این نوزادان, بیش از ۱ ساعت در طول روز گریه نمی کنند و دیگر گریه های آن ها کوتاه و برای برقراری ارتباط است. به علاوه نوزادان به جای گریه های طولانی از روش های دیگر برای برقراری ارتباط استفاده می کنند که از جمله ی آن ها می توان به ایجاد صداهای مثل او, آ اشاره کرد.

مراقبت های نوزاد سه ماهه

همه چیز درباره نوزادان

برخی از والدین شروع به دادن غذاهای جامد به نوزاد ۳ ماهه خود می کنند, که متخصصان اطفال شدیدا آن را رد کرده اند و توصیه می کنند که تا ۶ ماهگی به نوزاد تنها شیر مادر داده شود. رفتارهای والدین در تکامل شخصیت نوزاد تاثیر گذار است. پرستاری و مراقبت از نوزاد سه ماهه باعث می شود تا او به شما اعتماد و اطمینان کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
دیدگاه‌ها برای نوزاد سه ماهه , مراقبت ها, توانایی و رشد نوزاد در سه ماهگی بسته هستند دیدگاه برای این نوشته