دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه کوفته تبریزی خوشمزه با شایعترین دستور پخت آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
  • ۰

کوفته تبریزی یکی از انواع کوفته های ایرانی است که به روش های مختلفی طبخ می شود. این غذا یکی از مقوی ترین غذاهای است که دارای انواع مواد مغذی می باشد. طرز تهیه کوفته تبریزی به ساده ترین شکل در این پست بیان می شود.

یکی از غذاهای مشهور ایرانی کوفته تبریزی است که به دلیل تعلقی که به شهر تبریز دارد، این نام را گرفته است. انواع مختلفی از کوفته تبریزی در ایران طبخ می شود که در این پست قصد داریم متداول تریم دستور پخت کوفته تبریزی را بیان کنیم.

طرز تهیه کوفته تبریزی و مواد لازم برای تهیه آن

برای تهیه کوفته تبریزی سبزیجات متفاوتی پیشنهاد می شود که تنها اهمیت ممکن برای انتخاب سبزی، عطر آن است. بنابراین در این پست، برای خوش طعم شدن کوفته تبریزی در دستور پخت کوفته تبریزی از سبزیجات معطر استفاده کردیم.

طرز تهیه کوفته تبریزی

مواد لازم:

۱- گوشت گوسفندی بدون چربی: نیم کیلو

۲- پیاز : ۲ عدد متوسط

۳ – لپه : ۲۰۰ گرم

۴- تره و پیازچه ریز خورد شده: ۲ استکان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۵ – تخم مرغ: ۲ عدد

۶- برنج معطر ایرانی : ۱۰۰ گرم

۷ – پیاز سرخ شده: ۳ تا ۴ قاشق سوپ خوری

۸ – نمک و فلفل و زردچوبه : به مقدار لازم

۹ – گردوی آسیاب شده: نصف لیوان

۱۰- آب : ۵ تا ۶ لیوان

۱۱- رب گوجه فرنگی: به مقدار لازم

۱۲- روغن: به مقدار لازم

۱۳- آلو : ۱۵۰ گرم

 مراحل ساخت کوفته تبریزی

کوفته تبریزی

– برای تهیه کوفته تبریزی ابتدا ۲ عدد پیاز را داخل گوشت رنده می کنیم، برای نتیجه بهتر و خوشمزه تر شدن بیشتر کوفته ها، پیاز و گوشت را در هاونگی خوب بکوبید تا گوشت حالت کش دار به خودش بگیرد.

– سپس لپه و برنج را با مقدار کمی آب،  نیم پز می کنیم و با یکدیگر خوب میکس می کنیم. این مخلوط را با مخلوط گوشت ترکیب می کنیم و دو عدد تخم مرغ داخل این مواد می شکنیم. بعد از مخلوط کردن این مواد، نمک و فلفل و  تره و پیازچه خورد شده را اضافه کرده و مجددا خوب مخلوط کنید.

– اگر مخلوط حاصل شده دارای چسبندگی نسبی نیست بهتر است مقداری آرد گندم به آن اضافه کنید تا کوفته ها از هم باز نشوند.

– پیاز سرخ شده را به همراه مقداری زردچوبه و فلفل و نمک داخل قابلمه ایی که حاوی ۵ تا ۶ لیوان آب است، می ریزیم و صبر می کنیم تا به جوش آیند. سپس در تابه ایی مقداری رب گوجه فرنگی سرخ کرده و آب جوش آمده اضافه می کنیم. شعله را کم کرده و اجازه می دهیم مایع آرام بپزد.

– از مواد کوفته ها به اندازه یک پرتقال بزرگ برمی داریم و وسط آن را گود می کنیم، نصف تخم مرغ سفت و مقداری گردوی آسیاب شده و کمی پیاز سرخ شده و یک آلو  داخل آن قرار داده و قسمت گود شده را می پوشانیم به طوری که مواد داخل آن دیده نمی شوند.

– بعد از اتمام درست کردن کوفته ها، آن ها را در مقداری روغن کمی تفت می دهیم و سپس در آبی که به آرامی می جوشد قرار می دهیم. برای اینکه مواد کوفته از هم باز نشود بهتر است درب قابلمه را در ابتدا که کوفته ها را در قابلمه گذاشته ایم، نبندیم.

کوفته تبریزی به دلیل داشتن خواص بی شمار جزء  غذاهای کامل ایرانی محسوب می شود. این غذا را می توان همراه سبزیجات سرو کرد. طرز تهیه کوفته تبریزی متفاوت است که یکی از ساده ترین روش ها برای طبخ آن در این پست بیان شد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *