دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

با تمام فواید و خواص زنجبیل آشنا شوید

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

زنجبیل یکی از ادویه های بسیار پر خاصیت به شمار می رود که خواص دارویی زیادی دارد. با مصرف این گیاه می توان از بسیاری از بیماری ها پیشگیری و برخی از بیماری ها را درمان کرد. از جمله مهمترین خواص زنجبیل می توان به ضد التهابی بودن آن اشاره کرد.

زنجبیل یکی از سالم ترین و خوشمزه ترین ادویه ها در سرتاسر جهان است. این گیاه مغذی سرشار از ترکیبات فعال زیستی می باشد که منابع مفیدی برای بدن و مغز شما می باشد. فواید دارویی زنجبیل در میان بسیاری از فرهنگ ها از قرن ها پیش وجود داشته است. ریشه و ساقه های این گیاه را می توان به شکل تازه, پودر شده, خشک شده و … استفاده کرد. در این مطلب با تمامی فواید زنجبیل آشنا می شویم، بنابراین اگر شما نیز از خواص زنجبیل این ادویه پرکاربرد اطلاعی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

مزایای شگفت انگیز و خواص زنجبیل

پودر زنجبیل

یکی از روش های ساده و آسان برای طعم دار کردن غذاها و نوشیدنی ها, استفاده از زنجبیل است که خوراکی ها را بدون اضافه نمودن سدیم غیر ضروری, طعم دار می کند. از آن جایی که این ادویه در مقادیر کم به مصرف می رسد, مقدار کالری, کربوهیدرات و پروتئین یا فیبر کمی را برای بدن تامین می کند. زنجبیل حاوی ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی متعددی است که برای سلامتی بدن مفید می باشند. برخی از این ترکیبات عبارت است از: جینجرول ها , بتاکاروتن , کپسایسین , اسید کافئیک , کورکومین و سالیسیلات.

ارزش غذایی زنجبیل :

زنجبیل انواع ویتامین ها و مواد معدنی مفیدی را برای بدن تامین می کند. ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم زنجبیل به شرح زیر می باشد:

  • کربوهیدرات: ۱۷.۷۷ گرم
  • فیبر غذایی : ۲ گرم
  • پروتئین : ۱.۸۲ گرم
  • قند : ۱.۷ گرم
  • سدیم : ۱۳ میلی گرم
  • ۰.۱۶میلی گرم ویتامین B6
  • کلسیم : ۱۶ میلی گرم
  • آهن : ۰.۶ میلی گرم
  • ۵ میلی گرم ویتامین C
  • پتاسیم : ۴۱۵ میلی گرم
  • منیزیم : ۴۳ میلی گرم
  • فسفر : ۳۴ میلی گرم
  • ۰.۳۴ میلی گرم روی
  • فولات : ۱۱ میکرو گرم
  • ۰.۰۳۴ میلی گرم ریبوفلاوین
  • ۰.۷۵ میلی گرم نیاسین

موثرترین خواص زنجبیل

عصاره زنجبیل

  1. زنجبیل حاوی ترکیبی به نام جینجرول است که این ماده خواص دارویی قدرتمندی دارد.
  2. زنجبیل می تواند بسیاری از حالت های تهوع را درمان کند به خصوص حالت تهوع صبحگاهی.
  3. زنجبیل می تواند احساس درد و کوفتگی را در عضلات کاهش دهد.
  4. اثرات ضد التهابی زنجبیل می توان به درمان آرتروز کمک کند.
  5. زنجبیل به شدت قند خون را کاهش می دهد و به همین جهت عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.
  6. زنجبیل می تواند در درمان سوء هاضمه مزمن موثر واقع شود.
  7. پودر زنجبیل می تواند به میزان قابل توجهی درد قاعدگی را کاهش دهد.
  8. زنجبیل سطح کلسترول خون را کاهش می دهد.
  9. زنجبیل حاوی ترکیباتی است که از سرطان پیشگیری می کند.
  10. زنجبیل عملکرد مغز را بهبود می بخشد و از ابتلا به بیماری آلزایمر پیشگیری می کند.
  11. مواد تشکیل دهنده فعال در زنجبیل، با عفونت ها می تواند مقابله کند.

درمان بیماری ها با زنجبیل و دیگر خاصیت های مهم زنجبیل

خواص زنجبیل

  •  آرون گروپس

مصرف میوه ها و سبزیجات به مدت طولانی می تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش دهد. مطالعات بسیاری نشان داده اند که مصرف مواد گیاهی مانند زنجبیل خطر ابتلا به چاقی, دیابت و به طور کلی مرگ و میر را کاهش می دهد. این در حالی است که این مواد سلامتی و زیبایی بدن را ارتقا می دهند و انرژی بدن را افزایش داده و وزن کلی بدن را کاهش می دهند.

از جمله مزایای دیگر زنجبیل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تاثیر زنجبیل بر مسائل گوارشی

ترکیبات فنولی موجود در زنجبیل برای کمک به تسکین التهاب دستگاه گوارشی، تحریک بزاق دهان, تولید صفرا, فرو نشاندن انقباضات معده و حرکات غذا و مایعات شناخته شده می باشند.

  • تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی و رفع ویارهای بارداری

یکی از موثرترین خواص زنجبیل رفع تهوع می باشد. جویدن زنجبیل خام و یا چای زنجبیل یکی از روش های درمان خانگی تهوع در طول درمان سطان ها و بعد از عمل های جراحی می باشد. تحقیقات نشان داده است مصرف ۱ گرم زنجبیل, یک ساعت قبل از عمل جراحی تهوع و استفراغ را در ۲۴ ساعت اول بعد از عمل به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. به علاوه این گیاه می تواند علائم حالت تهوع نظیر سرگیجه را کاهش دهد. همچنین زنان باردار برای رفع ویار و تهوع های صبحگاهی خود می توانند از این گیاه استفاده کنند. توصیه می شود زنان باردار قبل از مصرف این گیاه با پزشک خود مشورت کرده و مقدار استفاده از این گیاه را تحت نظر دکتر مصرف کنند.

چای زنجبیل

  • زنجبیل و کاهش درد

از مزایای اثبات شده خواص زنجبیل می توان به کاهش درد اشاره کرد. مطالعات و بررسی ها نشان داده است که مصرف زنجبیل درد عضلانی ناشی از انجام ورزش را تا حدود ۲۵ درصد کاهش می دهد. به علاوه از این گیاه می توان به عنوان مسکن درد, در بیماران مبتلا به آرتروز استفاده نمود و از روغن زنجبیل می توان جهت ماساژ درمانی برای درمان درد زانو بهره برد. همچنین این گیاه جهت درمان درد قاعدگی در زنان بسیار موثر است و می توان آن را جایگزین قرص های مفنامیک اسید و ایبوپروفن کرد.

  • اثرات ضد التهابی زنجبیل

وجود ماده مهمی به نام جینجرول ها در زنجبیل باعث شده تا این گیاه به یک ماده ضدالتهابی قوی تبدیل شود. شواهد ثابت کرده است که استفاده منظم زنجبیل برای افراد مبتلا به آرتروز باعث می شود که سطح درد کاهش یابد و رفته رفته بهبودی حاصل شود و از خواص موثر زنجبیل به شمار می رود.

  • پیشگیری از سرطان روده بزرگ

از آن جایی که این گیاه ضد التهابی است, تحقیقات نشان داده زنجبیل خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد و در درمان این سرطان تاثیرات زیادی دارد. جینجرولها در زنجبیل مانع رشد سلول های سرطانی در روده بزرگ می شود. وجود این ماده در زنجبیل باعث طعم متمایز این ادویه با سایر ادویه ها شده است.

  • تحریک سلول های مرده و سرطانی در تخمدان

جینجرولها موجود در زنجبیل که ماده فعالی است سلول های سرطانی تخمدان را از بین می برد و شاخص های کلیدی در سرطان تخمدان را کاهش می دهد. به علاوه شواهد نشان داده است عصاره زنجبیل دارای دو آنتی اکسیدان می باشد که اثرات ضدالتهابی و ضد سرطانی برای سلول ها دارند و در نتیجه از ابتلا به سرطان ها پیشگیری می کند.

  • زنجبیل باعث افزایش سطح ایمنی بدن

زنجبیل علاوه بر اینکه بدن را گرم می کند, باعث افزایش تعریق سالم می شود که این مسئله غالبا در طول سرماخوردگی و آنفولانزا مفید است. تحقیقات به تازگی نشان داده است که تعریق سالم علاوه بر سم زدایی بدن, به مبارزه با عفونت ها کمک می کند. به همین دلیل این گیاه از قدیم در درمان سرماخوردگی کاربرد داشته است.

خواص زنجبیل

  • از بین بردن جای لک و زخم

زنجبیل به دلیل داشتن آنتی اکسیدان به منظور از بین بردن آسیب های پوستی، جای زخم و لکه های ناشی از افزایش سن گزینه بسیار مناسبی است، فقط کافی است کمی زنجبیل تازه رنده شده را با یخ خرد شده ترکیب کرده سپس هفته ای یک بار بر روی پوست تان اعمال کنید.

  • درمان شوره سر

شوره سر یکی از مشکلات شایع در بین اکثر افراد می باشد که نیازی به استفاده از شامپوهای موضعی شیمیایی نمی باشد بلکه با کمک زنجبیل می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا زنجبیل دارای خاصیت ضد عفونی کننده است و با قارچی که باعث شوره سر می شود مبارزه می کند، می توانید کمی زنجبیل رنده شده را با آب ترکیب کرده سپس داخل یک بطری اسپری بریزید و بر روی کف سر اسپری نمایید.

فواید زنجبیل بر سلامت مو

  • درمان انواع آلرژی

خاصیت آنتی هیستامینی موجود در زنجبیل آن را به یک راهکار عالی جهت درمان انواع آلرژی تبدیل کرده است و همچنین از قدیم از این ادویه پرکاربرد برای درمان آنفلوانزا و سرماخوردگی مورد استفاده قرار گرفته می شد فقط کافی برای درمان سرفه و گلو درد چای زنجبیل بنوشید و همچنین مخلوط آب زنجبیل تازه و شنبلیله نیز برای درمان آسم بسیار مفید است.

  • درمان میگرن

میگرن یکی از انواع سردرد های شایع در بین مردم است که زنجبیل می توانید این درد را بهبود بخشد فقط کافی است زنجبیل رقیق شده را بر روی پیشانی قرار دهید تا شاهد رفع سردرد هایتان  باشید.

فواید درمانی زنجبیل

عوارض جانبی زنجبیل

۱. بعد از استفاده از زنجبیل برخی از افراد دچار ناراحتی معده، سوزش خفیف، اسهال و رفلاکس می شوند.

۲. امکان تداخل زنجبیل با آسپرین، دارو های فشار خون بالا، دارو های رقیق کننده و دارو های دیابت وجود دارد.

۳. پیش از مصرف زنجبیل آن دسته افرادی که به بیماری دیابت، اختلال لخته شدن خون و سنگ صفرا مبتلا هستند باید با پزشک مشورت نمایند.

۴. در موارد نادر مصرف این ادویه امکان دارد سبب بروز سوزش دهان، کهیر ورم و تنگی نفس شود.

۵. استفاده موضعی از زنجبیل امکان دارد سبب بروز تحریکات پوستی شود از این رو پیش از استفاده بر روی قسمت کوچکی از پوست تان امتحان کنید.

عوارض جانبی زنجبیل

موارد مصرف ریشه زنجبیل

ریشه زنجبیل از عطر و طعم تندی برخوردار است، از این رو به خاطر طعم خاص خود موجب می شود تا از آن به عنوان چاشتنی در ترکیب غذاهای مختلف استفاده شود، حال از ریشه زنجبیل برای همه چیز از جمله غذاهای اصلی تا انواع دسر ها مورد استفاده قرار می گیرد.

ریشه زنجبیل را می توانید به صورت قسمت های نازکی برش دهید و با افزودن مقدار کمی از آن به اسموتی ها و عصاره سبزیجات، نوشیدنی های انرژی زایی تهیه کرده و از فواید آنها بهرمند شوید.

همچنین می توانید زنجبیل را رنده کنید و به سوپ و سالاد بیفزایید تا ضمن لذت بردن از طعم خاص آن از فواید این ماده غذایی در سلامتی خود بهره ببرد. بنابراین زنجبیل در پخت و پز، استفاده از آن در ترکیب غذا های پخته شده، دسر ها و آبنبات ها نیز کاربرد دارد.

فواید زنجبیل

مصرف زنجبیل در صبحانه

زنجبیل یک ادویه خوش عطر و طعم با خواص فراروان و گیاه بومی آسیای جنوبی شرقی می باشد که به آن سوپر فود یا ابر غذا نیز می گویند، حال خوردن این ماده غذایی مفید در وعده صبحانه فواید بسیاری دارد، ضمن اینکه لزومی به پختن آن و یا آماده سازی خاصی وجود ندارد.

بنابراین اگر در صبحانه تان از زنجبیل استفاده شده باشد، علاوه بر اینکه انرژی تمام روز شما تامین می شود، خاصیت سیر کنندگی نیز دارد و سوخت و ساز بدن را افزایش خواهد داد.

استفاده از زنجبیل در ترکیب قهوه یا افزودن آن به چای پیشنهاد خوبی برای افرادی می باشد که دوست دارند از طعم زنجبیل در نوشیدنی لذت ببرند، البته کسانی که طعم تند زنجبیل را نمی پسندند می توانند آن را به همراه عسل، کره و بادام زمینی در صبحانه خود میل کنند.

مصرف چای زنجبیلی در وعده صبحانه، سوخت و ساز بدن را افزایش داده و به چربی سوزی کمک می کند، ضمن اینکه موجب تولید انرژی بدن و تامین انرژی مورد نیاز در طول روز می شود.

خاصیت زنجبیل

فواید بی شماری برای زنجبیل بیان شده است که برخی از آن ها هنوز اثبات نشده اند. از جمله این فواید می توان به رفع حالت تهوع در مسافرت ها اشاره کرد. مطالعات نشان داده است که زنجبیل از داروی دیمن هیدرینات که برای درمان تهوع و بیماری های حرکت تجویز می شود, موثرتر است. همچنین برخی محققان عقیده دارند زنجبیل می تواند در کاهش وزن موثر باشد، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر خواص ادویه جات می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *