دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دانستنی های هفته شانزدهم بارداری, تقویم بارداری هفته به هفته

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۹ مهر ۱۳۹۴
  • ۰

در هفته شانزدهم بارداری, مادر باردار احساس لذت بیشتری از بارداری می کند. جنین در حال بزرگتر شدن است و مهمترین تغییرات مادر در این هفته بزرگتر شدن پستان هایش می باشد.

در سومین هفته از سه ماهه دوم بارداری، اتفاقات جالبی رخ می دهد. کودک در این هفته هم دچار تغییرات قابل توجهی می شود و مادر باردار بیشتر از پیش این تغییرات را درک می کند. در هفته شانزدهم بارداری، جنین بزرگتر می شود و کوچک ترین اجزای بدن او در حال رشد کردن می باشد.

تغییرات جنین در هفته شانزدهم بارداری

هفته شانزدهم بارداری

کودک در این هفته از تقویم بارداری, برای یک جهش رشد آماده می شود. در چند هفته آینده, کودک وزنش دو برابر خواهد شد و چند سانتی به طولش اضافه می شود. در این هفته اندازه او حدود یک آووکادو یا گلابی بزرگ است و طولش حدود ۱۱ سانتی متر و وزنش تقریبا ۱۱۰ گرم است. در حال حاضر, اعضای پایین بدن کودک بیشتر رشد کرده است.

سر کودک در این هفته, قائم تر می شود و چشمان او در جای اصلی خود قرار می گیرد. گوش های کودک در هفته شانزدهم بارداری بیشتر به مکان اصلی خود نزدیک می شود.

بارداری هفته به هفته

با اینکه موهای کودک در این هفته هنوز قابل تشخیص نمی باشند ولی پوست سرش در حال شکل گیری می باشد. در این هفته حتی ناخن های کودک هم در حال رشد می باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

هفته شانزدهم بارداری

علاوه بر تغییرات بیان شده, در این هفته اتفاقات زیادی در سیستم داخلی بدن کودک رخ می دهد. از جمله قلب کودک که در این هفته حدود ۲۵ لیتر خون در روز پمپاژ می کند و این مقدار در هفته های آینده افزایش می یابد.

تقویم بارداری

تغییرات مادر در هفته ۱۶ بارداری

اولین تغییرات مادر باردار در این هفته مربوط به اندازه رحم می باشد و وزن آن به ۲۵۰ تا ۳۲۰ گرم رسیده است. برخی زنان باردار ممکن است تا این هفته اضافه وزنی نداشته باشند, در این صورت در این هفته حتما اضافه وزن به سراغ آن ها می آید.

در این هفته مادر باردار احساس بهتری از بارداری خود دارد که ناشی از رفع حالت های تهوع و ویار, کمتر شدن نوسانات خلقی است. همچنین مادر باردار در این هفته احساس می کند زیباتر شده است و گونه های سرخی پیدا می کند که به دلیل افزایش جریان خون در سطح پوست بدن رخ می دهد.

به علاوه به دلیل کاهش احتمال خطر سقط در این دوران, مادر باردار نگرانی کمتری در مورد سلامتی کودک خود دارد و لذت بیشتری از این دوران می برد. همچنین ممکن است در این هفته مادر باردار احساس لرزش و حساسیت و قلقلک در شکم خود داشته باشد و اگر این اتفاق رخ ندهد حتما در هفته های آینده این حرکات احساس می شود و مادر باردار قطعا لگد زدن کودک خود را احساس خواهد کرد. این حرکات از هفته ۱۶ تا هفته ۲۰ شروع می شود و ممکن است تا هفته ۲۴ بارداری طول بکشد.

در این هفته پستان ها بیشتر از قبل بزرگ شده اند و سنگینی و تورم آن ها را مادر باردار احساس می کند. جریان خون زنان باردار در این هفته از بارداری حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش می یابد.

مراقبت های ویژه هفته ۱۶ بارداری

یکی از آزمایش هایی که در این هفته از بارداری, انجام می شود, آزمایش آمنیوسنتز می باشد که البته بیشتر برای زنان بارداری که بالاتر از ۳۵ سال دارند و یا زنان بارداری که در خانواده خود مشکلات ژنتیکی دارند, تجویز می شود.

تغذیه از دیگر فاکتورهای مهم در طول بارداری است. در هفته شانزدهم بارداری نیز آهن یکی از مواد ضروری برای مادر باردار و کودک داخل رحم, می باشد چرا که در تولید سلول های قرمز خونی نقش مهمی دارند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *